• lokatt

Brudar i Dalarna?

hej!
    gifter mig 11 februari 2006 i falun, och har gärna idébollning med mera. självklart!

suusaan: undrar om du har kollat kyrkan uppe vid stiftsgården i rättvik? den är inte så jättestor, och är fin. har varit där på midnattsmässa ett par gånger... den är helt klart ett tips om du vill vara i rättvikstrakten.

depecha:

kul att se dig här också!

• lokatt

suusaan:

först och främst, nej, jag menar inte alls rättviks kyrka. det finns en bit utanför centrum ngt som heter stiftsgården - där jag brukat vara med scouterna - och som har en kyrka/ett kapell. trivsamt och plats för 100 - 200 personer. men du kan ju kolla på svenska kyrkans hemsida, kommer inte ihåg adressen nu. annars måste det finnas ngt om stiftsgården i telefonkatalogen.

och vi ska inte gifta oss i kristine. vi hör till stora kopparbergs församling eg - men iom att den kyrkan är lika stor som kristine har vi valt bort den. allt under 500 pers drunknar liksom... istället ska vi vara i hosjö, där det får plats 130 personer. lagom, med andra ord.

• lokatt

suusaan:
    nej, ingen bokning än. min fästman höll hårt i mina tyglar och förklarade att jag _inte_ fick ringa innan nyår... =(
    men vilken dag som helst, hade jag tänkt mig. problemet är bara att det verkar vara lite svårt att få boka i god tid. en kusin gifter sig i den kyrkan i maj, och fick när hon ringde i slutet av november beskedet att "vi har ingen kalender för nästa år än, kan du inte ringa igen om några månader?" till slut fick hon dem att lova att _de_ skulle ringa, vilket faktiskt skedde ca 2 veckor senare. med det lagom positiva svaret att visst kunde hon få ha kyrkan, men det finns vare sig präst eller organist/kantor...
    och då blir det ju lite problematiskt... men, de löser det säkert - vi talar om en mycket effektiv tjej.

hoppas att du gillar kapellet där uppe. jag har som sagt bara varit där på midnattsmässor, men då var det iaf mkt trevligt. lycka till och berätta gärna hur det går.

• lokatt

ängsklocka:
    nja, bra & bra, men jag var på alexandras brud & bal i blg, och blev jättebra bemött, och de har iaf skor också. men underkläder... mitt tips är att leta rätt på en underklädesbutik som ser ut att ha "tantstämpel" - är oftast helt suveräna vad gäller kunskap och brukar ha saker även för den "otantiga". sedan brukar det ju kosta också, men det kan det ju vara värt för bra underkläder!

suusaan:
    ja du, det där med att boka kyrka tidigt verkar vara ett kapitel för sig självt. men om man kollar på hemsidan för svenska kyrkan här i stan så står det faktiskt att man ska vara ute i god tid inför vigsel, eftersom populära kyrkor ofta kan vara bokade upp till ett år innan.
    så jag tänkte smygstarta med att maila dem i kväll om reglerna gällande församlingshemmet, och sedan senast första veckan i februari KRÄVA!!! att få boka kyrkan mitt datum. )jag är inte särskilt bra på att ta ett nej, så det kan funka) kommer att vara väpnad med bra argument.

• lokatt

ängsklocka:
    jo, sthlm har ju sina fördelar. men turligt nog är det inte alltför jobbigt att ta bussen ner över dagen & shoppa. själv hoppas jag på att kunna hitta några sandaletter i sommar - har ju tid på mig. annars får man väl ta den där bussen...

och fram för mer framförhållning i kyrkan! försökte boka kyrka & församlingshemmet här inför dop och ringde i god tid - 3 mån innan. (plutten var fortfarande en mage då...) fick veta att jag skulle återkomma ca en månad innan dopet. visst. ca 6 veckor innan ringde jag igen. då var det 3 andra dop nästan samtidigt, lite stress i kyrkan och INGET FÖRSAMLINGSHEM! det var uthyrt. *morr*
    så denna gång tänker jag stå på mig. där om något kan jag tänka mig att vara "bridezilla"!!!

berättar hur det går

• lokatt

ängsklocka:

mja, jo... där _är_ det nog bridezilla-varning. köpte min klänning i september... men jag är inte lika tokig som det låter, lovar! såg en annons om att de sålde ut massor på just alexandras, så vi åkte över och kollade, bara i fall att... och då hade de en som var perfekt modell för min figur, för strax under 2200... då slår man till, iaf om man är jag. min fästman blev rosa när jag provade, det säger väl allt? och för min del var det perfekt att köpa då, så jag har extra motivation att gå ner graviditetsvikten.
    fast, folk som inte planerar bröllop själva tittar lite lustigt på mig när de inser att jag har brudklänningen i garderoben redan. när vi sedan i nov hittade en frack till min fästman enligt samma princip... tja. man får bjuda på det! *lol*

• lokatt

zandrisen:
    skulle du kunna vara så jätte,jättegullig & berätta mer om er tårta (och gärna andra praktiska saker ni gjort/valt et c). jag som också ska vara i falun skulle vara mkt tacksam för att få ta del av tips & så från er/dig.
    om du kunde ta dig den tiden skulle jag uppskatta det oerhört. min e-post: al22cz@student.hik.se

• lokatt

zandrisen:
    ifall de har kvar barn & ungdom på gymnasiet i stan kanske du kan "hyra" ngn där för en överkomlig summa?

• lokatt

zandrisen:
    nähä? västerås igår? typiskt! hade jag vetat... jag snurrade runt på samma mässa!!! hade kunnat ta en kaffe el ngt ihop. men visst, hade gärna kunnat få vara fler utställare, men det jag tyckte var mest trist var att jag hittade bra saker - och de ligger i västerås!
    sen satt man ju där och nästan ångrade att man hade sin klänning - såg en eller två som fick mig att dregla allvarligt! min väninna som var med hittade både klänning & ring, och hon & hennes fästman har inte ens nämnt bröllop än! (hennes kommentar: "jag har ju koll på nästan allt nu, det är bara att boka in & meddela honom när & var." _vad_ var hon mer osäker på om hon skulle berätta... )

ser nu fram emot den mässa som brukar vara på grand här i falun i april.

• lokatt

zandrisen:
    nja, jag gillar min klänning ändå, och vill nog eg inte byta. inte för det priset - den jag föll för var en av de hon tina på horn hade gjort = svindyrt. (den hade rött i släpet, och man såg det röda fodret i ärmarna, ringer ngn klocka?)
    den jag redan har är en lilly, ingen bild dock. tänkte fota den inför första floristrundan i april eller så... men den har empirskärning, och söta vita typ pärlblomdekorationer på axelband & i ringning. den är enkel, och ganska så "jag". det enda den saknar är ärmar, vilket moster kan fixa "på en fikarast".

men visst, slapp jag fundera på pengarna skulle jag ha gjort en del annorlunda val.

vad tyckte du om showen för den delen? själv kände jag att jag inte skulle ha velat åka bara för den, men jag var nere hos en väninna (min sons gudmor) så vi kombinerade det med en massa annat.

• lokatt

zandrisen:
    haganäs faller tyvärr på att lilla kusin har den dåliga smaken att döpa sin Moa i uppsala den dagen... så jag får vänta till grand... och då blir herr blivande också medsläpad (o lille näbben). fast ett uppsalabesök ger mig ju tid att gå i affärer & kolla, kanske hittar ngt snyggt!
    och jo, just för mässan hade jag inte åkt. men vi brukar ses där nere några gånger/år och göra en del, så då passade det ju bra att ta det i samband med mässan. istället för tex om en månad.

• lokatt

Nikita 14:
    inte zandrisen, men jag kanske duger - köpte samma tidning!

potatisgratäng à la alingsås, 100 pers
    18 kg potatis
    1,5 kg rotselleri
    400 g smör
    1,2 dl salt
    6,5 l gräddmjölk
    1 l riven ost
    20 vitlöksklyftor

Gör så här:
    skala potatis & selleri. skiva alltsammans tunt.
    värm ugnen till 225 grader. smörj formar.
    blanda potatis, vitlök & selleri och salta. fördela i formar.
    häll över gräddmjölk & ost och grädda cirka 45 minuter.

förbered så här:
    dagen innan skala & skiva potatisen, lägg i lätt saltat vatten.
    skala och skiva rotselleri.
    riv ost.
    kontrollera att övriga ingredienser finns på plats.
    bröllopsdagen:
    tillaga!

hoppas det är vad du behöver.

• lokatt

senvinterbrud06:
    först, vilket datum? för min del gäller 11 februari, också 2006!
    sedan vad gäller catering et c i älvdalen, varför inte ringa turistbyrån? 0251-43030
    annars har gymnasieskolan hotell- & restaurangutbildning, direktnummer 0251-80126
    hittade däremot inget om vare sig restauranger eller catering i katalogen, men ovanstående kanske hjälper lite?

• lokatt

Seninterbrud-06:
    förhoppningsvis blir det lite lugnare framöver, just iom att vi kan få en del gjort redan nu. fast, min fästman tror att jag ska bli totalt vansinnig innan det hela är över... jag hoppas han har fel!

• lokatt

vi fick visst boka! (oj då...)
    (ber om ursäkt för att jag upprepar mig om det finns några 2006-trådare här... menmen)

jag har varit orolig för att vi inte skulle få boka "vår" kyrka i tillräckligt god tid, dvs NU - vi gifter oss om ett drygt år. en kusin som gifter sig på samma ställe i maj blev tillsagd att återkomma "senare" när hon ringde i november... men nu på morgonen ringde de tillbaka efter att jag lämnat meddelande igår, och sa att visst kunde vi få preliminärboka. de skulle skriva en lapp och sätta långt bak i kalendern. så skönt! så nu kan jag slappna av vad gäller den biten iaf!!! *så nöjd*

• lokatt

zandrisen: såg tidigare att du skulle på provuppsättning et c i slutet på jan. blev det bra? (och, den nyfikna frågan: är stället du går till prisvärt, tycker du?) knappt två och en halv månad kvar nu - pirrigt?

• lokatt

zandrisen: ooooh. låter suveränt. hm, får man fråga vad hon tar? ett av de ställena jag inte ens har funderat på att gå till (bara för att man är inföding betyder det inte att man alltid tänker på vad som finns).
    jag är lite avundsjuk, faktiskt, på dig som inte behöver vänta så länge till. jag däremot har 355 dagar kvar... (om jag nu räknat rätt) *suck*

• lokatt

Zandrisen: *burr* ok, då vet jag. men bröllopskontot fick nästintill köldskador av tanken på den utgiften... kanske ska sluta handla böcker totalt?
    men tack för frågesvaret.

Svar på tråden Brudar i Dalarna?