• Trollunge

ugnsrostade grönskaer...recept?

Jag har läst att många lagar "lådor" med ugnsrostade grönsaker... någon som har något riktigt gott och "smalt" recept att dela med sig av...? Jag provade själv en gång med lite lök, squash och morot + olja och lite salt o peppar....vet inte vad jag gjorde för fel men det smakade knappt någonting...
    tips??

//trollungen

• Svar på tråden ugnsrostade grönskaer...recept?
  • inte min tur än

Hej!
    Hade ett jättegott recept på ugnsrostade grönsaker men nu hittar jag det inte så jag får försöka komma ihåg vad jag använde mig av...
    Skar potatis,morötter,rödlök o palsternacka i lite mindre bitar (inte för små då bränns de) sen ringlade jag över lite olivolja, färsk rosmarin (har jag för mig),grov salt o lite peppar o lagade till det i ugnen. Rosmarinen gjorde att det smakade jättegott!

• AnnLee

Trollunge: grönsakerna är väldigt smala i sig. Jag brukar göra så här:
    tar morötter, lök, palsternacka, kålrot, aubergine i lagom stora bitar =) + färska chaminjoner
    Häller dom i en fryspåse, och häller sedan i olja, salt o peppar (färsk timjan om jag har hemma) . Skakar om! På detta sätt fördelas oljan och kryddorna bra. Det går inte heller åt en massa olja, så då blir rätten lättsam. Brukar steka i ugnen på ca 200grader tills grönsakerna/rotfrukterna är lagom klara. Därefter tar jag ut dom och smular över fetaost. In i ugnen igen några minuter så att osten börjar smälta. Serverar detta med färsk pasta. MUMS! *blir alldeles hungrig*

(Jag tycker att grönsakerna blir godare ju mindre olja man har, men en smaksak förstås )

• Ellte

Jag gör ofta detta med olika grönsaker...men har inget recept. Något jag tycker gör mycket för smaken är att dela en vitlök (ja, en hel ;)) rakt över klyftorna och gnida in det med oljan i pannan innan du lägger i rotfrukterna. Låt sedan vitlökshalvorna ligga med i ugnen medan du tillagar så blir det kanongott :)

• Leone

Farska kryddor gor en himla skillnad.

• marian

Jag älskar ugnsrostade grönsaker! Jag brukar göra det lite efter "man tager vad man haver"-devisen, men det här är väldigt god grundblandning.

- Rotselleri
    - Kålrot
    - Rödlök skuret i båtar
    - Morot
    - Palsternacka
    - Blomkålshuvuden
    - Sparris

Eftersom de kräver lite längre tillagningstid brukar jag sätta dem i ugnen först, och bara sätta i lite olivolja. Mot slutet av tillagningstiden lägger man i grönsaker som tar mindre tid, och som annars lätt blir smaklösa, t ex:

- Röd paprika
    - Squash
    - Aubergine

Försök att ha med en grönsak som smakar lite mer - till exempel rotselleri - det gör en himla skillnad. Och testa något nytt emellanåt, det finns så otroligt mycket man knappt äter - jams, svartrötter, sötpotatis, ingefära...

• lij

Sötpotatis är supergott att ha med. Rödlök och vitlök ger också mycket smak. Någon örtkrydda är också gott att ha med, tex rosmarin eller timjan. Men att det blir smaklöst har jag inte varit med om oavsett vilka grönsaker jag valt. Kanske var grönsakerna smaklösa till att börja med..?

• Trollunge

*mums* vad gott allt här låter...måste prova...

tack så jättemycket! Här inne råder det verkligen ingen brist på fantasi o ideér!!!

Svar på tråden ugnsrostade grönskaer...recept?