• s.u.s.s.

Önskar tips om lite annorlunda transport för brudparet.

I augusti -05 ska jag och min blivande man åka 8 km efter själva vigseln, från kyrkan till festplatsen. Vi vill hitta på något kul men vi kommer inte på något annat än att åka bil. Känns jätte-tråkigt, faktiskt. Ja, det finns limosiner och veteranbilar men det känns inte kul.

Festen hålls på en stor äng med en liten sjö nedanför och det finns inget bostadshus. Det kommer bli en lagom (hoppas vi) lantlig stämning med mycket natur i temat. Vi skulle hellst vilja åka häst och vagn men då somnar gästerna innan vi är framme så det är uteslutet. Vid festplatsen finns en liten sjö så vi skulle kunna anlända till själva festen i båt men det innebär att vi ändå lämnar kyrkan i vanlig bil... jag vet varken ut eller in. (men det är angenäma bekymmer jag har)

Har någon varit med om något som är lite annorlunda?

• Svar på tråden Önskar tips om lite annorlunda transport för brudparet.
  • Katt

Vi åkte i min mans rostiga, håliga och två färgade (ska inte vara det!) Buick från 1950. Två dagar innan hade den gått igenom besiktningen! Annorlunda och personligt. Många glada skratt blev det!

Så mitt tips är att bilen ska vara speciell, egen och inte som alla andra!

• Prinsessa

Kan ni inte åka häst & vagn från kyrkan & sedan ta båten från någon lämplig plats? Då har ni ju gjort båda delarna..

• s.u.s.s.

Katt: en sån personlig bil förstår jag väckte uppmärksamhet och kändes äkta för just er. Toppen idé. Tyvärr så har vi ingen gammal bil men nu ska jag fråga runt bland släktingar ifall de har något står i garaget vi kan låna.... att hyra känns så opersonligt. jag vill gärna ha en historia förknippad med antingen åkdonet eller anlednignen till att vi valt just det sättet vi åker på.

Prinsessa: sjön tar slut där vid ängen, kyrkan ligger på "fel" håll från sjön, och häst och vagn känns för långt att åka i 8 km. Men tack för tanken!

• Katt

s.u.s.s. : ja exakt, det ska vara en historia kopplad till, då blir det bäst.

Ni kan ju också åka vanlig bil dit, stanna en bit ifrån och byta till tandemcykel! Känns somrigt och lantligt tycker jag! Din man (som han ju är då :) ) får tramap och du får mest sitta och hålla i kjolen!

Eller byta till häst och vagn en bit ifrån. Kan hålla med om att det bör gå hyfsat fort större delen av vägen så folk slipper vänta.

Annars är det snabbaste sättet helikopter men det ger ju inte en lantlig stämmning direkt!

• s.u.s.s.

Katt: helikopter har vi faktiskt tänkt på, men mest för att "röra om lite" i så fall. Det känns vid närmare eftertanke lite onödigt dyrt och krångligt. Men en kul idé är det! tack.

• s.u.s.s.

Katt: Tandem är ju en underbar idé. Snacka om att "röra om"..... ska fundera mer på det... Man skulle till och med kunna lämna kyrkan på något riktigt "långsamt" sätt (ex. häst och vagn) och bakom kröken vänta tills alla gäster åkt och då snabbt byta till bil och köra till festplatsen för att där anlända på tandem... Ha, ha, kul att tänka sig reaktionen..... det satte fart på kreativiteten det där med tandem... Tack.

• A-K78

Vi funderade på tandem men det föll på att vi inte ville riskera regn (tur det för det ÖSTE ner på vår bröllopsdag!) Istället blev det hölass bakom traktor under varsitt paraply. Vi hade också ett "lantligt" tema och då passade det perfekt. Men 8 km kanske är för långt även för en traktor, dom går ju inte så fort...

• Fru Larsson

Jag hörde om ett bröllop där brudparet hoppade upp på varsin häst och galopperade iväg, det var ju rätt coolt tycker jag. Men det kanske inte är lämpligt 8 km.

jag skulle vilja göra det men det finns inte en chans i världen att min kära blivande man sätter sig på en häst!

• Fru Larsson

Åh! Jag fick en idé! MC med sidovagn! Men det förutsätter ju MC-körkort och en väldigt hållbar brudfrisyr

• A-K78

MC med sidovagn fick mej att tänka på flakmoppe som ett alternativ!

Svar på tråden Önskar tips om lite annorlunda transport för brudparet.