• Mrs. Simon

VV fraga....(lite langt)

Min man gick med i viktvaktarna igar. (i Italien eftersom vi bor har).
    Han ska ata 30 punkter om dagen och 5 frukter. I och med att det verkar finnas en hel del som kan det har punktsystemet tankte jag att jag att jag skulle kunna fraga lite...
    1. Min man ater aldrig frukost (har aldrig gjort det) utan det ar bara en cigg och svart kaffe. Sedan ater han ej nagot forren till lunch. Sa idag var det 1 1/2 point fram till lunch (for sockret i kaffet).
    Till lunch at han Paella (ar det nagot som vet hur manga points det ar i den ? normalstor restaurangportion).
    I italien har de ingen viktvaktarkokbok sa det blir lite kruxiare.. Jag tankte bestalla en fran Sverige men fragan ar om den innehaller manga recept pa "light" mjolkprodukter sasom latt cremè fraiche, matlagningsgradde osv. De finns tyvarr ej i Italien och det utersluter tillagningen av manga ratter.
    Sist ar inte 30 points jatemycket och svart att fa i sig nar man har ett stillasittande jobb?
    Tacksam for alla svar och ursakta avsaknaden av punkter over bokstaverna...

• Svar på tråden VV fraga....(lite langt)
  • Ellte

Till att börja med så bör din man börja äta frukost :) Det är inte lätt men det GÅR att lära sig, ta det från en som vet ;) Frukosten är jätteviktig och att hoppa den är en STOR anledning till att så många är överviktiga. Det är också viktigt att äta mellanmålen... Din man borde alltså först äta frukost, sedan en frukt eller nåt och SEN lunch.. Då äter man inte lika mycket och lika hetsigt till lunch utan håller en jämn blodsockerkurva.

Sedan, det finns en restaurangpointsbok att köpa från VV där många "ätauterätter" står med. Den är riktigt bra att ha faktiskt...där finns även en italiensk del :)

VV´s kokböcker är jättebra och javisst de använder mycket av lightprodukter men det gör ni ju som ni själva vill. Ofta kan man "späda" t.ex grädde med lite mjölk eller vatten för att få det magrare.

30 points ÄR ganska mycket men det är viktigt att man följer de rekommendationerna. Det är dock inte så mycket om man ofta äter ute... En pizza så har du ätit upp dagens points ;)

Önska honom lycka till! Det är ett tufft jobb att gå ner i vikt (TRO mig jag vet) men det är en häftig resa! :)

• Mrs. Simon

Vad jag tycker ar lite konstigt ar att min man sa att en pizza enligt hans tabell ineholl 14 points? Visst kanske pizzorna ar liite smalre an i Sverige men anda?

• Ellte

Minns inte exakt hur många points det är i en pizza...har inte kollat i böckerna på länge. Finns det ingen viktväktare här som kan svara? Jag hade bestämt för mig att det är fler än 14...

Har de inte pratat på VV om hur man ska lägga upp dagen? Hur många points man ska äta när och så? Det är ju rätt viktigt att man inte svälter hela dan och äter 30p till middag t.ex :?

• Ellte

Sökte lite på nätet och hittar uppgifter om att en pizza är 32 eller 36points... Låter konstigt att det skulle vara SÅ stor skillnad här och i Italien. Det är inte så att det kan vara t.ex en pizzaslice som är 14p? Visst är pizzorna tjockare i italien?

• Mrs. Simon

Pizzorna ar lite tunnare tyker jag men det beror nog pa.. Tror att jag far kolla hans handbok. Det verkar ej som det har pratat om fordelningen av points for min man ar overtygad att han kan ata 1 pizza om dagen frukt som mellanmal och sedan ha 14 points till middagen. Mig lyssar han ej pa...Suck,. Hoppas det gar battre pa nasta mote..

• sudali

Enligt restaurangguiden så är det 17,5 points.

• Jennie med ie

Ett lite påpekande: VV:s program kan skilja sig en del mellan olika länder, så att överföra direkt från det svenska till det italienska kan bli fel...

• mrs.

Hej du kan få lite recept på www. viktväkarna. se

en pizza på 14p låter inte mycket endel innehåller mer.

frukost är jätte bra.

vill han äta mer så får han börja motionera dvs få bonus points.

• ztar

En pizza i Sverige innehåller mellan 28 och 32 points (standrad, alltså utan beasås :) ) beroende på fyllning. Ett bra tips om man vill äta pizza är att be dem att lägga på mindre ost, blir lika gott ändå men inte lika fett :) Lycka till!

• Ellte

Pizza UTAN ost är också jättegott :)

• Mrs. Simon

Skulle bra ge en lite ?up-date? om min mans viktkamp.
    Jag maste saga att han varit jatteduktig! Han ater liiite frukost ca 30 gram
    Cornflakes och 1 ½ del mjolk sedan har han med sig 3 frukter och en 0.1 procentlig drickjogurt pa jobbet. Pa morgonen tar han en frukt och yogurt och eftermiddagen efter lunch vid 16 tiden I frukt och sedan 1 banan pa vag hem (vid 20 tiden). Middag ater vi tillsammans oc oftast fisk/kott/kyckling med olika gronsaker eller omelett.
    I gang i veckan ar han ?tillaten? pizza annars tycker han det blir for jobbiig. Med tanke pa att han ej ater nagra andra onyttigheter eller godis/sotsaker/desserter gar det ganska bra.
    Han har redan gatt ner 6 kilo! Heja heja!

• Lisa1

Duktigt jobbat av din man!! Den där cornflakesen till frukost skulle dock kunna bytas ut mot de mycket nyttigare branflakesen. Om drickyoghurten innehåller socker är det samma sak där, byt mot en som inte innehåller socker. Saken är den att cornflakes och sockret i yoghurten har ett mkt högt GI, vilket gör att din mans fettförbränning inte funkar lika effektivt som den skulle kunna göra. Jag vet att viktväktarna inte använder sig av GI (antagligen för att man inte vill förvirra sina kunder för mycket, GI-tabellerna måste användas på rätt sätt (endast för kolhydratrika livsmedel) för att ha effekt). Men om nu din man vill ge viktminskningen en liten knuff frammåt kan det vara smart att byta till långsammare kolhydrater. Kruxet med cornflakesen och andra livsmedel med högt GI är att de höjer halterna av insulin i blodet ganska rejält efter måltiden. Insulin har förmågan att "skruva ner" frisättningen av fett. Studier visar t.ex. att man har ungefär dubbelt så mycket fria fettsyror i blodet (alltså fett som "lossnat" från fettväven och som sedan kan förbrännas om nu musklerna är villiga och mottagliga till att ta emot det som bränsle) om man ätit en måltid med lågt GI jämfört med högt GI. Lite intressant fakta för den som vill gå ner i vikt faktiskt =).
    Kan passa på att rekommendera Fredrik Paulúns böcker "allt om fettförbränning", "viktminskning utan träning" samt "allt om glykemiskt index". Innehåller massa info som gör förbränningen, och därmed även viktminskningen, ännu effektivare. Kan vara ett fint komplement att ha till viktväktarkosten!

Svar på tråden VV fraga....(lite langt)