• Nightingale

Hormonerna gör mitt liv till ett h-vete...

Hej på er ..

So, here we go again.
    Efter att i tio år har provat fem olika p-piller b.la. Trionetta, Cilest, Yasmin m.fl. som lett till minst fem kraschade relationer pga mitt odrägliga humör. Jag blir kort sagt vedervärdig att leva med, inte ens jag står ut med mig själv.

Men i januari 2004 så hittade jag världens bästa preventivmedel - kopparspiralen!!! Det gjorde jätteont att sätta den, men sen var den guld värd! Jag blödde som en fors, men det var det värt för jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv.

Juli - 2004.
    Småblödningar vid s-mlag började komma, de ökade i täthet, tills att i okt-nov komma rejäla mängder blod varje gång vi hade s*x. Hur jobbigt som helst. Under denna period har jag varit till barnmorskor och läkare flera gånger och tagit alla prover i världen men de hittar inget fel på mig.

I dec-04 beslutar jag mig för att dra spiralen, sagt och gjort. Men blödningarna upphör inte, det börjar dessutom rinna rosafärgade EXTREMT illaluktande flytningar istället. Jag sätter i NuvaRing, mitt sista hopp och det verar fungera bra i sig, förutom dessa flytningar.

Tillslut bryter jag ihop och ringer till VC, har turen att få komma in samma dag och bli undersökt av en överläkare. Diagnosen ställd direkt: Cervicit. Infektion i livmoderhalsen. Får antibiotika samma dag och det hjälper direkt. Jippi!! Allt är jätte bra. Cerviciten hade orsakats av att bakterier hade klättrat upp i livmoderhalsen pga spiralen. Men ändå, jag var ju friskt från flytningarna!

Men då brakar det lös, jag får självmordstankar, blir tveksam på förhållandet, får tankar som: vill jag ha denna man, ska jag inte göra slut, blir grinig, irriterad, sur, mår fruktansvärt dåligt psykiskt, orkar inte med mig själv, och med detta moster lever min älskade sambo. (medalj till honom) Igår betedde jag mig som en komplett idiot mot honom och vi ägnade natten åt att ställa allt tillrätta.

Det slutade med att jag drog NuvaRing. Det får bli gummi resten av livet, typ, något mer preparat orkar jag inte prova, jag kommer aldrig mer att gå närmare än en meter från hormonpreparat! FY FY FY!

Det har varit hemskt, att riskera mitt underbara förhållande för att man ska äta hormoner, nej usch. Det är ju ändå 2005, forskarna borde ju ha fått fram något preparat som hjälper! Jag tycker inte synd om mig själv, jag har bara haft enorm otur helt enkelt.

Oj det blev långt, men det jag undrar är om ngn känner igen sig!

• Svar på tråden Hormonerna gör mitt liv till ett h-vete...
  • Georgina

du kanske kan prova pessar? Har aldrig gjort det själv så jag har ingen aning om hur det är, men hormonella medel låter det ju verkligen som att du ska hålla dig ifrån :) eller så får du hålla ut tills det manliga P-pillret kommer!

• Nightingale

snuttepuffran

P-dator skulle jag aldrig våga använda, det är ju ungefär som avbrutet samlag eller säkra perioder, nej, de små rackarna kan ju överleva i flera dagar inne i kvinnan och befrukta ändå, så nej. Vi vill inte riskera att få barn än på många år, så det är inget alternativ.

Just nu använder vi kondom, och det funkar bra, men det är ju så TRIST!!
    Känslan försvinner för mig!

• Soffiproppen

Jag känner igen besvären du nämner när du äter hormonpreparat. Satte själv in en kopparspiral för tre veckor sen ca, och även om den dagen var ett rent helvete så är det det bästa jag någonsin gjort.

Jag vet nog inte vad jag skulle ta mig till om det senare visar sig att jag får komplikationer.

Kan man inte testa att sätta in en ny spiral? Vet folk som under en tid tagit ut den, för att på nytt sätta in en.

Annars tycker jag du ska rådgöra med din BM, vilka borde inte veta bäst om inte dom?

Lycka till! :)

• snuttepuffan

Men om kondom fungerar så tycker jag att du ska köra med det. Själv har jag aldrig fått kondom att fungera.

• Nightingale

Soffiproppen,
    Jo jag vill gärna sätta in en ny spiral, men cervicit var inte någon höjdare, så jag vet inte om jag vågar än på ett bra tag.

BM vet inte så mkt som man kan tro. Jag har pratat med säkert tio BM innan jag slog näven i bordet och fick komma till en överläkare som diagnostiserade mig rätt direkt. De andra har vagt chansat på olika saker som sköra slemhinnor och katarr. Inget har varit i närheten iaf. Nä, jag litar inte ett dugg på BM, därför tänker jag läsa vidare och bli en själv! Jag har iaf erfarenhet av icke fungerande preventivmedel.

Snuttepuffran,
    Kondom fungerar rent tekniskt, men jag tycker inte att det känns lika bra med, som utan. Dessutom är det ett rätt trist moment när man är som mest sugen!!!

Just nu går vi här hemma och hoppas på att p-piller för män snart ska släppas på marknaden, det finns ju som färdigt preparat!

• HRO

Jag har4 hormonspiral o det funkar kanon bra!
    Jag lider verkligen av PMS o har aldrig mått bra av p-piller o andra medel...
    Testade hormonspiralen efter mitt 2.a barn o efter 5 år tog jag ut den...
    Fick mitt 3.dje barn o har haft den sedan dess...
    Nu är det dax att byta ut den snart!

• snuttepuffan

När jag hade svårt att hitta ett preventivmedel som fungerade varvade vi kondom med säkra perioder i ett halvår ungefär och det gick vägen. Nu kan det vara så att vi hade tur, men jag tror inte att det är extremt lätt att bli gravid, i alla fall inte för mig...

Kondom har inte fungerat för oss, dels svårt att hitta en storlek som passar (förvånansvärt litet utbud i Sverige) och så får jag ont på grund av friktionen...

Annars tycker jag att pessar låter som ett prövovärt alternativ, att sätta in den måste kunna jämföras med att dra ut ringen (som jag ofta gör) och det går ju fort och kan göras till en del i det hela. Lite övning krävs förmodligen, men blir säkert lättare i längden än kondom.

• Soffiproppen

Skrev ju här tidigare om att spiral var det bästa jag gjort osv...
    Ha där fick jag :(
    Var hos BM idag och tog bort den eftersom den hamnat snett efter ca fyra veckor. Det gjorde så fruktansvärt ont att både sätta in den och ta ut den. Och jag får panik av tanken på att lägga upp mig i stolen igen. Nu sitter jag i samma sits som dig "Nightingale" och vet varken ut eller in. Suck...

• Monn

Om du verkligen vill ha en spiral igen så kan du bli sövd medan de sätter in den. Inte så roligt kanske, men det går.

Svar på tråden Hormonerna gör mitt liv till ett h-vete...