• blivande fru J

rengöring av bettskena

jag sover med bettskena av hårdplast nattetid och bor i ett område med extremt hårt vatten. Kalkbeläggningarna blir rejäla och mycket anant otrevligt ansamlas också i bettskenan. jag försöker borsta den med tandborste och avkalka med ättikssyra men jag tycker inte det hjälper så mycket. Vill inte testa starkare medel, typ avkalkning för badrummet eftersom jag faktiskt ska ha den i munnen. Min tandläkare föreslog det nya medlet ProBett som bara var att spreja på. Frågade efter det på apoteket (eftersom tandläkaren sade att det fanns där) men det hade aldrig hört talats om det och hittade det inte heller i aponet, det interna nätverket.
    Hur löser ni andra det här problemet? probett, elelr något annat?

• Svar på tråden rengöring av bettskena
  • vixen not a tramp

Ättikssprit, låt den ligga nåt dygn, det brukar hjälpa.

• Änglahund

eller prova med coca cola, det är ju svagt frätande, och även om det inte är bra för tänderna så är det ju inte farligt..
    :D

• Suusaan

Vi brukar kalka av vattenkokaren med vanlig citronsyra (som finns i kryddhyllan på ICA). Vet inte om det kanske måste koka upp, och det kanske blir för varmt för bettskenan. Om det inte blir det, så kan jag verkligen rekommendera det. Vi har VÄLDIGT mycket kalk i vattnet, och citronsyra tar bort alla spår. Är väl f. ö. det som man köper när man köper "vanlig" avkalkning till kaffebryggare, fast mycket dyrare...

• Pallas Athena

Hmm.. brukade alltid göra rent skenan på kvällen innan jag skulle gå och lägga mig, för jag tyckte det var så ofräscht annars, men då hade allt hunnit "etsa sig" fast! Så sedan i somras upptäckte jag att om jag gör ren den direkt som jag tar ut den ur munnen så går det _mycket_ lättare. Redan efter typ en halvtimme har mycket fastnat.

Om du inte gör det så prova!?

• afturelding

Rengöringstabletter för tandproteser använder jag. Funkar utmärkt, och det var också vad tandläkaren rekommenderade.

Svar på tråden rengöring av bettskena