Nån som har eller haft gallsten?
Här är en till med gallproblem..
Har legat inne på sjukhuset i två dygn denna veckan för en misstänkt inflammation.. Dock blev jag bättre av mig själv och fick åka hem istället för att opereras, operationen blir en planerad istället någon gång i vår. (Har en halvfull gallblåsa med stenar.)
Det är jättejobbigt, men ännu jobbigare blev det när jag frågade läkaren vad jag kunde äta. Enligt honom är de här påståendena om fet mat och äpplen bara en myt - olika människor tål olika mat (kanske därför vi i denna tråden har fått höra så himla många olika saker som man inte "bör" äta) - och att man därför får prova sig fram! Hur kul är det? "Jaha, nu provar jag att äta lite potatis - sen får vi se om jag får ett anfall lite senare idag. Annars kan jag nog fortsätta att äta potatis.." (Däremot sade han att det är oftare fet mat och olika frukter som folk inte tål än annan mat..) Usch, man vill ju aldrig vara med om ett anfall igen - jag brukar säga till folk att det är värre än förlossningen, för det är det verkligen!
Men en annan sak som jag fick veta av läkaren, som jag tänkte kanske kunde hjälpa er också:
För varje gång jag får ett anfall och åker in till akuten flyttas jag upp på prioriteringslistan. Dvs om jag inte får fler anfall kommer jag opereras innan sommaren. Men om jag får fler anfall och åker in till akuten för att få hjälp så kommer jag få högre prioritet och därför opereras tidigare. Ju fler akuta anfall, desto kortare tid innan planerad operation genomförs!
Så mitt råd till er är att åka in till akuten för minsta lilla problem med gallan! Vi får ju trots allt frikort snabbt, så det är ju ändå "gratis" att vara "stamkund" på akuten..