Nån som har eller haft gallsten?
Känner att jag måste lägga mig i debatten lite. Läser till dietist och har förhoppningsvis redan nu lite kunskap som kan vara användbar i den här debatten.
Jag måste säga att vissa som skrivit in här inte verkar ha en susning om vad gallsten är och beror på eller vad man skall undvika.
1. Gallstenar bildas i gallan, och gallan "lagrar" galla/gallsalt åt lever. Anfallen beror på att stenar blockerar utgången från gallan, gallgången eller utgången till tarmen och alltså stoppar upp när gallan väl utsöndras.
2. Gallsalt består huvudsakligen av LDL kolesterol, och gallsalt är ett av de ämnen som kroppen ständigt återvinner från tarmen och använder igen och igen.
Gallsten är alltså bla kristalliserad kolesterol
3. Galla utsöndras i tolvfingertarmem för att bryta ner just fett. Det man alltså kan vara försiktig med att äta är just fett. Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi behöver äta essentiella fettsyror eftersom kroppen inte kan tillverka dessa själv, alltså kan man inte utesluta fett helt, men en stor portion bearnaisesås är väl inte att rekommendera.