Inlägg från: Pallas Athena |Visa alla inlägg
  • Pallas Athena

Nån som har eller haft gallsten?

Åh, tack!
    Kom på att jag totalt glömt en sak:
    Under operationen blåser de upp bålen med hjälp av gas för att få bättre plats att operera.. Den där gasen är det svårt att få bort allt av, så efter att man vaknar har man (oftast) ordentligt ont, då gasresterna ligger och trycker mot nerver.. Oftast känns det i axlarna, men på mig vandrade det mellan axlar, nyckelben och bröstkorg.. Den smärtan var nog värre än den i operationsområdet, då inget smärtstillande bet på den, och då det kändes som om man fått en mycket hård smäll på stället. Enligt informationen ska den smärtan försvinna under det första dygnet, men för mig tog det nästan två dygn innan jag var helt av med den.. Den gjorde det svårare att sova, så i natt har jag sovit riktigt gott, och till och med glömt att jag var opererad! Jag kunde i natt ligga på höger sida korta stunder, och det var väldigt skönt för nacken!
    Idag känns det mest som ett lindrigt håll, men såren svider fortfarande när jag rör mig mycket, och magmusklerna känns som om jag gått en hård runda på gymet. Men jag behöver inte längre gå framåtlutad, och jag börjar få tillbaka mina krafter!

miss luxor: Du kommer få ordentlig information innan operation, för till exempel ska du vara fastande sedan kvällen innan, så det är ju garanterat bara ett samtal!

• Pallas Athena

Nu har det gått en vecka sedan operationen, och jag har lagt om såren!
    De är jättefina! De två minsta (i sidan) har de inte sytt, utan bara tejpat ihop, så dem kommer väl bli lite extra ärrvävnad på, antar jag..
    Det lite större under brösten syns knappt redan nu! Det ser ut som ett litet ärr efter ett mindre skärsår eller liknande. Stygnen har försvunnit, och sårets sidor sitter perfekt ihop.
    Det största i naveln är också jättefint, jag hittade det inte först för jag trodde det bara var ett hudveck med lite torkat blod i! De har gått in i navelns underkant, och har förmodligen "lyft upp" den delen av naveln som går inåt i magen, för jag har nu en stor "kula" i naveln, som ser ut som om det i naveln som går inåt mot magen har tryckts utåt..
    Även där är stygnen borta men sårkanterna perfekt ihop!
    Och nu har jag i stort sett slutat med värktabletter, tog några Panodil i går kväll, och senast jag tog Voltaren var natten till igår!
    Nu mår jag riktigt bra, och jag är glad att ha operationen gjord!

• Pallas Athena

Njaej, inte direkt utåtnavel, men inne i min navel finns liksom en "hudkula".. svårt att förklara..
    Nej, jag har inte provat äta något annorlunda, ska tydligen vänta en månad med det eftersom gallgången fortfarande kan reagera som vid ett anfall..
    Ett av ärren sitter mitt emellan brösten, två sitter i sidan, under armen och ett i naveln, så det är nog inte direkt något av dem som kommer döljkas av brösten, om de nu inte hänger ner till naveln!

• Pallas Athena

Ja, än så länge går det enligt planerna med tillfrisknandet!
    Men än får jag inte börja äta "högriskmat", då gallgången tydligen fortfarande kan reagera som vid ett anfall. Så t ex äpplen, ägg och fet mat måste jag vänta en månad innan jag försiktigt kan börja prova äta igen. Och det är inte helt säkert att jag ens då klarar mig utan anfall, för i en liten andel opererade fortsätter gallgången spöka trots operationen.. Men det tror jag inte är så stor risk, men jag tänker i alla fall ta det lugnt för att om möjligt förhindra sådant..
    Och ridningen får jag vänta med i någon vecka till för att förhindra inre bristningar vid eventuella häftiga rörelser..
    I övrigt lever jag åter som vanligt och känner bara av såren om huden sträcks extremt..

• Pallas Athena

snuttis_25: Oftast brukar man säga att det är extrem smärta det handlar om vid gallstensanfall, men jag är ju ingen läkare! Gå till en läkare för att få utrett vad det är!
    Sedan beror tiden till operation på många faktorer. T ex hur akut det är, vilket landsting du tillhör, om du är beredd att åka till ett annat sjukhus för att bli opererad osv. På mitt sjukhus är väntetiden ett år, men på grund av att jag var ordentligt dålig och jag dessutom valde att åka till ett annat sjukhus i länet (10 mil bort) så fick jag en tid inom en vecka efter att jag pratat med operationsplaneraren (och ca 3 veckor efter att jag legat inlagd för misstänkt gallinflammation). Där var väntetiden egentligen 4 veckor, men pga ett återbud fick jag komma ännu tidigare.

• Pallas Athena

Nu har "kulan" i naveln nästan försvunnit.. Det var i själva verket huden som var svullen runt operationssåret, så det stack upp i naveln som en liten kula. Nu när jag inte är lika öm längre kan jag till och med sticka in fingret i naveln och känna efter. Det känns att det är hård ärrvävnad neråt i naveln, där ärret sitter, men det blir allt mjukare hela tiden. Om min navel kommer återgå helt till det mjuka stadium den var innan operationen vet jag inte, men den är på god väg!

Skickar medlidande till alla er som ännu inte fått genomgå operationen! Den är ett helvete under några dagar, men det är verkligen sköööönt nu! Snart, snart för jag börja prova äta högriskmat igen - frukt mm. Åh, vad jag längtar!!

• Pallas Athena

depecha: Självklart finns rädslan där, annars hade man ju börjat äta maten för länge sedan.. Men det är ju ändå en sådan liten risk att man även i fortsättningen kommer ha problem, så alla läkare jag har pratat hittills om det inte varit ett dugg oroliga och nästan kunnat garantera att det inte kommer hända..
    Men det blir spännande när jag kan börja prova med maten!

• Pallas Athena

Det vet jag du kan kolla på en hemsida.. kommer inte ihåg vilken nu, men jag återkommer om jag hittar den! Oftast kortare tid än du fått vänta på den här tiden!

• Pallas Athena

Också väljer du i rullisten för alternativ: Behandling och i listen under gallstensoperation. Sedan kan du kolla hur lång tid det ska ta..

Nu mår jag prima! Har testat äta banan och lite grönsaker, och det går jättebra! Även lite fetare mat går ner utan anfall!

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?