• Anna-Maja

Saknar min vän godis

Sedan en tid tillbaka (nyår) äter jag inget godis, kunde helt enkelt inte begränsa intaget och det enda som verkade hjälpa var att låta bli helt. Det går bra. Jag är stolt!

Men, det känns som om jag förlorat en riktigt god vän. En vän som var där och stöttade mig när jag var ledsen eller roade mig när jag var uttråkad. Inte ens all världens kakor kan ersätta min vän godis.

Och bra är väl det. Men det är tråkigt och saknaden är så stor. När ska det gå över?

• Svar på tråden Saknar min vän godis
  • smultronet

Hej Anna-Maja!
    Jag känner igen mig.
    Duktig du är som klarar dig utan godis,
    vill jag med göra.

Jag har med godis som min vän.

• Anna-Maja

Ja det har ju blivit en hel del kakor istället, men det verkar inte hjälpa, är ju fortfarande sugen på godis, så det är nog lika bra att låta bli dem också. Suck.

Varför kan jag inte vara den där duktiga som bara äter några bitar eller en kaka och sen är det bra? Att det ska vara så svårt att få in i min lilla hjärna...

• Ellte

Det verkar väldigt jobbigt med sockerberoende... Läste att det tar 7-14 dagar att fysiskt bli av med beroendet...och det gäller ju såklart inte om man ersätter godis med annat socker (kakor)... Det är cold turkey som gäller ;)

• smultronet

det e samma för mig, fast med choklad
    bara äter
    men du e varjefall duktig du som kan hålla dig i från.

• Anna-Maja

7-14 dagar! Hjälp, inte konstigt att jag aldrig blir av med det. Brukar nog falla tillbaka efter 3-4 dagar, om jag ens klarar det...

Ja ja, det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja på avvänjning.

Fast jag vill ju inte...det är så gott...Mums.....

• smultronet

jag hoppas på att bli av med mitt beroende.
    säger hela tiden i morgon ska jag börja osv.
    men just nu ska jag börja.

• Anna-Maja

smultronet,

lycka till! Jag tycker det är mycket lättare nu när jag inte får äta godis alls. Då behöver jag aldrig ta beslutet om jag ska äta eller inte. Jag behöver aldrig tänka: Bara en bit sen får det vara. (Och sen kan jag aldrig hålla mig till en bit.) Det är väldigt bra. Men jag saknar såklart godiset otroligt mycket. Tänker på godis varje dag. Och speciellt när jag ska titta på film, hemma eller på bio. Men vad ska jag äta då nu när jag inte får äta godis, är första tanken. Att man inte _måste_ äta något för att det tittas på film har jag svårt att förstå.

Nåja, det har blivit en hel del kakor, men jag fundera på att sluta med det också. Fast det är svårare, kakor är en mer social grej. Ja jag borde äta bra mat istället...och det är ju lätt att säga!

• Frances

Men herregud det ar val inte sa farligt med lite godis!

Jag har accepterat att jag kan ata 800 gram sjalv en lordag :) Eller en liten pase om dan, 100 gram.

Jag brydde mig jattemycket innan och blev helt maniskt och borjade rakna kalorier i varje godisbit jag at, och hade daligt samvete HELA tiden.

Kanns sa mycket roligare nu nar jag bryr mig mindre, jag ater ocksa mindre godis da eftersom jag inte tanker pa godis HELA tiden (jag FAR ata!).

Jag havdar anda bestamt att godis inte ar sa farligt om man i ovrigt ater allsidigt... och om man inte verkligen har jattelatt for att ga upp i vikt, ar overviktig och vill ga ner da.

Av det jag sett sa ar de flesta som 'vill sluta' med godis ratt normalviktiga.

• Anna-Maja

Ja liiiite godis ja. Men jag brukade äta flera kilon i veckan. Och för att inte gå upp i vikt så åt jag inte så mycket mat istället. Jättebra för kroppen .

Jag har också gjort som du Frances, men det fungerar inte på mig. Jag kan inte sluta äta och efter någon vecka är jag tillbaka i gamla vanor. Locka mig inte sådär, det får mig att tro att jag kan klara av att leva så, även fast jag vet att det inte fungerar

Smal är jag inte, men inte särskilt tjock heller, har lite övervikt, som sakta men säkert ökas på för varje år och som jag nog borde gör något åt för min egen hälsas skull.

Gahhhhhhh, nu är jag såååååå sugen.....

Svar på tråden Saknar min vän godis