• maho0822

p-piller, minipiller eller inga piller?

Har i flera inlägg följt råden om hur man bäst skyddar sig i väntan på att skaffa barn. Vi tänkte hålla på oss till bröllopsdagen då jag inte vill vara gravid på bröllopet. Har nu funderingar på om kroppen mår bäst av att äta piller eller vara utan?

Vissa säger att man blir finnig, ökar vikt, tappar vikt, mår bra osv om att sluta helt med piller.
    Min undran är vad blir skillnaden om jag byter från P-piller till minipiller? Kan jag riskera att bli fetar finnigare eller bara må bättre...? kroppen får ju då mer eller mindre tillbaka sin egen hormaonbalans.ett steg närmare målet liksom...
    Viktigt att veta om mina funderingar är att flera på mitt jobb har haft svårt att bli med barn, verkligen svårt och jag är lite rädd för att få problem trotts att jag vet att miljön inte påverkar en sådann sak.

• Svar på tråden p-piller, minipiller eller inga piller?
  • Kåär

Själv har jag just nu kopparspiral. Har haft den i snart fyra år och tycker att det passar mig jättebra. Inga hormoner, man behöver inte göra något åt den på fem år osv. Det finns dock nackdelar också. Mensen kan bli rikligare och mensvärken starkare.
    Det är nog dock en långsiktlig lösning att ssätta in en spiral.
    Jag kommer snart att byta preventivmedel till gummiring. Jagvet inte vad de kallas för i Sverige eftersom jag inte bor där men vet att de finns även där.
    Det är en gummiring som man sätter in var tredje vecka sedan är utan i en vecka då man har mens för att sedan sätta in en ny. Det som är bra med denna är att man inte behöver ha mens alls. Man kan bara byta ring var tredje vecka. Eftersom det ändå är en konstgjord menstruation med ett sådant preventivmedel så gör det inget om du är utan.
    Vad jag har hört så är det ett väldigt lämpligt skydd.

• snuttepuffan

Det går aldrig att förutse vad som händer vid hormonbyte...

• *Blomman*

Om det fungerar bra med det skydd du använder nu så tycker jag att du ska fortsätta med det. Det är inte kul om du skulle ha oturen att drabbas av en massa biverkningar inför bröllopet.

• Jema

Jag slutade med mina p-piller i början av januari i år och jag har inte fått fler finnar, inte ökat i vikt (snarar gått ner något kilo känns det som).
    Däremot har mitt humör blivit bättre och jag har inte fullt så kort stubin

Jema

Svar på tråden p-piller, minipiller eller inga piller?