• Sippen

Öka i vikt

Läser förundrad över alla viktminskningsis/dieter. Själv har jag inga viktminskningsbehov (snarare tvärtom). "Skönt för henne" tänker ni(?). Mitt problem är snarare att jag önskade att jag hade lite mer "hull" på kroppen. Måste säga att det finns människor som brottas med motsatta problem och att det inte är av lättare ;) natur. Många hindras inte av att uttrycka sina åsikter om en "för smal" person. Åsikter som "du som är sååå smal..." eller frågor kring om man inte har anorexi eller "äter ordentligt?" är sårande och lika otrevliga som en uttalad åsikt över att någon är "tjock". Skillnaden är att få personer väljer att öppet uttala den senare åsikten. Jag är smal, äter bra mat, älskar godis (i måttliga mängder). Min mening med inlägget är att försöka belysa viktproblem från ett annat perspektiv. Jag är också "lottad" med en kropp som snabbt mår väldigt dåligt fysiskt om den i långa loppet får i sig "fel" mat. Ett råd till er som vill gå ner i vikt är lite socker,fettförbrännade motion och stadiga måltider. Jag tycker att dieter/måltidsersättning bara är en tillfällig lösning.
    Jag önskar alla lycka till med att uppnå den kropp man själv trivs med.

• Svar på tråden Öka i vikt
  • EmmaPemma

Har du kommit på de där tipsen själv eller .

Nej, skojade bara - ta det inte på fel sätt .

Självklart skall man inte äta för mycket socker utan satsa på välbalanserade måltider och mycket motion istället! Det är ju bara det att många inte klarar av detta pga en mängd anledningar....så det är inte så lätt för alla. Dock håller jag med om att dieter/nutrilett och liknande bara är att slänga pengarna i sjön (samt att det troligen inte är så bra för kroppen).

Angående det här med att det är lika kränkande att få höra: "har du anorexi", "guuud vad smal du är" osv så håller jag också med dig.
    Dock måste jag påpeka att jag tror att överviktiga totalt sett ändå är mer utsatta (med risk för att jag upprör en del av er).

Det kanske inte är så vanligt att någon säger: "gud vad tjock du är - ät inte den där chokladkakan" eller "du bara måste banta". Däremot så finns det en smalhetshysteri runt omkring oss hela tiden. Det är helt okej att säga "gud vad tjock jag är, jag måste verkligen gå ned i vikt" eller "jag tänker gå ned i vikt för att bli snygg" osv. Det är alltså helt okej att uttala sig upphöjande om smalhet och på samma sätt så säger man underförstått att tjocka människor är fula och mindre attraktiva. Det kan vara mycket sårande för en överviktig person när en normalsmal människa står och talar om sig själv som en tjockis (hur tror ni då att den överviktiga personen känner sig?).

Media strömmar över av smala (vackra?) människor som är ett IDEAL.

Så jag tror att det är lite väl enkelspårigt att tro att det är värre för smala människor än för tjocka människor.

/*Emmapemma* som tror att livet är svårt för de flesta .

• EmmaPemma

Kan tillägga att jag är normalviktig.

Jag har dock varit underviktig, och jag fick ofta höra om hur smal jag var osv. Och jag kan säga att det var inte på långa vägar så kränkande som jag kan tänka mig att det är för överviktiga människor att höra undertoner varje dag.... .

• Sippen

Måste tillägga att jag inte ville påstå att det skulle vara "värre" för underviktiga människor än för överviktiga männsikor. De olika "problemen" har båda sina nackdelar. Jag ville snarare belysa "viktproblem" från ett annat håll, samt säga att jag själv blivit sårad över folks åsikter om min "för smala" kropp och jag anser att man ska vara lika försiktig med att uttala sig om "för smala" människor som "för tjocka" människor.

Och EmmaPemma.... min viktminskningidé har jag alldeles på egen hand utvecklat efter nogranna vetenskapliga expriment. :)

• Meddelande borttaget
  • K.C

håller med om att det är sjukt att man kan kommentera folks kroppar - hur de än må se ut. det är bara ytterligare ett bevis för att man inte får gå utanför ramen, åt vilket håll det än är. att vara missnöjd med sin kropp är såklart kämpigt hur man nu än är missnöjd.
    däremot finns det en inställning till överviktiga som jag tror smala slipper, dvs att man är lat och karaktärslös. många tar för givet att en stor person bara sitter hemma och svullar, medan det kan vara precis tvärtom.

• EmmaPemma

Tror absolut att det är som K.C säger!

Svar på tråden Öka i vikt