• Bride maj 2005

    Sluta med p-piller

    Jag kommer, troligen, att sluta med mina p-piller på måndag. Men jag har inte helt bestämt mig. Anledningen till att jag vill sluta är att jag vill ha tillbaka min sexlust, att de tar slut nu, och vi vill snart skaffa barn.
    Nu har jag blivit nojjig om hur det kommer bli när jag slutar, om man får biverkningar, tex finnar, oregelbunden mens osv. Vi gifter oss i maj så annars skulle jag äta två månader till och sen sluta.. Jag vet inte..
    Det blev lite rörigt det här men är det någon som har erfarenheter, (äter cilest28) som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Sluta med p-piller
  • Bride maj 2005

    Cilest 28 ska det stå.

  • Victory

    Hej!
    Jag har erfarenhet av biverkningar i samband med att jag slutade äta p-piller (Mercilon). Jag hade inga problem alls medan jag åt dem men när jag slutade kom problemen. Då fick jag finnar och oregelbunden mens. Det tog ganska lång tid innan detta rättade till sig. Sedan dess (detta är flera år sedan) har jag inte velat börja om med p-piller utan vi använder andra metoder. Vad som händer när man slutar är ju väldigt individuellt och jag kan inte svara på vad som kommer att hända för dig, men detta är i alla fall min erfarenhet. Fast biverkningarna (t.ex. finnar) kommer kanske inte på en gång, så du kanske klarar dig över bröllopet. Men tänk dig noga för är mitt råd!

  • inte min tur än

    Jag fick regelbunden mens ganska omgående. Har dock fått lite finnar,men det fick jag av vissa p-piller också!
    Tror också att det är väldigt individuellt!

  • Ellte

    Jag fick regelbunden mens på en gång...och "biverkningarna" (URful hy t.ex..jag som alltid varit en bäbyrumpa ;)) som jag fick kom först efter ett halvår eller så... FÖRUTOM en GRYM mensvärk...som kom som ett brev på posten varje månad första året efter jag slutat ;) (Jag har aldrig nånsin haft mensvärk så det var en chock för mig ;))

  • Texas

    Om det bara handlar om två månader till skulle jag fortsätta ta piller denna period fram till bröllopet och sluta sedan. Kan vara jobbigt om man får oregelbunden mens och inte vet när den kommer. Man vill ju inte ha mens på bröllopsdagen eller massa finnar på korten. Själv har jag inte slutat med pillerna ännu så jag vet inte hur det blir.

  • Bebbsen05

    Så här vart det när JAG slutade med mina p-piller. (vi skulle försöka få barn dessutom)
    Jag slutade när kartan var slut. Trodde det skulle bli massa problem! Viktökning, oregelbunden mens och att det skulle ta ca 1 år att bli gravid.
    Detta hände: Mensen kom precis som den skulle ha gjort om jag fortfarande hade haft mina p-piller och sen fick jag ingen mer mens, för jag vart gravid!

  • Bride maj 2005

    Tack för att ni ville dela med er av era erfarenheter.
    Det lutar nog åt att jag fortsätter med pillerna två månader till. Nu måste jag bara ta mig till barnmorskan för att få ett nytt recept utskrivet..
    Om det blir som jag tror så kommer min sista p-piller-mens att sluta två dagar innan bröllopet.. eller kan den sista mensen pågå längre än den gör annars när man slutar med pillerna? Det vill jag ju inte..

  • Ankissen

    Jag käkade Trinordiol och när jag slutade med dem fick jag betydligt mer finnar, men mensen var precis som innan jag åt p-piller - regelbunden som en klocka på dag 28.

  • snuttepuffan

    Risken finns väl att den fortsätter ett tag till för jag har i alla fall fått för mig att hormonerna i pillren stoppar mensen...

  • Bride maj 2005

    snuttepuffan
    Det var det jag misstänkte...

    Åh vad jobbigt det här blev nu. Har ingen aning om hur jag ska göra.. då måste jag ju fortsätta en månad till efter bröllopet och jag vill egentligen sluta redan nu. Gah!! Hur ska man kunna bestämma sig??
    (snacka om i-landsproblem)

Svar på tråden Sluta med p-piller