• marian

"Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)

Xena: Honung är bland annat antiinflammatoriskt och kan hjälpa mot torr hud.

• marian

Jag brukar göra skrubbmask på krossade havregryn och honung, man får mycket mjuk hud men det är lite småkladdigt.

• marian

Jo, man kan värma upp lite olivolja i en liten skål och stoppa fingrarna i dem. Det stärker naglarna och mjukar upp nagelbanden.

Och man kan sätta vaselin på tänderna om man behöver hjälp med att le! :D

• marian

Ansiktsmask för mkt torr hy:

En äggula
    1 msk honung
    1 msk olivolja

Blanda ihop, applicera på rengjord hud och låt torka ca 20 minuter. Ta bort med en blöt bomullstuss. Tar bort torra fläckar, torrhetsrynkor och gör huden mjuk och smidig.

Det bästa? Det kan användas som en hårinpackning för torrt hår också. :)

• marian

Jag har ett annat tips som också gäller näsblod - har man torra och sköra slemhinnor i näsan under en period och lätt för att blöda näsblod, då kan man avhjälpa det med AD-droppar som finns att köpa på apoteket. Man blöter små bomullstussar med ad-vitaminet och sitter en stund med dem i vardera näsborren. :)

• marian

fd Svart Brud: Japp, precis så. Fast jag lärde mig ju använda det under tiden innan Nozoil och dylikt...

• marian

Det där programmet med städtanterna på femman ger en massa bra tips också. De tipsade om att hälla baking soda (bikarbonat) i botten på askkopparna av samma anledning - tar bort lukten och släcker cigaretterna.

Om man har ett plagg som luktar mycket (svett/rök/djur) kan man använda utspädd ättika i tvätten, det tar bort lukten också.

Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)