• Anna-Maja

Hemmagjord müsli

Hej på er alla BT:are
    Nu är jag så trött på alla müslin som man kan köpa i affärerna och funderar på att gjöra egen istället.

Har ni några goda recept? Ge mig alla tips!

Kanske har jag missat någon riktigt god müsli som finns i affärerna? Ge gärna tips om dem också. Tycker annars att alla müslin är nästan lika.

Tack!

• Svar på tråden Hemmagjord müsli
  • mrs.

recept

Susannes supermüsli!

Rågflingor
    Fiberberikade havregryn
    Havrekli
    Vetegroddar
    Krossade linfrön
    Solroskärnor
    Krossade hasselnötter
    Kanel
    Kardemumma
    4 msk rapsolja
    ca 1 dl vatten
    ev. någon msk ACACIA honung för att få lite sötma

Ta fram en stor plåt som har lite djup. Blanda ihop alla ingredienser förutom kanel, kardemumma, rapsolja och vatten. Du behöver inte mäta upp mängder utan gör en så stor sats som får plats i plåten. Använd mest av fiberhavregryn och rågflingor. Pudra över rikligt med kanel och lite kardemumma. Ringla över rapsoljan, honungen, droppa över vattnet och arbeta samman muslin. Rosta i ugnen på 175 ° i ca 20 min. Tillsätt gärna torkade aprikoser klippta i småbitar eller lite russin. Förvara i glasburk med tättslutande lock.
    Recept fr. -tjockholmens sida-

• lij

Inte så nyttigt kanske, men gott! Jag tål inte nötter och tog russin istället. Det blev också gott.

EGEN MÜSLI MED HONUNG
    (recept från Thorskogs slott)

250 g havregryn
    2 dl vetegroddar
    100 g kokosflingor
    1 ½ dl grovt hackade nötter
    ½ dl matolja
    1 dl honung
    ½ dl farinsocker

Blanda havregryn, vetegroddar, kokosflingor och hackade nötter i en stor bunke.

Häll olja, honung och farinsocker i en kastrull. Värm tills det bubblar. Häll detta över havreblandningen och blanda väl.

Fördela müslin i en långpanna och rosta i ugnen i 175 grader cirka 15 minuter. Rör om då och då.

Låt svalna och häll upp på burk. Förvara svalt.

Det går utmärkt att utesluta kokos och nötter, müslin blir lika god ändå.

• lij

På tal om hemmagjord müsli så har jag ett minne av att vi gjorde någon egen müsli i hemkunskapen i mellanstadiet som vi rostade med nyponsoppspulver. Är det någon som har ett sådant recept? Vore kul att testa om jag tycker det är gott nu också sisådär 15 år senare.

Svar på tråden Hemmagjord müsli