Flygvärdinne-dieten
Hej hopp!
Jag har kämpat med vikt en stor del av mitt liv och hunnit lära mig en hel del om näringslära under tiden. Så här är det lite enkelt förklarat:
Alla spannmålsprodukter typ bröd, pasta ris och även potatis innehåller kolhydrater. Kolhydrater är kroppens egna "byggstenar", alltså det vi använder för att bygga upp muskler med och så vidare. De kolhydrater som vi inte förbrukar på en gång omvandlas till glukos (socker) i kroppen och lagras sen som energireserv i form av underhudsfett.
Alltså, om vi äter mer kolhydrater än vi behöver kommer vi att gå upp i vikt. MEN: Om man inte äter de kolhydrater kroppen behöver kommer den ställa in på svält och tar man bort dem helt ur kosten (som jag ser att de är gjort i "flygvärdinne-dieten) går kroppen in i akut näringsbrist. Det btyder att kroppen kommer att börja "äta" av sig själv, alltså muskler och annat går åt istället för fettet. Många får dessutom symtom i form av humörsvängningar, huvudvärk, yrsel, svimmingsanfall, håravfall ovh allmänt ont i kroppen. Alltså kommer kilona att gå ner när du står på vågen, men till vilket pris..?
En kolhydratdiet är som att gå på diet där man inte får dricka vatten för att det väger...
Alla sådana dieter tar bara bort symptomen (övervikten) och inte det riktiga problemet: ENS VARDAGLIGA KOSTHÅLLNING!! Så snart man gått ner de kilon man vill och går tillbaka till sina gamla matvanor kommer man ju självklart att gå upp igen!!! Dessutom är ju kroppen inställd på akut näringsbrist och kommer ännu mer frenetiskt samla på sig energi (fett) för kommande svältperioder! Alltså kommer du troligen att gå upp de kilon du förlorat plus några till du inte hade innan!
Alla är så inställda på att gå ner i vikt, och det är faktiskt inte speciellt svårt. Utmaningen ligger i att lägga om sitt liv och sina matvanor så att man behåller den.
Håll i er hårt för här kommer klychan: Det finns inga genvägar!!!!!
De enda som mig veterligen är inställda på att ändra matvanor från början utan måltidsersättningar och dylikt är viktväktarna.
Om någon känner sig träffad och tog illa upp så e jag ledsen, men fick själv det här "uppvaknandet" vid 93 kilo (168 cm lång). Väger idag 65 kg och har hållit den vikten i över två år...
:o)