• Ansku

    Negativa erfarenheter av att sluta med p-piller?

    Har läst massor av inlägg om allt positivt som händer med kroppen då man slutar med p-piller. Eftersom vi börjar känna oss redo för att skaffa smått, så bestämde vi att jag skulle sluta med p-pillren. Nu har det gått över fem veckor och jag har inte upplevt något positivt överhuvudtaget. Jag blir irriterad mycket lättare än tidigare, sexlusten har minskat markant och då vi har sex njuter jag inte alls som förut. Jag är mycket känsligare där nere och ibland gör det till och med ont då vi har sex (har aldrig gjort det förut).

    Är det någon annan som enbart uppplevt det som negativt att sluta med p-piller? Och ni som har positiva erfarenheter, hur länge tog det egentligen? Kanske är jag bara alltför otålig...

  • Svar på tråden Negativa erfarenheter av att sluta med p-piller?
  • AnnLee

    Jag vill också veta... slutade med p-piller i torsdags... Jag har känt lite "tryck" över livmodern, annars inga symtom, varken positiva eller negativa.

  • blivande fru J

    tror ni inte att det tar lite tid innan man märker någon skillnad? Hormonerna finns ju kvar i kroppen ett tag framöver.. jag tror absolut att slemhinnorn ai undelrivet kan förändras, östrogenet i p-piller används ju mot sköra slemhinnor i klimakteriet, men det är ju så individuellt. jag fick sköra slemhinnor av p-piller som blev bättre av minipiller.
    har man ätit p-piller väldigt länge har man ju blivit ett med pillenas inverkan på kroppen och förändringar kan ju kännas väldigt besvärliga..

  • snuttepuffan

    Min kropp är sån att jag får huvudvärk och blir irriterad även under den hormonfria veckan. Jag får helt enkelt någon sorts abstinens.

  • Ansku

    Men hur länge tror ni det tar innan man börjar må bättre igen? Jag har som sagt varit utan p-piller redan i över fem veckor (nästan sex).
    Ni som har slutat med p-piller, hur länge tog det förrän ni fick er första "riktiga" mens? Jag är väl medveten om att det kan ta ett tag, så det är inte något jag är orolig över utan undrar mer i största allmänhet.

  • Norrbottensbrud

    Fick min första riktiga mens ca två månader efter att jag slutat med p-piller.

  • lillakisse

    Jag made pyton i ca tre manader efter det jag slutat nu mar jag toppen bra efter ca tva "fria" ar och skulle alldrig vilja byta tillbaka.
    även om jag känner av min mens mer sa är det helt enkelt en annan känsla att inte alltid vara sa hoppig i humöret som jag var innan och jag kan känna mer vad min kropp vill.
    Men som sagt det tog ett tag att vänja om sig. kroppen maste börja produsera hormonerna pa ett normalt sätt igen innan det blir bättre.

  • Ansku

    Jag antar att det bara är att stå ut då . Kändes bara så hopplöst då de flesta här skriver om hur bra de mått då det slutat med sina piller. Men om det tog tre månader för dig, lillakisse, så finns det ju hopp för mig ännu . Jag skall trösta min man med att det nog blir bättre.

  • lillakisse

    Kämpa pa bara det lönar sig i längden
    MAssor med krammar de fixar du!

  • Ellte

    För mig tog det ett år innan jag tyckte mig må bra av att ha slutat med pillren... Det enda positiva som jag kände innan det var att mensen (hmm...känsliga personer sluta läs nu ;)) kändes mer "äkta och naturlig"... Mer...blodröd ;) och det kändes bra :D

    Men stå ut, det ÄR positivt att vara "fri"!

  • lillakisse

    Ja innan man mar bra av de de tar tid men jag made riktigt pyton bara ca tre manader

Svar på tråden Negativa erfarenheter av att sluta med p-piller?