• Hemax

Kliar nickelallergi?!

En konstig fråga kanske, men kliar nickelallergi?!

Min sambo har fått utslag på vänster underarm, samma arm som han har sin nya klocka på. Som inte kliar! Inga utslag någon annastans...
    Han har aldrig varit allergisk förr men det kanske kan komma ändå?!

Tack!

• Svar på tråden Kliar nickelallergi?!
  • emipon

Jag vet inte hur det är för andra, men på mig kliar det något så vansinnigt så jag blir tokig varje gång jag får en liten allergiattack! Som väl är, händer det inte ofta. Det enda stället jag har märkt av det är på magen, där byxknappen sitter, och bara vissa knappar.
    Ett tips är att måla på ofärgat nagellack på baksidan av klockan, det kan hjälpa om det skulle vara nickelallergi.

• blivande fru J

jag brukar få hemsk klåda iaf... som röda småsår längs hela handleden

• Ettolrach

Ja det kliar och nickelallergi är ett kontakteksem, något man utvecklar efter kontakt med nickel alltså.

Jag kan i stort sett bara ha guldörhängen och jag målar alltid nagellack på baksidan av klockan (har alltid läderarmband) och på jeansknapp m m.

Nickelallergi kan vara ett elände så det ska man inte nonchalera!

• snuttepuffan

Vad är klockan i för material? Jag tror mig ha nickelallergi men klarar en klocka i rostfritt alldeles utmärkt.

• Hemax

Tack snälla för era svar!

På min sambo så kliar det ingenting?! Så då verkar det ju inte vara nickelallergi... Han köpte klockan för nån månad sen och nu är "hela" underarmen full med röda utslag (ingen annnastans). Han har tagit av sig klockan nu så kanske det blir nån förändring.
    Vore det allergi mot klockan skulle han bli vansinnig!!! Han är så glad för den, valde lääänge innan han bestämde sig!

• Ananas

Det är vanligt att det kliar men det behöver inte klia! Man kan enkelt kolla om man är nickelallergiker genom att kontakta vårdcentralen.

• lillakisse

KAn det inte vara värme och fukt för att den nya klockan siter at mer än den gamla och det inte kommer igenom sa mycke luft??

• olin

JAA! Ja usch ja - det kliar verkligen!!

..i alla fall för mig!

• Hemax

lillakisse! Jag trodde också att det kunde va nåt sånt men det sträcker sig ända upp till armbågen?! Får se när han kommer hem ikväll om det skett nån förbättring, han har inte haft klockan på sig idag iaf.

Tack snälla för alla svar!

• snuttepuffan

Henax

Jag får utslag av jeansknappar (röda kliande prickar som sedan torkar ut) och det försvinner inte på flera dagar efter att jag har fått dem. Men en förbättring syns efter en dag eller så, men de försvinner inte speciellt fort..

• marian

Nickelallergi ger i regel utslag lokalt precis där man utsätts för nicklet, så det låter inte som det.

Hur ser utslagen ut? Är de torra och fjällande? Är de upphöjda? Är de vätskande eller vätskefyllda? Är det som knottror? Det kan ju till exempel röra sig om en bakterie- eller en svampinfektion i huden om det inte är allergi.

Om det bara är hudrodnader kan det röra sig om någonting som heter urtikaria eller nässelutslag. Jag har det, och det syns oftast antingen som kortlivade vita kvaddlar (som kliar) eller som 50-öresstora röda fläckar (som inte kliar). Om utslagen förändras - försvinner och dyker upp på nytt - är det säkerligen urtikaria, kanske tryckurtikaria på grund av klockan.

Jag tycker hur som helst att han borde kolla upp det på vårdcentralen.

• Hemax

marian! Va kunnig du verkar!

Utslagen är väl ca 0,5 cm stora, röda och lite upphöjda och åt det torrare hållet.
    Hmm, det som är så skumt är ju att han bara har det på ena underarmen och INGEN annastans! Och det är inte fler utslag just vi klockan utan spritt från handleden upp till armbågen.
    Får väl försöka få iväg honom till vårdcentralen! Vilket inte blir lätt!

• marian

Hemax: Jag har själv både psoriasis och ett par eksem, så jag är påläst. :D

• shalimar

Det är nog inte nickelallergi, när jag får utslag så sitter de precis där huden kommit i kontakt med metallen. Tex knapp mot magen, smycken som ligger "tätt" mot huden (halsband och sånt brukar funka bra, för de rör lite på sig och det hinner aldrig bli så lång kontakt att jag får utslag. Och hujedamig vad de kliar!

Svar på tråden Kliar nickelallergi?!