• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Mrs. Robinson

Mimmi27:

Na, det spelar ingen storre roll vilken sort det ar. Men som du sager, osaltade ar naturligtvis battre, da samlar du inte pa dig en massa vatten. En handfull tva ganger om dagen ar lagom.

• Mimmi27

Mrs Robinson

Tack för ditt svar, det är bra att ha dig här som coach!

• Mrs. Robinson

Oh, det var sa lite sa:)

*smickrad*

• *Line

hamburgare, hur är det med det? blev så att ja åt grillade till middagen, inte egengjorda. för andra gången kör ja sb fas 1 och är inne på min 4 dag =)

Anna 77:
    du kan alltid steka potatisen med olivolja, blir smaskens. koka, kyls ned, stek =)

• Mrs. Robinson

Line:

Ja, det bror pa vad du menar med Hamburgare. Ater du brodet? Hur manga % notkott ar det i? Kolla innehallet om det ar sadana dar fardiga. Det kan vara mycket onodigt tjafs i halvfabrikat. Jag ater mina egna jatteofta, sadana vanliga med notkott, lok, vitlok som man plattar till och lagger pa grillen.

• jollan

Hejsan !
    Bötjade med SB igår och än så länge tycker jag att det verkar vara OK.
    Har kollat i era inlägg innan jag började och tycker att det verkligen är lärorikt och trevligt.
    Har två frågor angående dieten i fas1.
    1) Kan man anv. 17%-ig grädde i maten-
    (2-3 msk) i omletten?
    2) Är det OK att ha Fun light i lättkesella?

Tack J.

• *Line

Mrs Robinson:
    jag åt bara hamburgaren som vi gjorde själva på grillen, och sallad och lök till. Protein 15g, kolhydrat 2g, fett 19g, stod att 81% var nötkött, resten var en massa tjafs =) åhh ja brukar oxå göra mig lite egna, men du har alltså i vitlök och gullök i färsen när du gör dina burgare?

Jollan:
    Fun light tror jag faktiskt är okej, när jag var på en föreläsning frågade vi om fun light och cola light, och hon tyckte inte att de var nåt bra eftersom man inte vet vad det är man får i sig, men ur viktnedgångssyn kunde hon inte se några egentliga faror eftersom de inte innehåller nåt spec, förutom light läsk som har kolsyra som bildar gaser i magen =)

• Mimmi27

Hmmm... fun light och kesella. Är det en god kombination? Jag har även läst om keso och fun light här innan. Blandar ni då det och äter som dessert?
    Jag har slutat med ricottan på kvällen eftersom jag har tröttnat, men detta kanske kan vara ett alternativ. Jag märker att sötsuget är mkt svårare att stå emot nu när jag inte äter "dessert" på kvällen.

• opus

Mimmi27:
    Jag äter keso med outspädd Fun Light på. Den röda sorten, hallon tror jag att det är. Strör gärna en matsked krossat linfrö över. Jag äter en liten sån portion som komplement till min frukost och ibland som dessert. Jag tycker det är tokgott, men det är jag det!

Jollan:
    Den 17% grädden skulle jag vara försiktig med, i alla fall i fas 1. Men som sagts förut - man kan äta allt, men inte alltid.
    Opus

• Mrs. Robinson

Line:
    Det ar en bra burgare, den hade jag atit med glad min :). Jag brukar ha rodlok, vitlok, agg, chillipeppar och senap i mina egna hamburgare. Man kan ocksa daska pa dem pa grillpinnar sa att det blir som sma spett.

Den dar 17% gradden hade jag nog undvikit i fas ett. Nar det galler mjolkprodukter sa ska man ju ligga pa fettfri(eller 2%) nar det galler mjolk och under 4% nar det galler ost. En matsked eller tva ska val inte skada, men inte i allt.

• Mimmi27

Opus

Tack för tipset, det ska jag testa.

Jag har haft två dagar med fusk då jag ätit vitt bröd, pasta etc. Men nu känner jag verkligen hur bra jag mår utan sockret. För idag på jobbet har jag varit konstant sugen och småhungrig hela dagen. Precis som jag var innan SB. Så vill jag inte ha det igen!

• jollan

Hejsan!

Tack för tipsen!
    Ska hålla mig borta från grädden i framtiden.
    Annars är kesella 1% med lite koncentrerad Fun light jätte gott när man blir sugen. Om man fryser till den också, så blir det jätte mumsigt.
    Ha det gott allihop!
    J.

• Mimmi27

Hej alla, hur går det för er?

• *sambo*

Hej alla SB:are!

Har läst igenom alla tidigare trådar (lungt på jobbet ha ha) och detta verkar ju kanon med så många nöjda!

Har Ola Lauritzons bok hemma och det verkar som det enda som skiljer GI-metoden mot Soouth beach är att i SB äter man magrare produkter eller har jag fel?

• mir

Jag förstår inet vad jag gör för fel, har läst era superbra inlägg och fått en massa inspiration och tror ju helt och hållet på det här med sb, det låter vettigt på alla sätt. Så jag har kört fas 1 i 6 dar hittills, i dag den sjunde dagen.
    Men vägde mig i morse och vågen visade på +1 kg. Fy tusan, vad ska man göra åt det?

Har nån annan råkat ut för det och skaman bara fortsätta som vanligt eller ska man äta mindre?

• Sussili

MIR:

du har väl läst om mig som endast har förlorat 3 kg på 12 veckor!!!! jag har ju inte heller lyckats så bra.

Men du borde ju inte gå upp. Första veckan brukar man ju tappa vatten och gå ner pga det. Dricker du mycket? Äter du fett? Du får inte glömma att det är viktigt att få i sig fett (t.ex. olivolja) för att förbränna fett.

Själv har jag börjat exprimentera för att få igång min viktminskning.
    För 2 veckor sedan började grannen och jag ta prommenader på 1 timme (måndag-fredag) och i morse tog jag även en morgonpromenad, före frukost, på 30 minuter. Ska bli intressant att se om det blir något resultat. Har tagit morgonprommenader tidigare på mellan 30 och 50 minuter, men inte märkt någion skillnad, men jag ger inte upp. Har i alla fall minskat 1 cm runt magen sedan vi började prommenera, har dock inte gått ner så nu börjar jag väl få muskler - se upp för snart är jag väl ett riktigt muskelberg (trots 30 kgs övervikt)

Svar på tråden South Beach 2005