Emilia: Priser på bergskristall? Tja, priset beror ju både på själva stenens kvalité och slipningen/formen. Jag vet inte varifrån du får din sten men det finns här i centrala Stockholm åtminstone tre ställer som säljer lösa stenar - GeoCity på Kungsgatan, GeoArt på Hornsgatan och Kristallrummet på Hökens gata (en tvärgata till Götgatsbacken). Vill du ha prisjämförelser så kan du ju alltid kolla med dom. Själv har jag inte så mycket koll på den typen av sten du ska ha i tiaran eftersom jag mest jobbar med stenar med hål i och inte sådana för infattningar. De enda stenar jag har infattat själv i silversmycken är cubik cirkoner. Vilket pris det borde vara på din tiarasten har jag därför inte så mycket koll på utan att själv behöva kolla upp det.
När det gäller halsband till dig så skulle jag kunna tänka mig ett "normallångt" (vad nu det betyder ?) halsband (runt 40 cm) med ett lite längre hänge som lite grann drar blickarna till decolltaget. På det sättet drar man fördel av klänningens fina ringning. Om man vill ha en kraftigare silverkedja eller ett trätt kristall/silverhalsband är en smaksak, men jag tror att både och kan bli snyggt. Själva hänget tror jag skulle vara snyggt om det görs av helt rundslipad krackelerad bergskristall (som glittrar lite extra) och silverdelar. Det finns också fykkantiga kristaller. Om hänget är styvt (på en tunn silverstav) eller böjligt (på pärlsilke) är också en smaksak och beror lite på hur långt man vill att det ska vara.
Örhängena tycker jag ska vara lite beroende på hur mycket krut man lägger på halsbandet. Låter man hela halsbandet bestå av trädda kristaller tror jag att det blir bäst med ganska små örhängen, men väljer man en silverkedja med ett kristallhänge tycker jag att din idé med hängande örhängen låter jättefint. Det får inte bli för mycket bara i och med att de tre smyckena (tiara, halsband och örhängen) inte ska behöva slåss om uppmärksamheten.
Om du vill se lite exempel på smyckesdelar i bergskristall så är det bara att säga till - jag har en hel del hemma, både rund och fyrkantig.