• bridewannabesoon

Hur gör man en billig brudbukett?

Jag trodde jag skulle få en chock när jag såg priset på brudbuketter. Över tusen spänn för några rosor. Har någon tips på hur man kan göra en snygg bukett själv, som inte kostar så mycket. Eller åtminstone göra det billigare.

• Svar på tråden Hur gör man en billig brudbukett?
  • Kay

Jag gjorde själv. Köpte en buketthållare med oasis för en femtilapp och rosor på Hötorget. Gjorde en droppformad bukett med hjälp av blomståltråd och blomtejp som jag köpte på Panduro för en billig penning. Fyllde ut med grönt och vita Flox från trädgården. Totalkostnad = 350 kr

• Snuffsan

1. Bind den själv. Oasishållare går det lätt att binda med styva blommor, ex rosor. Var noga med hur du blöter ner oasisen, dock.

2. Beställ en "tärnbukett". Mindre, men billigare.

3. I krig och kärlek är allt tillåtet...!
    Säg bara till floristen att du skall ha en vacker bukett att ge till din "farmor", och att den skall påminna om hennes brudbukett, som hade si och så blommor. Hitta på en rejäl snyftare om att du skall ge henne den på hennes bröllopsdag, då din farfar nyss dog, och att du vill hämta den lördagen den ../.. du hon skulle varit gift i 67 år..
    *ASG*

*förlåt alla ärliga*

• Lena76

Kay; Har du någon bild på underverket??? Skulle vara kul att se.

• Kay

Javisst har jag bilder... men hur gör jag för att visa dem?

• Nikita14

Jag kommer att göra min brudbukett själv, jag har köpt en hållare från floristen och beställt blommor blåa rosor och prästkragar + lite gräs...

Kostnaden kommer att bli ca 600:-

• f.d. Svart brud

Jag har sagt det förr och säger det igen, eftersom detta är ett vanligt ämne som tas upp med jämna mellanrum:

När en florist gör en brudbukett, lägger hon/han ner mycket möda, tid och kreativitet och beställer dessutom in extra mycket blommor, för att vara garanterad att alla blommor som används i brudbuketten är av perfekt kvalitet. Därför är en brudbukett dyrare än om man går in i en blomaffär och köper en vanlig bukett. Det är inte så att floristen tänker:
    "Aha en brud! Henne ska vi skinna bara för att hon nämner ordet Bröllop"
    (något som många BT:are tyvärr tycks tro).

Buketter i hållare och framför allt avancerade buketter och droppbuketter i hållare kostar mer än t ex rundbundna. Handbundna brudbuketter är i regel billigare än sådana i hållare.

Kommunikation med floristen är jätteviktigt!

Har du som brud en liten budget till brudbuketten, gå inte till en florist och be och få en vanlig bukett, för risken att du blir besviken är betydligt större, än om du från början talar om för floristen:
    "Så här mycket pengar har jag max råd med för min brudbukett. Jag vill att den ska bli så fin som möjligt. Kan du göra t ex en rundbunden bukett med dom och dom blommorna?"

Jag kan garantera att floristen kommer att anstränga sig och kanske pilla ner någon extra blomma på köpet. Det är faktiskt en rolig utmaning för en florist att göra en lågbudget-bukett också!

Känner man att man inte heller behöver perfekta blommor för sin brudbukett, kan man ju passa på att säga det också, så behöver floristen inte beställa hem dubbelt så många blommor som annars.

Jag tror att du kommer att bli våldsamt besviken på din brudbukett om du går till en blomaffären och säger att du ska ha en rosbukett till "farmor"!

En florist jag känner gör oftast riktigt dyra, extravaganta brudbuketter. Det är det hon är känd för. Men hon sa till mig att den bukett hon var mest nöjd med, var också den billigaste hon någonsin gjort. "Det var en utmaning att få till en så tjusig och speciell brudbukett och den kostade endast 450 kr."

Och om du vill göra din egen brudbukett, gör gärna en testbukett innan, så du inte blir besviken om det är så att det inte blir bra. Om du t ex vill ha blommor i hållare ska buketten tåla skakas upp och ner, så inte blommorna faller ur och det är inte enkelt om man är nybörjare...

• Ettolrach

Kan berätta att en f d kollega till mig sa som det var till sin florist, det får kosta 400 kr och inte mer. Hennes lilla bukett med vita rosor med lite murgröna var jättefin.

Varför ska man inte kunna säga till en florist att det här är max vad det får kosta? Det gör man ju i regel när man köper vanliga buketter.

Är inte själv florist men beundrar hantverk av alla de slag...

• Decorist

Snuffsan:

Vill bara tillägga att vi florister inte är helt blåögda när det kommer in en tjej och ska ha en tät liten fin bukett, gärna med band runt stjälkarna och nåt som hänger ner till en lördagmorgon...speciellt när de har en hel bakgrundshistoria till att de ska ha den.

Säg att du ska ha en brudbukett som inte får kosta mer än si och så, så kan jag lova att floristen fixar det. Vi har gjort det flera gånger i vår butik, och det har inte varit några problem.

Svar på tråden Hur gör man en billig brudbukett?