• anna800

SPIRAL

HEJ! Efter att ha ätit p piller i tio år har jag bestämt mig och slutat med dom. Sexlusten var nu i slutet obefintlig, min kille har fått tjata sig till det, humöret blev sämre och sämre så jag slutade bara för några dagar sedan. Har redan fått mens som ett tecken på att något saknas?!
    Har iaf pratat med en BM som gav mig tipset att prova en hormonspiral, jag frågade först efter kopparspiral eftersom jag vill slippa alla hormoner, men det gör dom inte på någon som inte fått barn?...

Skulle vilja veta vilka effekter andra kännt efter att ha ätit p piller och bytt mot en hormonspiral. Det viktigaste för mig är framför allt min sexlust och humöret. Skulle vara jättetacksam för svar av de som vart med om liknande och vad ni tycker!

• Svar på tråden SPIRAL
  • anna800

Tack för tipset! e ju ifs mest orolig för lusten men ska iaf ge det ett försök!

• brudaug

Har haft kopparspiral i snart 3 år. Innan dess åt jag p-piller i ca 6 år. Har inte fött några barn, men barnmorskan tyckte att vi kunde prova ändå. Personligen så tycker jag att lusten samt njutningen ökat (kan även bero på parnerbyte ) samt att jag är mindre irriterad.

Hoppas det löser sig!

• Aleta

Jag har haft både kopparspiral och hormonspiral OCH jag mådde skit av p-piller (alla sorter jag provade).

I mitt fall så blödde jag massor med kopparspiralen och hade menssmärtor. Det var jättejobbigt. Mensen var knappt över innan nästa började, så aldrig mer!

Hormonspiralen däremot är fantastisk! Efter att ha haft lite småblödningar i början så försvann mensen helt (är inne på min andra har haft barn emellan).

Min syster reagerar likadant som jag på hormonspiralen och mamma likadant på kopparspiralen så om du har någon släkting som har provat så kan det vara en indikation på hur du kommer att reagera.

Lycka till!

• tattar-Emma

Jag och typ alla mina kompisar har kopparspiral trots att ingen har barn. Alldeles underbart p-medel som jag rekommenderar varmt.

Lite mer mens kan jag leva med när jag är kåt, glad och tacksam alla andra dagar i månaden. Hade iofs rätt lite mens till att börja med.

• malintrollet

Jag har hormonspiral och satte i den i september förra året.
    Är så OTROLIGT nöjd! hade dock nästan konstanta blödningar i tre månader i början, men å andra sidan hade jag ingen mensvärk, vilket var en enorm lättnad då jag nästan kände det som att jag skulle avlida av blodförlust och menssmärtor hela livet innan jag satte in den.

Jag kan inte upptäcka några biverkningar nu heller, inga finnar eller humörförändringar eller så... Fast nu när jag tänkter efter så har jag faktiskt sammankopplat en enormt ökad förmåga att uppfatta olika dofter sen jag satte in spiralen. Vet inte om det bara är inbillning, men min mamma har haft samma sak.
    Kanske bara är posistivt... om omgivningen luktar gott vill säga*ler*

Rekommenderar verkligen spiralen varmt!

• jennyfer

- Kopparspiral innan man har fött barn -

Jag vet inte varför så många tror att man inte kan ha kopparspiral innan man har fött barn. Det kan man! Det finns t o m särskilda kopparspiraler just för kvinnor som inte har fött barn. Skillnaden mellan dem och "vanliga" kopparspiraler är just att de är något mindre.

• anna800
    jennyfer skrev 2008-07-16 13:54:46 följande:
    - Kopparspiral innan man har fött barn -Jag vet inte varför så många tror att man inte kan ha kopparspiral innan man har fött barn. Det kan man! Det finns t o m särskilda kopparspiraler just för kvinnor som inte har fött barn. Skillnaden mellan dem och "vanliga" kopparspiraler är just att de är något mindre.
    Vet du var dom kan tänka sig att sätta in sådana? om det är någon vårdcetral eller privat osv? Den BM jag har menade på att risken för infektion är större med kopparspiral o just därför ska man ha fött barn...
  • jennyfer

När jag hade kopparspiral, innan jag fött barn så var det inom den vanliga vården. Inga konstigheter. Det där ligger nog mer i attityden hos just din barnmorska. För länge sedan var tydligen kopparspiralerna överdimensionerade så då fanns det en poäng. Precis som att p-piller för 30 år sedan var sjukt mycket starkare. Man hade liksom inte tillräckligt koll på hur mycket som behövdes så därför tog man i lite (eller mycket!) extra.

• T RO

Det där med att det finns ökad risk för infektion gäller även hormonspiral, så varför sulle man i sådana fall sätta in det på tjejer som inte fött barn?

Det handlar om att man ska vara mer försiktig med tamponganvändande, och inte ha oskyddat sex med okända kontakter. Sunt förnuft helt enkelt.

Jag håller med Jennyfer, att olika BM är så himla olika. De har sina "favorit"märken och metoder, så sånt är ett jäkla skit egentligen. Jäklar att kvinnosjukvård ska vara så dålig. Hade det varit killar som haft besvär så hade lösningarna varit billigare, säkrare och bättre, det sätter jag pengar på *fnys*

• jennyfer

Sant, T RO! Jag hade problem med p-piller (blev jättedeppig, trött m.m.) men varje gång jag klagade så ville de bara ge mig en ny sort att prova. Det var inte förrän jag själv sa att jag inte ville ha hormoner, utan en kopparspiral som jag fick det.

Seriöst så funderar jag på om de får någon form av provision eller något liknande för att skriva ut just p-piller. Det var rätt mycket uppmärksamhet för ett par år sedan (Kalla Fakta?) kring hur läkare får gåvor (bjudresor m.m.) för att favorisera vissa läkemedel. Skulle inte förvåna mig om det funkar på något liknande sätt för p-piller...

• Fröken Fin

Jennyfer, jag har haft samma upplevelse när jag hade problem med mina p-piller! Droppen var när jag efter att redan ha provat 3 sorter och de ville ge mig ännu en, frågade om det verkligen inte fanns något annat preventivmedel än p-piller... Som svar fick jag ett glatt: "Jodå, avhållsamhet!"

Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det, hur f-n kan man svara så?!! Så himla oproffsigt!

• jennyfer

Det är faktistk helt galet!

• Tit

Jag har haft hormonspiral åtta år och jag älskar den! Inga biverkningar i början och nu så gott som ingen mens, vilket är väldigt skönt. Förr blödde jag igenom allt och hade mkt ont, nu kan jag nästan inte märka mensen. Jag fick den efter jag fött men min gyn har sagt att jag är lika sammandragen som en som inte fött. Därför kan det vara skönt att hålla nån i handen för det gör lite ont och jag blödde en del. Men det är det samma med koppar.

Jag skulle inte vilja ha kopparspiral eftersom den är så mkt osäkrare. Senast igår var här en på sidan som var gravid trots spiral. Hormonspiralen är det absolut säkraste preventivmedlet och den hindrar det viktiga; att spermierna inte kan ta sig upp och befrukta. Med koppar kan de komma upp men ett befruktat ägg kan inte sätta sig fast. Det gillar jag inte, jag har redan valt bort abort en gång i mitt liv...

• tattar-Emma

En kopparspiral som sitter rätt är lika säker som vanliga p-piller, sa läkaren som satte in min. Hon sa också att det är ytterst ovanligt att ett ägg faktiskt befruktas när man har spiralen.

• Sotnos080906

God morgon på er,
    Det finns alltid en risk med alla preventivmedel att bli gravid.

Hormonspiral/stavar gav mig - som jag skrev i ett tidigare inlägg - ökad akne ojämna blödningar, humörsvängningar.

Kopparspiral gav mig RIKLIG Mens och svampinfektioner som inte vill gå över innan jag tog ut den. Ca 6-8 månader gick jag med det helvetet..

Svar på tråden SPIRAL