• jennyfer

SPIRAL

- Kopparspiral innan man har fött barn -

Jag vet inte varför så många tror att man inte kan ha kopparspiral innan man har fött barn. Det kan man! Det finns t o m särskilda kopparspiraler just för kvinnor som inte har fött barn. Skillnaden mellan dem och "vanliga" kopparspiraler är just att de är något mindre.

• jennyfer

När jag hade kopparspiral, innan jag fött barn så var det inom den vanliga vården. Inga konstigheter. Det där ligger nog mer i attityden hos just din barnmorska. För länge sedan var tydligen kopparspiralerna överdimensionerade så då fanns det en poäng. Precis som att p-piller för 30 år sedan var sjukt mycket starkare. Man hade liksom inte tillräckligt koll på hur mycket som behövdes så därför tog man i lite (eller mycket!) extra.

• jennyfer

Sant, T RO! Jag hade problem med p-piller (blev jättedeppig, trött m.m.) men varje gång jag klagade så ville de bara ge mig en ny sort att prova. Det var inte förrän jag själv sa att jag inte ville ha hormoner, utan en kopparspiral som jag fick det.

Seriöst så funderar jag på om de får någon form av provision eller något liknande för att skriva ut just p-piller. Det var rätt mycket uppmärksamhet för ett par år sedan (Kalla Fakta?) kring hur läkare får gåvor (bjudresor m.m.) för att favorisera vissa läkemedel. Skulle inte förvåna mig om det funkar på något liknande sätt för p-piller...

• jennyfer

Det är faktistk helt galet!

Svar på tråden SPIRAL