• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • Luucie
    Imma skrev 2009-01-04 20:50:01 följande:
    Jag har läst alla inlägg. I inlägg 48 är TS tydlig med att hon inte är ute efter både kuvertavgift och pengar i present. Vad frågan var från början ser jag inte längre som relevant i och med TS inlägg nr 48. Tråden har utvecklats.
    Kanske är enklare då att starta en ny tråd..så det blir lite mer tydligt vad som efterfrågas? Tror knappast jag är ensam om att inte sitta och läsa igenom vartenda inlägg innan jag svarar på frågan...

Men känner att jag är färdig med detta nu. Har sagt vad jag ville och givit ett förslag på vad man kan skriva.

Så tack för mig i denna tråd
  • Ekivok

Jag och min sambo är båda studenter på universitet och har inte den ekonomin att vi har råd att spara ihop några stora summor till vårat bröllop, alla som har levt på studielån känner nog igen sig. Då har vi inte råd att bjuda på mat till 50 pers som vi planerar att bjuda.

Visst det är gratis att gifta sig per say, men vi vill dela detta med våra familjer och närmaste vänner och därför ha en fest också. Därför tänker vi ta kuveravgift för att täcka mat och lokalkostnad etc och inte önska sig presenter. Ist för att vi ska stå där med en massa saker som vi kanske inte behöver så tar vi ut en liten summa så att vi har råd att göra detta.

Jag tycker att folk ska få göra som de själva vill efter deras ekonomiska förutsättningar, varför ska alla andra behöva bry sig?

• Ore

Jag vet att ts redan har bestämt sig, och önskar dem all lycka till. De har en väldigt rimlig kuvertavgift, och det verkar vara behövligt och de har förståelse bland sina gäster.

Men ändå ogillar jag fenomenet kuvertavgift. Jag vet att i många andra länder är det standard att brudparet får en summa pengar av gästerna, istället för något annat som present. Men det är ändå en frivillig summa...

Tycker det är förvånansvärt många som är livrädda för att få saker de inte vill ha... Skriv en önskelista då! Det gjorde vi, och vi har inga klagomål på våra presenter... Folk ville faktiskt ge oss saker vi önskar oss. Presentkort, grejer från önskelistan, upplevelser var i stort sett det vi fick. Inga konstiga brödrostar eller liknande.

Precis som Utomlands 2008 skriver, så tar man ju aldrig kuvertavgift vid andra tillfällen då man firar en eller flera personer. Varför är bröllop undantaget?

Och visst kan man vilja ha ett drömbröllop med tillhörande fest, men man vill också ha drömsemestrar, drömbilen, drömhuset och en massa andra grejer. Men allt det måste man anpassa till verkligheten. Varför måste inte bröllopsfesten verklighetsanpassas?

Det är banne mig den enda grejen som av någon underlig anledning verkar vara okej att brudparet planerar hejvilt, utan att själva kunna betala vad det kostar...

Jag skulle hellre bjuda på risotto och glasstårta och dansa till CD-spelaren i någon bygdegård efter att jag gift mig med silverring i en Ellos-klänning, om det var vad jag hade råd med, än att be mina gäster betala.

Fast alla tycker ju som de vill...

• FruLjungberg

för dec som inte har råd vfr inte ett knytkalas?

• shakynose

Nu skulle ju inte denna tråd handla om kuvertavgiftens vara eller icke vara, men jag tror att TS har fått svar på sin fråga.

Jag håller med Ore och FruLjungberg: Varför måste ett bröllop vara en så exklusiv tillställning att man ska ta ut en avgift från gästerna? Finns hur många sätt som helst att hålla kostnaderna nere även om man vill ha 50-100 gäster.

Kommer ihåg ett teveprogram om olika bröllop (hon från första BigBrother var med) och ett av dem var så himla fint så vi började gråta: De gifte sig vid en klubbstuga i kläder som var bara snäppet finare än vardagskläder, brudmarschen spelades av en polare på elgitarr, bruden gick upp på morgonen och gjorde tårtan av billiga ingredienser, mammorna hade gjort maten, och sedan flödade ölen i klubbstugan där alla bara var så jäkla glada för att deras vänner gifte sig. Kan inte ha kostat många tusen, men det var banne mig ett riktigt drömbröllop!

• feministbrud

Dett är lite av det jag har funderat på. Varför vill folk inte ha saker? Var för tycker folk att de har allt? Ingen verkar reflektera över att det är roligast att ge bort en sak som är val med omtanke än pengar. Vi önskade oss och fick massa bra saker, bland annat en brödrost som vi önskat oss

Ore skrev 2009-01-08 13:50:34 följande:
    Jag vet att ts redan har bestämt sig, och önskar dem all lycka till. De har en väldigt rimlig kuvertavgift, och det verkar vara behövligt och de har förståelse bland sina gäster. Men ändå ogillar jag fenomenet kuvertavgift. Jag vet att i många andra länder är det standard att brudparet får en summa pengar av gästerna, istället för något annat som present. Men det är ändå en frivillig summa... Tycker det är förvånansvärt många som är livrädda för att få saker de inte vill ha... Skriv en önskelista då! Det gjorde vi, och vi har inga klagomål på våra presenter... Folk ville faktiskt ge oss saker vi önskar oss. Presentkort, grejer från önskelistan, upplevelser var i stort sett det vi fick. Inga konstiga brödrostar eller liknande. Precis som Utomlands 2008 skriver, så tar man ju aldrig kuvertavgift vid andra tillfällen då man firar en eller flera personer. Varför är bröllop undantaget? Och visst kan man vilja ha ett drömbröllop med tillhörande fest, men man vill också ha drömsemestrar, drömbilen, drömhuset och en massa andra grejer. Men allt det måste man anpassa till verkligheten. Varför måste inte bröllopsfesten verklighetsanpassas?Det är banne mig den enda grejen som av någon underlig anledning verkar vara okej att brudparet planerar hejvilt, utan att själva kunna betala vad det kostar... Jag skulle hellre bjuda på risotto och glasstårta och dansa till CD-spelaren i någon bygdegård efter att jag gift mig med silverring i en Ellos-klänning, om det var vad jag hade råd med, än att be mina gäster betala. Fast alla tycker ju som de vill...
  • Hemlig2009

Jag tror det bara är så att folk har många prylar som man inte använder, och vill helt inte ha fler såna. Vi önskade oss brödrost som inflyttningspresent och fick det. Men jag vill inte ha en massa saker som andra tycker är "bra-att-ha".

Har dessutom otroligt svårt med att någon köper inredningsprylar och sånt, det vill jag själv välja till vårt hem.

feministbrud skrev 2009-01-08 15:41:50 följande:
    Dett är lite av det jag har funderat på. Varför vill folk inte ha saker? Var för tycker folk att de har allt? Ingen verkar reflektera över att det är roligast att ge bort en sak som är val med omtanke än pengar. Vi önskade oss och fick massa bra saker, bland annat en brödrost som vi önskat oss
  • feministbrud

Jo, men man kan ju göra en önskelista och på den skiva vad man vill ha.

Vi gjorde en lista med både exakta saker och lite mer flytande, typ fina viner eller saker från Svenskt Tenn. Vi fick inga fula saker eller onödiga prylar utan allt var användbart.

Jag förstår helt poängen med fula inredningsprylar, men en god regel för den som ska köpa en present är att bara köpa saker som folk förvarar i ett skåp, för man ska inte bestämma inredning åt folk. Dvs vaser och ljusstakar går bra, men inte lampor eller mattor.

Hemlig2009 skrev 2009-01-08 15:51:17 följande:
    Jag tror det bara är så att folk har många prylar som man inte använder, och vill helt inte ha fler såna. Vi önskade oss brödrost som inflyttningspresent och fick det. Men jag vill inte ha en massa saker som andra tycker är "bra-att-ha". Har dessutom otroligt svårt med att någon köper inredningsprylar och sånt, det vill jag själv välja till vårt hem.
  • MulleNuh

Fast jag önskar mig verkligen inga saker! Vi har saker så det sprutar ur öronen på oss!

feministbrud skrev 2009-01-08 15:55:06 följande:
    Jo, men man kan ju göra en önskelista och på den skiva vad man vill ha.Vi gjorde en lista med både exakta saker och lite mer flytande, typ fina viner eller saker från Svenskt Tenn. Vi fick inga fula saker eller onödiga prylar utan allt var användbart.Jag förstår helt poängen med fula inredningsprylar, men en god regel för den som ska köpa en present är att bara köpa saker som folk förvarar i ett skåp, för man ska inte bestämma inredning åt folk. Dvs vaser och ljusstakar går bra, men inte lampor eller mattor.
  • fromheretoeternity

Avstå från presenter då!

MulleNuh skrev 2009-01-08 16:56:01 följande:
    Fast jag önskar mig verkligen inga saker! Vi har saker så det sprutar ur öronen på oss!
  • MulleNuh

Eller pengar..
    Får man önska sig saker får man väl önska sig pengar?! Vad är skillnaden?

fromheretoeternity skrev 2009-01-08 17:09:34 följande:
    Avstå från presenter då!
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-08 17:13:36 följande:
    Eller pengar..Får man önska sig saker får man väl önska sig pengar?! Vad är skillnaden?
    Det som skillnad är att pengar ser du exakt hur mycket du ger, en gåva vet du ju inte vad den kostar. Har man ont om pengar så känns det bättre om man kan ge en sak man hittade på rea.

En sak man kan önska sig (för er som har allt) är lakan och handdukar. Det går ju åt och dessutom kan man passa på att önska sig dyra saker man inte har råd med själv (marimekkos satinlakan tex). Vin, champagne, olivolja är ju andra saker man gör av med men som är väldigt fina presenter.
  • fromheretoeternity

Jag håller helt med dig!
    Men vad tycker du om att önska sig resecheckar eller bidrag till en bröllopsresa som sätts in anonymt på ett konto som många gör.
    Jag är väldigt velig i denna frågan.

feministbrud skrev 2009-01-08 19:30:17 följande:
    Det som skillnad är att pengar ser du exakt hur mycket du ger, en gåva vet du ju inte vad den kostar. Har man ont om pengar så känns det bättre om man kan ge en sak man hittade på rea. En sak man kan önska sig (för er som har allt) är lakan och handdukar. Det går ju åt och dessutom kan man passa på att önska sig dyra saker man inte har råd med själv (marimekkos satinlakan tex). Vin, champagne, olivolja är ju andra saker man gör av med men som är väldigt fina presenter.
  • feministbrud
    fromheretoeternity skrev 2009-01-08 19:34:32 följande:
    Jag håller helt med dig!Men vad tycker du om att önska sig resecheckar eller bidrag till en bröllopsresa som sätts in anonymt på ett konto som många gör.Jag är väldigt velig i denna frågan.
    Jag tycker inte att det är fel. Jag tyckte att vi kunde önska oss pengar till resa men min man ville inte göra så, så vi lät bli det. Jag tycker bara att det ska finnas något alternativ till pengar.
  • fromheretoeternity

Ja, så tycker jag också. Men jag har väldigt svårt för det här med önskelista... gillar inte att önska mig saker. Samtidigt är det ju kul att få något som man verkligen har nytta av och vill ha. Vi skulle verkligen behöva ett bidrag till en resa!

feministbrud skrev 2009-01-08 19:45:16 följande:
    Jag tycker inte att det är fel. Jag tyckte att vi kunde önska oss pengar till resa men min man ville inte göra så, så vi lät bli det. Jag tycker bara att det ska finnas något alternativ till pengar.
  • MulleNuh

Jo det har du rätt i.. Men om vi skulle få pengar hade jag sagt att dom självklart får vara anonyma så ingen skulle känna sig fattig på något sätt..

feministbrud skrev 2009-01-08 19:30:17 följande:
    Det som skillnad är att pengar ser du exakt hur mycket du ger, en gåva vet du ju inte vad den kostar. Har man ont om pengar så känns det bättre om man kan ge en sak man hittade på rea. En sak man kan önska sig (för er som har allt) är lakan och handdukar. Det går ju åt och dessutom kan man passa på att önska sig dyra saker man inte har råd med själv (marimekkos satinlakan tex). Vin, champagne, olivolja är ju andra saker man gör av med men som är väldigt fina presenter.
  • feministbrud

Jag tycker inte att det är fel att önska sig pengar, presentkort eller bidrag till en resa, men det kan vara bra att fundera ut något man kan säga till dem som vill köpa en sak!

• MulleNuh

Jo.. Vi kommer iaf att avsäga oss presenter.. Men måste nog formulera om oss lite..

feministbrud skrev 2009-01-08 20:49:22 följande:
    Jag tycker inte att det är fel att önska sig pengar, presentkort eller bidrag till en resa, men det kan vara bra att fundera ut något man kan säga till dem som vill köpa en sak!
  • nuskavi

Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Utomlands 2008
    nuskavi skrev 2009-01-13 13:22:50 följande:
    Ett tips är att lägga till detta som ett tillägg i TS, så slipper du många nya svar i samma stil. Många läser inte hela trådar, men de flesta läser hela trådstarten inkl tillägg.
Svar på tråden kuvertavgift..?