• mountainleaf

Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa

Hej,

Min svåger ställde mig i en sits där han frågade om några kompisar till min sambo som han tyckte kunde komma på svensexan. Till saken hör att de inte är bjudna på bröllopet. Detsamma gäller för mig: kan jag bjuda andra också som inte är bjudna på bröllopet eller blir de sura om de inte får komma på bröllopet då?
    Annars blir min möhippa väldigt liten...för jag har inte så många vänner som ska komma på bröllopet.

Så, SKA/KAN man bjuda "utomstående" på svensexan/möhippan eller blir det fel?

• Svar på tråden Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa
  • minimis

Sebastiána skrev 2010-06-03 10:50:19 följande:
    Precis! Jag tycker inte man ska lägga sig i över huvud taget. Jag skulle aldrig drömma om att ens ge en lista till tärna eller någon väninna. Det skulle ju verkligen bli som att antyda att jag tycker att de ska ordna en hippa till mig. Nej, som vanligt får de som vill fira mig luska ut gästernas namn genom att fråga brudgummen (eller toasmastern som kommer att ha samtligas namn och telefonnummer).

Både bestman och tärna (de fungerar även som värdar på vårt bröllop) har bett oss om en lista med namn på alla inbjudna till bröllopet, så det har vi gett dom. Men sen är det som sagt upp till dem att bestämma! BM har redan haft sin sexa så där var iaf alla manliga vänner och kollegor bjudna, inga äldre släktingar dock.

• Aleta
    mountainleaf skrev 2010-06-03 09:50:08 följande:
    Okej, då har vi nog bestämt oss!Han (svågern) får bjuda med sig några till. Hans argument var att det blir ju roligare om man är flera och sen är man fler som ska dela på kostnaden...Hur ska jag lägga fram lite fint till sambon/tärnorna om vilka jag vill ha på möhippan?Jag får klura på det!Tack snälla!
    Säg bara till din sambo att du skulle tycka att det vore kul om fler än de som är bjudna på bröllopet vill ordna möhippan.

Sedan så bjuder man inte folk till möhippor/svensexor. De ordnas och fixas av alla tillsammans och sedan finns det bara en enda gäst och vi vet ju alla vem det är.

Jag hade en möhippa med massor av folk som inte var bjudna på mitt bröllop, det var nog bara tre av tjejerna som var bjudna, övriga (både tjejer och killar) var vänner från olika håll. Jag gissar att det var totalt bortåt 25-30 personer framåt kvällen. Det började med ganska få och fylldes på allteftersom. (Jag hade en väldigt stor umgängeskrets på den tiden. )

• mountainleaf

minimis skrev 2010-06-03 10:26:10 följande:
      Jag kan bara tala för mig själv, men jag känner att det inte är upp till mig att bestämma vilka som ska vara med på min möhippa. Det ordnas i huvudsak av min tärna och det är upp till henne att bestämma, sen om hon frågar mig så är det ju en annan femma! Jag ser möhippa som ett sätt att "ära" bruden och då får man ta vad man får helt enkelt!

Men nu är det ju såhär att jag redan vet om att det ska bli möhippa eftersom syrran läckt lite;) Både min bästa kompis och min lillasyster är tärnor och de kan inte låta bli att "hippa" mig. De har gått in för det här med stor kraft och energi. Självklart så måste jag väl ha nånting att säga till om vilka som jag vill ha på min möhippa? Herregud, de frågar ju mig vilka som jag vill ha med och då får jag väl skriva en lista...

• minimis

mountainleaf skrev 2010-06-03 23:14:44 följande:
      Men nu är det ju såhär att jag redan vet om att det ska bli möhippa eftersom syrran läckt lite;) Både min bästa kompis och min lillasyster är tärnor och de kan inte låta bli att "hippa" mig. De har gått in för det här med stor kraft och energi. Självklart så måste jag väl ha nånting att säga till om vilka som jag vill ha på min möhippa? Herregud, de frågar ju mig vilka som jag vill ha med och då får jag väl skriva en lista...

Jag ber om ursäkt men jag uppfattade inte att du fått frågan. Men då är det ju bara att säga vilka du vill ha med, handen på hjärtat! oavsett om de är bjudna eller ej.

• giz83

jag har skrivit en lista för att min tärna har bett mig om en...men sen vet jag inte mycket mer än att det kommer bli en hippa....
    och visst är jag nervös och vill gärna vara med och planera, för det brukar aldrig vara så att det är mig det handlar om utan brukar vara jag som planerar i vanliga fall...=)
    men det känns ändå tryggt att veta att det kommer göras med kärlek och jag vet att det görs med omtanke...=)

• Sebastiána

Ni som har tärnor som bett ER om listor på gäster. Varför har de inte frågat era blivande istället? Då hade det ju kunna föbli en överaskning?

• Aleta
    Sebastiána skrev 2010-06-04 17:31:13 följande:
    Ni som har tärnor som bett ER om listor på gäster. Varför har de inte frågat era blivande istället? Då hade det ju kunna föbli en överaskning?
    Det undrar jag också!
    Så har vi alltid gjort, frågat den andra personen som ska gifta sig. Man måste ju ändå kolla att datumet passar med den personen.
  • mountainleaf

Äsch, för mig spelar det ingen roll;) Jag vet ju fortfarande inte NÄR och VAD jag ska göra på möhippan....även om förnedringssaker går FETBORT...
    Min sambo har inte en blekaste vilka jag vill ha med...

• giz83

sebastiana: nej vi har heller aldrig gjort så...men för mig spelar det ingen roll om jag vet vilka som kommer eller inte, men jag har ju bara lämnat en lista på de som jag skulle vilja var med, men sen vet jag ju inte vilka som verkligen kommer att vara där heller...bara ATT det blir nått skoj och ATT min tärna kommer att fixa så det är några av mina kompisar me...=)
    så länge det är en härlig dag med mina vänner så bryr jag mig inte så mycket om just vad vi gör, men sen har jag sagt ifrån att jag inte vill förnedra mig på något sätt! och det litar jag på att hon håller...!

• Sebastiána

Jag vill gärna att det blir en riktig överaskning. Som sagt, jag vill gärna ha en möhippa, men är samtidigt beredd på att det kanske inte blir någon.

• minimis

Näedu, det vet jag inte och det är inget jag tänker ifrågasätta!

• minimis

Och för övrigt så vad inte det en lista på vilka jag vill ha med utan en lista på alla inbjudna. Och tärnan fungerar ju även som värdinna och ordnar därför bl.a. festprogrammet.

• KatjaB

jag fick frågan av min tärna, och jag tycker väl inte att det är så konstigt. Nu låter det väl lite dumt kanske, men jag var helt övertygad om att jag kommer få en hippa, o de har ju tisslat o tasslat lite. 
    Sambons marskalk mailade jag över lista på hans kompisar däremot. Jag frågade om han behövde det, vet att de skulle ha en svensexa.

ang ts fråga så har vi bjudit de flesta av våra vänner på bröllopet som skulle vara aktuella för en hippa/svensexa också. Vissa som tackat nej till bröllopet har vi ändå lagt till listorna som efterfrågats.

• Nåvah

Jag har frågat den blivade brudgumen om en lista på bjudna..tycker att det hade kännts konstigt om jag bett min kompis om en sådan lista. Jag har redan planerat ihop "hippan" och väntar bara på listan...

• Mia 77

Mina arbetskollegor ordnade möhippa för mig och ingen av dom är bjudna på bröllopet

Svar på tråden Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa