eigollet skrev 2011-03-10 17:36:48 följande:
Jag vet att i många fall bjuder man alla kvinnor som bjudits till bröllopet även till möhippan. Vet inte om det är rätt eller fel rent etikettsmässigt?...
Hursomhelts, det är klart att du kan tacka nej när du inte känner bruden. Har man dessutom annat planerat och långt att åka så helt klart kan du avstå.
Men det kan ju vara skoj att lära känna henne och de som ska var med på bröllopet innan den stora dagen också!

Rent etikettsmässigt, så kan man ens egentligen inte bli inbjuden till en möhippa (eller svensexa) utan det är något man är en del av och gemensamt ordnar som en övrraskning för den enda gästen/inbjudna, dvs den blivande bruden.
Jag tror detta har blivit lite mer komplicerat i takt med att vi med tiden börjat gifta oss allt senare i livet och därmed ofta har ett väldigt utspritt nätverk av vänner och bekanta där långt ifrån alla känner varandra.
Då har de som ordnar med hippan, velat få med alla som kan tänkas vilja och behovet av hjälp med kontaktlistor osv har upstått.
I den vevan har man börjat snegla på hela gästlistan och även tänkt att "det är ju kanske kul som en liten förfest och lära-känna-dag för alla kvinnliga gäster" (vilket mycket väl kan vara sant också) och så har man helt sonika kontaktat alla.
I det perspektivet kan det ju faktiskt ses som artigt och inkluderande och man behöver inte ta illa upp eller tycka det är pinsamt. Tacka nej kan man givetvis göra ändå. Man är verkligen inte skyldig att delta i att ordna möhippa som någon slags gengäld för att man är bjuden till bröllopet.
Man får faktiskt ordna möhippa helt UTAN att vara bjuden om man så vill. Det är ett EGET initiativ och något man själv är med och utformar.
Om man ser till vad möhippan har varit genom tiderna dvs.
Numera verkar det som om man helt anammat att det är tärnans skyldighet att ordna, det ska inte bara vara en hel kväll utan ett dygn och det kostar sanslösa pengar att vara med och man ska dessutom bräcka allt alla någonsin hört talas om i fråga om hur rolig, lyxig och underbar dag man lyckas ordna med. Annars blir bruden sååå besviken och gör slut med tärnan och oinbjuder halva gänget. Lagom pressat...
ibland kan man ju då som "inbjuden " få känslan att man är kontaktad fbara för att de andra tjejerna hittat på en så dyr historia att de vill ha ihop fler huvuden för att dela summan så det blir billigare. DÅ är det inte trevligt utan sanslöst.
Hellre skulle jag verkligen själv bli hippad av ett litet fåtal i all enkelhet än att man drar på så det blir helt huvudlöst dyrt. En hippa jag blev tillfrågad om skulle kosta 2000 spänn. Glöm det!
Okej, lite av ett sidospår kanske men jag eldade upp mig lite här.