• Lina Lina

Måste jag gå på möhippan när jag inte känner bruden?

Jag och min blivande fästman är bjudna på bröllop i sommar. Det är min sambos gamla studiekompis som ska gifta sig. Först hade min sambo inte planerat att bjuda denna kompis (och hans tjej) till vårt bröllop men efter att vi fått deras inbjudan fick han lite kalla fötter och bjöd dem till vårt vilket är helt ok med mig då han är kompis med killen.

Nu har jag fått en inbjudan till brudens möhippa... Jag förstår inte varför då jag träffat tjejen i fråga i typ 1 timme för 2 år sedan. Även om våra blivande fästmän känner varandra så betyder det ju inte att hon och jag automatiskt blir vänninor.

Jag vill inte gå på hennes möhippa och jag vill inte att hon ska komma på min. Inte för att jag ogillar henne men jag känner ju henne inte och jag vill helst fira min hippa i lugn och ro med mina närmsta vänninor (helst mina vänner då jag har lika många killkompisar som tjejkompisar men det är tydligen inte så vanligt).

Hur ser ni andra på detta? Får man tacka nej utan att skämmas?

• Svar på tråden Måste jag gå på möhippan när jag inte känner bruden?
  • passionsblomman
    eigollet skrev 2011-03-10 17:36:48 följande:
    Jag vet att i många fall bjuder man alla kvinnor som bjudits till bröllopet även till möhippan. Vet inte om det är rätt eller fel rent etikettsmässigt?...
    Hursomhelts, det är klart att du kan tacka nej när du inte känner bruden. Har man dessutom annat planerat och långt att åka så helt klart kan du avstå.
    Men det kan ju vara skoj att lära känna henne och de som ska var med på bröllopet innan den stora dagen också! Skrattande
    Rent etikettsmässigt, så kan man ens egentligen inte bli inbjuden till en möhippa (eller svensexa) utan det är något man är en del av och gemensamt ordnar som en övrraskning för den enda gästen/inbjudna, dvs den blivande bruden.

Jag tror detta har blivit lite mer komplicerat i takt med att vi med tiden börjat gifta oss allt senare i livet och därmed ofta har ett väldigt utspritt nätverk av vänner och bekanta där långt ifrån alla känner varandra.
    Då har de som ordnar med hippan, velat få med alla som kan tänkas vilja och behovet av hjälp med kontaktlistor osv har upstått.
    I den vevan har man börjat snegla på hela gästlistan och även tänkt att "det är ju kanske kul som en liten förfest och lära-känna-dag för alla kvinnliga gäster" (vilket mycket väl kan vara sant också) och så har man helt sonika kontaktat alla.
    I det perspektivet kan det ju faktiskt ses som artigt och inkluderande och man behöver inte ta illa upp eller tycka det är pinsamt. Tacka nej kan man givetvis göra ändå. Man är verkligen inte skyldig att delta i att ordna möhippa som någon slags gengäld för att man är bjuden till bröllopet.
    Man får faktiskt ordna möhippa helt UTAN att vara bjuden om man så vill. Det är ett EGET initiativ och något man själv är med och utformar.
    Om man ser till vad möhippan har varit genom tiderna dvs.

Numera verkar det som om man helt anammat att det är tärnans skyldighet att ordna, det ska inte bara vara en hel kväll utan ett dygn och det kostar sanslösa pengar att vara med och man ska dessutom bräcka allt alla någonsin hört talas om i fråga om hur rolig, lyxig och underbar dag man lyckas ordna med.  Annars blir bruden sååå besviken och gör slut med tärnan och oinbjuder halva gänget. Lagom pressat...
    ibland kan man ju då som "inbjuden " få känslan att man är kontaktad fbara för att de andra tjejerna hittat på en så dyr historia att de vill ha ihop fler huvuden för att dela summan så det blir billigare. DÅ är det inte trevligt utan sanslöst.

Hellre skulle jag verkligen själv bli hippad av ett litet fåtal i all enkelhet än att man drar på så det blir helt huvudlöst dyrt. En hippa jag blev tillfrågad om skulle kosta 2000 spänn. Glöm det!

Okej, lite av ett sidospår kanske men jag eldade upp mig lite här.Skäms
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-10 17:23:06 följande:
    Skulle aldrig gå på en möhippa där jag inte känner bruden!
    Pinsamt att ens bara bjuda dig tycker jag!?
    Jag hade tackat nej, men skickat en lyckönskning. Om man inte känner varesig bruden eller de som ordnar hippan så bidrar man nog inte med så mkt, men varför skulle det vara pinsamt? Det är väl väldigt omtänksamt av de som tagit på sig att sammankalla till möhippan... jag själv har blivit väldigt besviken en gång när mitt gamla gymnasiegäng ordnade möhippa för en gemensam vän långt innan bröllopet (så jag hade inte börjat fundera på det än) och de glömde/struntade i mig...

Mycket bättre då att bjuda ALLA (utom möjligen släkt i den äldre generationen) och sedan får man var för sig avgöra om man tror att bruden har glädje av att man kommer. Jag hade känt mig hedrad av att hennes närmre gäng, som jag antar anordnar, tycker att det vore kul att även jag kom även om de inte vet vem jag är istället för att de ska sitta och bestämma vilka som är tillräckligt nära vänner för att komma.
  • Dejli
    passionsblomman skrev 2011-03-10 23:17:27 följande:
    ibland kan man ju då som "inbjuden " få känslan att man är kontaktad fbara för att de andra tjejerna hittat på en så dyr historia att de vill ha ihop fler huvuden för att dela summan så det blir billigare. DÅ är det inte trevligt utan sanslöst.

Hellre skulle jag verkligen själv bli hippad av ett litet fåtal i all enkelhet än att man drar på så det blir helt huvudlöst dyrt. En hippa jag blev tillfrågad om skulle kosta 2000 spänn. Glöm det!
    Här håller jag absolut med! Om man bjuder av den anledningen, då är det minst sagt pinsamt... och jag som brud hade skämts massor om det mina vänner ordnat kostade jättemycket pengar. Roliga saker måste inte kosta massor med pengar, det är tiden och omtanken bakom som räknas tycker jag - hur väl mina vänner känner mig och anpassar det efter vad de tror jag skulle uppskatta.
  • In Wonderland

Jag skulle personligen tycka att det var en trevlig gest om jag var bjuden på ett bröllop där jag inte kände bruden och brudtärnan bjöd in mig till möhippan. Jag skulle dock inte gå, utan hittat på en liten vit lögn, tackat för inbjudan och önskat dem en trevlig dag!

Jag tycker att man ska tänka på att det finns de gäster som kanske inte känner så många på bröllopet och då blir detta deras möjlighet att lära känna lite folk innan. Dessutom finns det kanske dem som vill känna fler vänner i vardagslivet (som kanske flyttat nyligen och så) och detta är då ett utmärkt tillfälle.

Dock tycker jag man ska bolla detta med bruden först för att se hur hon vill ha det. Vissa vill ju bara ha sina närmsta. Själv har sagt till mina tärnor att de gärna får bjuda in alla (även om jag inte träffat alla). Om det är någon modig själ som kommer utav dessa blir jag jätteglad! 

• Emblas Mamma

Det spelar egentligen ingen roll vad NI anser - JAG tycker det är oehört pinsamt att bjuda någon helt okänd på en bruds möhippa.
    Själv skulle jag som brud skämmas om det kom folk jag inte kände.
    Sen om ni inte skulle göra  det är ju en helt annan femma ;)

Sen tycker jag även att det är en annan sak att GÅ på bröllopet med sin respektive - eftersom det faktiskt är ofint att itne bjuda med en partnes respektive.
    Men då går man tillsammans och känner säkert flera på bröllopet man kan ha roligt med.
    På vårt bröllop kommer ganska många vänner och SJÄLVKLART deras respektive också! För även om vi inte känner alla till 100% så kommer dom ändå ha roligt på festen eftersom dom känner massa andra där.
    Det tillhör vett och etikett att bjuda där.
    Möhippa är en helt annan femma. För mig är möhippan mer intim och personlig än bröllopet då man är så många fler..

• Sebastiána
    In Wonderland skrev 2011-03-11 03:27:20 följande:
    Jag skulle personligen tycka att det var en trevlig gest om jag var bjuden på ett bröllop där jag inte kände bruden och brudtärnan bjöd in mig till möhippan. Jag skulle dock inte gå, utan hittat på en liten vit lögn, tackat för inbjudan och önskat dem en trevlig dag!

Jag tycker att man ska tänka på att det finns de gäster som kanske inte känner så många på bröllopet och då blir detta deras möjlighet att lära känna lite folk innan. Dessutom finns det kanske dem som vill känna fler vänner i vardagslivet (som kanske flyttat nyligen och så) och detta är då ett utmärkt tillfälle.

Dock tycker jag man ska bolla detta med bruden först för att se hur hon vill ha det. Vissa vill ju bara ha sina närmsta. Själv har sagt till mina tärnor att de gärna får bjuda in alla (även om jag inte träffat alla). Om det är någon modig själ som kommer utav dessa blir jag jätteglad! 
    Varför ska man bolla det med bruden+ Hon bestämmer ju inte vilka som ska vara med och ordna möhippa för henne. Hon ska inte veta något alls. Det ska ju vara en överaskning!
    Emblas Mamma skrev 2011-03-11 08:09:47 följande:
    Fast bruden har ju faktiskt bjudit denna person på bröllopet.
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-03-11 08:16:24 följande:
    Varför ska man bolla det med bruden+ Hon bestämmer ju inte vilka som ska vara med och ordna möhippa för henne. Hon ska inte veta något alls. Det ska ju vara en överaskning!
    Fast bruden har ju faktiskt bjudit denna person på bröllopet.
    som sagt; det är en helt annan sak!
    Vett och etikett säger att man faktiskt bjuder respektive!
    Min sambo har många kompisar som jag inte känner som han kommer bjuda, deras tjejer och fruar ska SJÄLVKLART få bjudas med - annars är det rätt fult anser jag.
    Men känner jag dom för det? Nej.
    Men ändå bjuder vi dom på bröllopet - men för det betyder inte att jag vill ha dom med på möhippan eftersom vi aldrig träffats :)
  • Aniara4
    Det spelar egentligen ingen roll vad NI anser - JAG tycker det är oehört pinsamt att bjuda någon helt okänd på en bruds möhippa.
    Men de som anordnar möhippan kanske inte vet hur väl bruden känner de andra på gästlistan. Det vore väl oerhört mycket mer pinsamt om det visade sig att någon som faktiskt var en god vän till bruden (fast hon inte kände de andra) inte skulle få veta om möhippan? Då kan jag förstå att den som ordnar möhippan hellre är på den säkra sidan och bjuder alla, och räknar med att de som inte känner sig stå så nära bruden avstår.
  • MrsT2011
    Man får faktiskt ordna möhippa helt UTAN att vara bjuden om man så vill. Det är ett EGET initiativ och något man själv är med och utformar.
    Brrrr, det där är något jag fasar för... Vet flera på jobbet som fått en extra "mösexa" när de gift sig. Gubbarna verkar tycka att det är ett utmärkt tillfälle att supa till och skämma ut sin kollega på stan, hö hö... Jag har bara jobbat här i 1,5 år så man kan ju hoppas att de struntar i det pga att de inte känner mig så väl...

Förresten Passionsblomman, hur är folk funtade när de kräver 2000 kr av varje person för en möhippa?? Vi hade en kostnad på 600 kr per person för en heldag när jag var tärna. Fanns till och med någon som tyckte att det var lite dyrt...
  • Emblas Mamma
    Aniara4 skrev 2011-03-11 09:40:00 följande:
    Men de som anordnar möhippan kanske inte vet hur väl bruden känner de andra på gästlistan. Det vore väl oerhört mycket mer pinsamt om det visade sig att någon som faktiskt var en god vän till bruden (fast hon inte kände de andra) inte skulle få veta om möhippan? Då kan jag förstå att den som ordnar möhippan hellre är på den säkra sidan och bjuder alla, och räknar med att de som inte känner sig stå så nära bruden avstår.
    tja, är man nu nära till bruden så borde man ha lite koll tycker jag allt ;)
  • Sebastiána
    Om man ser till vad möhippan har varit genom tiderna dvs.
    När en av mina väninnor gifte sig ordnade hennes arbetskamrater en egen hippa för henne. Hon kunde omöjligt bjuda dem, men de ville ändå ta tillfället i akt och fira henne.
  • lillabjörn

Du tackar givetvis nej! Det är inte bruden som bjudit in dig, du behöver inte skicka ngn lyckönskning.

• Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-03-11 10:02:31 följande:
    tja, är man nu nära till bruden så borde man ha lite koll tycker jag allt ;)
    Min absolut bästa vän sedan 15 år har nog faktiskt inte särskilt bra koll på vilka jag umgås med "till vardags" eftersom vi bor i olika städer. Flera av min sambos vänner  och syskon har vänner/flickvänner som jag känner väldigt väl och gärna skulle se på min eventuella möhippa, och dessa har min bästa vän aldrig har träffat. Hon i sin tur har flera konstellationer av vänner som jag inte umgås med alls därför att de är vänner med den kompis hon bor med.

Om man bott hela sitt liv på en mindre ort där "alla känner alla" kanske fungerar att lita på att bästa vännen känner alla, men nuförtiden så flyttar folk omkring, pluggar och jobbar på flera ställen, vänta länge med att gifta sig etc. Det finns många orsaker till att man som bästa vän inte har stenkoll på vilka bruden umgås med.

Jag tycker inte man ska kolla med bruden som någon föreslog... då försvinner ju hela poängen! Däremot kan man väl kolla med den blivande maken, han borde ju veta hur bruden önskar att ha det (även om jag tycker att detta är något en bästa vän borde känna till) och han borde framförallt också veta vilka han tror att bruden skulle bjudit om det var upp till henne.

Nä, pinsamt att bjuda någon tycker jag verkligen inte. Däremot skulle jag som inbjuden tycka att det var lite pinsamt att gå på en möhippa där jag inte kände bruden om det inte fanns något annat syfte med att jag kom - som att bruden vill lära känna de hon inte kände så väl innan.
  • MrsT2011
    Dejli skrev 2011-03-12 12:05:49 följande:
    Jag tycker inte man ska kolla med bruden som någon föreslog... då försvinner ju hela poängen! Däremot kan man väl kolla med den blivande maken, han borde ju veta hur bruden önskar att ha det (även om jag tycker att detta är något en bästa vän borde känna till) och han borde framförallt också veta vilka han tror att bruden skulle bjudit om det var upp till henne.

Nä, pinsamt att bjuda någon tycker jag verkligen inte. Däremot skulle jag som inbjuden tycka att det var lite pinsamt att gå på en möhippa där jag inte kände bruden om det inte fanns något annat syfte med att jag kom - som att bruden vill lära känna de hon inte kände så väl innan.
    Men blir inte dessa båda stycken lite motsägelsefulla? Hur ska bruden kunna förmedla att hon vill lära känna de hon inte känner om allt ska vara supertopphemligt? Jag ser inget fel alls i att bruden blir tillfrågad vilka hon vill ha med på en eventuell hippa, syftet är att hon inte ska veta när det blir och vilka aktiviteter det blir.

Det är väl bättre att undvika pinsamheter än att hålla stenhårt på att allt ska vara topphemligt från början till slut??
  • Dejli
    MrsT2011 skrev 2011-03-12 13:35:08 följande:
    Men blir inte dessa båda stycken lite motsägelsefulla? Hur ska bruden kunna förmedla att hon vill lära känna de hon inte känner om allt ska vara supertopphemligt? Jag ser inget fel alls i att bruden blir tillfrågad vilka hon vill ha med på en eventuell hippa, syftet är att hon inte ska veta när det blir och vilka aktiviteter det blir.

Det är väl bättre att undvika pinsamheter än att hålla stenhårt på att allt ska vara topphemligt från början till slut??
    Så alla brudar är tysta som musslor om hur de skulle önska en eventuell möhippa? Jag som inte ens är förlovad diskuterar gärna saken med mina (förlovade) vänner, och pratar om hur de vill ha det när de väl bestämt sig för ett datum och om någon är snäll nog att ordna en hippa... och sin blivande man pratar man väl om sådana saker med? Mest för att det är ett intressant och ibland "hett" ämne att diskutera, inte för att snoka inför en framtida hippa.

Någon föreslog att man skulle bolla med bruden om vilka hon ville bjuda, och det tycker jag inte hör till brudens uppgifter att bestämma... önskemål för hur man skulle/inte skulle vilja ha sin hippa tycker jag absolut man kan diskutera i generella ordalag utan att det behöver innebära att man lägger sig i planeringen på något vis...Jag skulle inte vilja bli tillfrågad om vilka jag ville ha med på hippan. Jag vill bli överaskad även där. Då slipper man också ansvaret om någon blir besviken för att man inte blivit bjuden... jag hade dock bjudit alla om jag ordnat en hippa, efter att jag pratat med den blivande maken om det var så att det var någon han visste inte skulle vara en uppskattad gäst.
  • In Wonderland

Jag var glad att mina två brudtärnor frågade mig vilka jag vill fira min möhippa med. Vi bor alla i olika länder (och jag träffade min älskling utomlands) och mina tärnor har inte träffat majoriteten av våra gäster, så då blir det ju lite svårt för dem att veta. Sen kan man ju förstås fråga pojkvännen istället om man inte vill fråga bruden. Jag håller med om att möhippan självklart ska vara en överraskning, när hippan sker och vad som kommer att hända. Men Att det kommer att ske är ju oftast  ingen överraskning, eller? Fast i de fall brudtärnorna känner alla som kommer till bröllopet så finns det ju klart ingen anledning att bolla bruden.

• In Wonderland

Haha det skulle stå bolla med bruden. Inte bolla bruden Skrattande

• Aylas

Jag skulle nog tackat nej, om jag inte kände någon alls, och knappt bruden. Men om ni är lite ytligt bekanta kan det ju vara ett perfekt tillfälle att komma lite närmre, brölloppet blir lite roligare när man träffat "de andra tjejerna" innan och eftersom hon är bjuden på ert bröllop.

Jag tror inte att mina tärnor kan ha koll på vilka jag umgås med utan att ta hjälp av min m2b. De bor i två olika städer, jag i en tredje och jag är uppväxt i en fjärde... Stackarna har det inte lätt

Svar på tråden Måste jag gå på möhippan när jag inte känner bruden?