• K och M

Färgtema vitt och rött, hur göra det så icke-juligt som möjligt?

Hej!

Vi ska gifta oss den 16 juni och har bestämt oss för att ha rött och vitt som färgtema. Någon som har några bra idéer om hur vi kan göra för att det inte ska kännas så juligt? Vi tänkte ha vita dukar, vitt porslin, röda servetter, vita blockljus med ett röd- och vitprickigt band runt, vita små presentaskar med samma röd- och vitprickiga band runt med gästernas namn på (som bordsplacering), röda kallor i genomskinliga vaser samt lite murgröna utspritt på bordet. Någon som har några tips på hur vi kan avjulifiera det hela? Glad

• Svar på tråden Färgtema vitt och rött, hur göra det så icke-juligt som möjligt?
  • Jaget

Vill bara tillägga att röda ballonger, hjärtformade är superfint!

• JesFre

Skippa rädslan för att det ska bli Jul känsla. Ni gifter er mitt i sommaren.. Ni kommer antaligen inte ha snöflingor, tomtar etc.
    Jag tycker att ni kan använda er av alla era idéer, tyckte att det lät jättefint. Utan att någon kommer tänka jul. Visst hade det varit i november/december hade jag förstått eran rädsla men som det är nu. Ta det ni gillar Glad

• cookieandkermit

Hej du! Vi gifter oss samma dag! :) Vi har också vitt och rött som färgtema och tycker absolut inte att det är juligt. Vi har med lite inslag av silver i vissa stämplar och liknande, men huvudsakligen är det vitt och rött. :) Jag fullkomligt älskar rött, så det var ett enkelt val.

Vi, eller jag (det är jag som gör allt pyssel) gör det på lite olika sätt.
    Jag kommer ha en vit klänning med röda skor och röda rosor som bukett.
    Min tärna ha röd klänning och röda ballerina (hon är ca 10 cm längre än mig så klack ville jag inte att hon skulle ha), Min BM och hans marchalk kommer ha rött runt halsen (om det blir slips eller kravatt är inte bestämt än) och sen en röd ros som knapphålsblomma.
    Våra inbjudningar är röda med vittpärlemopapper inne i,(om du förstår vad jag menar) med ett vittband med hjärtan på som "stäng grej"och när jag var i NYC förra våren hittade jag kuvert som har lite glansigt rött papper i sig så det blev rött där med :) , våra placeringskort är i det vita pärlemopappret med ett röttband och en liten tygros i ena hörnet. Festprogram är inte bestämt än..
    Sen kommer det vara vita dukar och servetter, ljus och rösa rosenblad på borden. Funderar på att ha nån godisbit eller så vid tallriken också, och i så fall blir det i röda tyllpåsar :)
    Och då jag älskar jordgubbsvin kommer vi nog ha det som välkomstskål på middagen.

Jag tycker att ni gör precis som ni vill, det kommer bli jätte fint! :)

• Jaget
    cookieandkermit skrev 2012-04-20 19:56:21 följande:

Hej du! Vi gifter oss samma dag! :) Vi har också vitt och rött som färgtema och tycker absolut inte att det är juligt. Vi har med lite inslag av silver i vissa stämplar och liknande, men huvudsakligen är det vitt och rött. :) Jag fullkomligt älskar rött, så det var ett enkelt val.

Vi, eller jag (det är jag som gör allt pyssel) gör det på lite olika sätt.
    Jag kommer ha en vit klänning med röda skor och röda rosor som bukett.
    Min tärna ha röd klänning och röda ballerina (hon är ca 10 cm längre än mig så klack ville jag inte att hon skulle ha), Min BM och hans marchalk kommer ha rött runt halsen (om det blir slips eller kravatt är inte bestämt än) och sen en röd ros som knapphålsblomma.
    Våra inbjudningar är röda med vittpärlemopapper inne i,(om du förstår vad jag menar) med ett vittband med hjärtan på som "stäng grej"och när jag var i NYC förra våren hittade jag kuvert som har lite glansigt rött papper i sig så det blev rött där med :) , våra placeringskort är i det vita pärlemopappret med ett röttband och en liten tygros i ena hörnet. Festprogram är inte bestämt än..
    Sen kommer det vara vita dukar och servetter, ljus och rösa rosenblad på borden. Funderar på att ha nån godisbit eller så vid tallriken också, och i så fall blir det i röda tyllpåsar :)
    Och då jag älskar jordgubbsvin kommer vi nog ha det som välkomstskål på middagen.

Jag tycker att ni gör precis som ni vill, det kommer bli jätte fint! :)

Åh skulle gärna se bilder på allt! Låter jättefint!
  • cookieandkermit
    Jaget skrev 2012-04-23 21:13:28 följande:
    Åh skulle gärna se bilder på allt! Låter jättefint!
    Jo, skulle va kul att visa! Men vad jag än gör med bilderna så får jag inte upp dom.. :( Känns jätte trist.
  • Jaget

Va? Konstigt! Är de vanliga jpg.filer?

• cookieandkermit
    Jaget skrev 2012-04-26 20:54:33 följande:
    Va? Konstigt! Är de vanliga jpg.filer?
    det är bilder som jag tagit med min Iphone.. och förminskat lite och sen sparat som jepg. men inte funkar det.. det har funkat förut, blir jätte frustrerad.
  • Sweetcc

Tror det viktiga är att ni använder mer av den ena färgen än den andra (vilket jag tyder är vitt i ert fall). Låt accentfärgen bli som detaljer. Sen så klart inte använda sånt som typiskt förknippas med julen. Kanske hitta lite andra strukturer på detaljerna, så som sånt halm-presentband istället för siden (är väldigt snyggt i min mening). 

Lycka till! 

Jag är inte gift och lär väl inte bli det inom det närmsta heller, men som så många andra drömmer jag mig bort!
  • cookieandkermit

Oj! råkade posta innan jag var klar vår inbjudan till bröllopet i Juni.... Fick inte upp de andra bilderna.. men men

• K och M

Hej alla!
    Tack så hemst mycket för alla tips! Nu har vi bestämt oss för att ha röda servetter med vita prickar, de röda banden med vita prickar runt ljusen och presentaskarna samt någon röd blomma i genomskinliga vaser. Vi testdukade förra helgen och det kändes inte alls juligt, mer 50-60-tal så jag är toknöjd! Murgrönan skippar vi helt, det får inte plats på bordet.

Nu har jag ett nytt problem. Vi hade tänkt ha klarröda kallor, både som "brudbukett" och på borden. Nu visar det sig att det inte finns klarröda kallor utan mer vinröda och det vill jag inte ha! Någon som har något förslag på någon annan röd fin blomma, inte ros, lilja eller gerbera.

cookieandkermit: Va roligt att vi gifter oss samma dag! Börjar du bli nervös?

• cookieandkermit
    K och M skrev 2012-05-04 09:24:59 följande:
    Hej alla!
    Tack så hemst mycket för alla tips! Nu har vi bestämt oss för att ha röda servetter med vita prickar, de röda banden med vita prickar runt ljusen och presentaskarna samt någon röd blomma i genomskinliga vaser. Vi testdukade förra helgen och det kändes inte alls juligt, mer 50-60-tal så jag är toknöjd! Murgrönan skippar vi helt, det får inte plats på bordet.

Nu har jag ett nytt problem. Vi hade tänkt ha klarröda kallor, både som "brudbukett" och på borden. Nu visar det sig att det inte finns klarröda kallor utan mer vinröda och det vill jag inte ha! Någon som har något förslag på någon annan röd fin blomma, inte ros, lilja eller gerbera.

cookieandkermit: Va roligt att vi gifter oss samma dag! Börjar du bli nervös?

Nervös.. ne, inte än så länge. Dock börjar jag känna att jag ligger och tänker på allt om och om igen och vet inte direkt varför. Jag har koll på allt och allt är gjort, aaa, nästan men ändå så är det mycket att tänka på.Jag är mest nervös för möhippan just nu ;)
    Börjar du blir nervös???

• augusti2012

Här är en till som ska ha rött och vitt tema.. med inslag av guld och grönt.
    Kan se lite bland mina bilder vad vi kommer att ha. :)

• K och M
    cookieandkermit skrev 2012-05-04 16:20:29 följande:

Nervös.. ne, inte än så länge. Dock börjar jag känna att jag ligger och tänker på allt om och om igen och vet inte direkt varför. Jag har koll på allt och allt är gjort, aaa, nästan men ändå så är det mycket att tänka på.Jag är mest nervös för möhippan just nu ;)
    Börjar du blir nervös???

Förresten, tycker att allt ni har planerat till bröllopet låter mycket fint! Jag hade också tänkt ha röda skor men jag hittade inga så det blev bruna istället. Låter kanske konstigt med bruna skor till ett bröllop men jag ska inte ha en klassisk brudklänning. 

Nej, känner precis som du, inte direkt nervös men det snurrar i huvudet hela tiden. Vi har bara hyrt en lokal så vi måste fixa med mat, dricka, dukning och allt sånt själva, det är mer smådetaljer att fundera på än man tror! Var gifter ni er någonstans? 
  • augusti2012

Vi kommer ha följande: 
    Dukar i plast med vita löpare i mitten. Vita servetter som jag har sytt själv + guldiga servettringar med en röd sten (köpta på ebay). Ljusstakar har jag vita trähjärtan och guldiga + vita små ljusstakar. Ska prova vad som blir bra.
    Sen har vi gröna små skålar som vi kommer ha vatten i med en röd gerbera.   
    Röda organzapåsar med godis i.

Har köpt skylt på vistaprint med rött + vitt tema. 

Vi kommer ha en skylt på vägen in som är svart och med röda bokstäver från parkeringen.

Toaletterna kommer dekoreras med röda hjärtan på dörren och vita badrumsmattor mm.
    Toalettpapper med dikter mm.

Vi har tänkt på dem små sakerna då vi inte har pengar till det där exklusiva.
    mycket personligt.

• cookieandkermit
    K och M skrev 2012-05-04 20:33:26 följande:
    Förresten, tycker att allt ni har planerat till bröllopet låter mycket fint! Jag hade också tänkt ha röda skor men jag hittade inga så det blev bruna istället. Låter kanske konstigt med bruna skor till ett bröllop men jag ska inte ha en klassisk brudklänning.

Nej, känner precis som du, inte direkt nervös men det snurrar i huvudet hela tiden. Vi har bara hyrt en lokal så vi måste fixa med mat, dricka, dukning och allt sånt själva, det är mer smådetaljer att fundera på än man tror! Var gifter ni er någonstans?

Åh, sånt slipper vi tänka speciellt mycket på. Vi lämnar allt i lokalen typ dagen innan så fixar dom åt oss när de dukar, vilket känns jätte skönt! Vi måste bara bestämma hur vi vill ha dukningen och typ bestämma exakt vad för tårta vi ska ha, annars är allt klart med den delen av dagen! Jo, vi måste fixa musiken också..

Vi gifter oss utanför Södertälje, själva kyrkan ligger ca 40 min med bil utanför Södertälje, det är min barndomskyrka och lokalen är en golfklubb som ligger på vägen tillbaka mot Södertälje.

Jag köpte mina underbara skor i NYC förra våren, är så sjukt nöjd! :) Har inte hittat någon som varit lika fint här hemma. Nu ville inte BT att jag skulle ladda upp bilder, som vanligt.. men tror att det finns en bild på dom i mitt galleri. :)

Vart gifter ni er? :)

• cookieandkermit
    Nu ligger det en bunt bilder i mitt bildgalleri på saker till bröllopet, skor och trycksaker :) Konstigt att de vill laddas upp där men inte i forumet. :)
  • MatsoLotta
    cookieandkermit skrev 2012-05-04 22:28:36 följande:
    Nu ligger det en bunt bilder i mitt bildgalleri på saker till bröllopet, skor och trycksaker :) Konstigt att de vill laddas upp där men inte i forumet. :)
    Kolla så att du har inställningen att alla kan se dina bilder. Jag hade det problemet med , såg då tt inställningen var att bara jag kunde se mina bilder. Hoppas att det funkar.
  • cookieandkermit
    MatsoLotta skrev 2012-05-05 09:17:40 följande:
    Kolla så att du har inställningen att alla kan se dina bilder. Jag hade det problemet med , såg då tt inställningen var att bara jag kunde se mina bilder. Hoppas att det funkar.

Mjo, har satt så att det ska gå och se om man är inloggad på BT.. men ska kolla för säkerhetskull

Svar på tråden Färgtema vitt och rött, hur göra det så icke-juligt som möjligt?