• sanon

Hur gör jag med överflödig duk som hänger? Ikeas lakan

Satt just och funderade på det här med dukningen. Kan jag stryka dukarna kvällen innan som vi ställer iordning lokalen? Hur förvarar jag bäst dukarna, vikta över stolar eller hängandes..? Det är ikeas billiga lakan jag köpt, bör jag tvätta dom innan använing?

Och hur gör jag med det överfödiga som händer över bordskanten, ska jag låta det hänga eller ser det bäst ut med något fiffigt sätt att få fast duken under bordet? Hoppas någon kan hjälpa förvirrade mig  

• Svar på tråden Hur gör jag med överflödig duk som hänger? Ikeas lakan
  • Chicita

Normalt sett lägger man ju på duken och låter det hänga ner över kanterna. Så det är inget konstigt i det. Det är ju så man använder dukar liksom.

Om du ändå ska ta dukarna till lokalen kvällen innan (som jag uppfattade det) så kan du väl lika gärna lägga på dom på borden direkt?
    Annars kan du hänga dom över ett bord där hemma (typ bara "stapla" dom på varandra) om du inte vill ha veck efter vikningen 

• sanon

Okej tack för tipset om att stapla på varandra. Men bör jag tvätta lakanen innan användning? Dom är ju inplastade så jag tänker att det kanske inte behövs

• Chicita

Lakan brukar ha en kemisk lukt när dom är oanvända som du nog vet.
    Så det beror väl på om du står ut med den lukten eller inte egentligen.

Om du inte tvättar först så kommer lakanen vara aningen stelare i tyget, och det kan ju vara en fördel när det är så tunna lakan.

Ett annat tips är att köpa billig vit pappersduk på rulle och lägga på borden först och tejpa fast ordentligt.
    För borden kan synas igenom knoppa-lakanen 

• sollan

Vi hade problemat att knoppalakanen var för tunna så borden syntes igenom men det fixa vi med att vi ändrade oss och hade rosa dukar över.Det tyget var lika tunt så behövdes dubbelt =)

Vi tvättade inte lakanen innan och strök dem dagen innan då vi även la dem på borden och förberädde allt annat.

Fru Olsson sedan 120414 <3
  • sanon

Jag misstänkte nästan att dom kunde bli för tunna. Vart kan jag köpa papper på rulle? Billgit helst. Ica såg jag hade pappers dukar för ca. 60-80 spänn för ett bord, finns det att komma undan billigare?

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-10-12 11:25:53 följande:
    Lakan brukar ha en kemisk lukt när dom är oanvända som du nog vet.
    Så det beror väl på om du står ut med den lukten eller inte egentligen.

Om du inte tvättar först så kommer lakanen vara aningen stelare i tyget, och det kan ju vara en fördel när det är så tunna lakan.

Ett annat tips är att köpa billig vit pappersduk på rulle och lägga på borden först och tejpa fast ordentligt.
    För borden kan synas igenom knoppa-lakanen 
    Jag rekomenderar också att du har en vit pappersduk under. Tyget är väldigt genomskinligt. Vi gjorde så. Sen brukar man låta duken hänga ned, men inte pappersduken.
  • Chicita
    sanon skrev 2012-10-12 12:52:14 följande:
    Jag misstänkte nästan att dom kunde bli för tunna. Vart kan jag köpa papper på rulle? Billgit helst. Ica såg jag hade pappers dukar för ca. 60-80 spänn för ett bord, finns det att komma undan billigare?
    ÖB exempelvis. Kolla efter duk på rulle. det är billigast
  • sanon
    Chicita skrev 2012-10-12 20:46:50 följande:
    ÖB exempelvis. Kolla efter duk på rulle. det är billigast
    Aha okej, du tänker nu typ vax duk eller?
    ClaraH skrev 2012-10-12 13:37:45 följande:
    Jag rekomenderar också att du har en vit pappersduk under. Tyget är väldigt genomskinligt. Vi gjorde så. Sen brukar man låta duken hänga ned, men inte pappersduken.
     Ah, det blir att göra så med papper under
  • Chicita
    sanon skrev 2012-10-12 21:07:18 följande:
    Aha okej, du tänker nu typ vax duk eller?
    ClaraH skrev 2012-10-12 13:37:45 följande:
     Ah, det blir att göra så med papper under
    Nej pappersduk. På rulle Flört
    Det finns faktiskt pappersduk på rulle, oftast inte alls särskilt dyrt. Typ under hundralappen för 10 meter.
  • sanon
    Chicita skrev 2012-10-12 21:31:42 följande:
    Nej pappersduk. På rulle Flört
    Det finns faktiskt pappersduk på rulle, oftast inte alls särskilt dyrt. Typ under hundralappen för 10 meter.
    Åh, trög jag känner mig. Tack så hemskt mycket!
  • Chicita
    sanon skrev 2012-10-12 21:54:50 följande:
    Åh, trög jag känner mig. Tack så hemskt mycket!
    Flört

Det är fredag kväll, det är helt ok att inte vara jättepigg Flört
  • sanon
    Chicita skrev 2012-10-12 22:01:28 följande:
    Flört

Det är fredag kväll, det är helt ok att inte vara jättepigg Flört
    Hahaha, ja vilken tur!!
Svar på tråden Hur gör jag med överflödig duk som hänger? Ikeas lakan