Viktväktarna eller Viktklubben?
Jag har varit med i Viktklubben i två veckor och det passar mig men kanske inte alla. Jag har ingen erfarenhet av Viktväktarna, mer än att jag lagar vissa av deras recept.
Jag har valt att gå ner i ett ganska makligt tempo, ca ½ kg per vecka. Ska till mitten av sommaren gå ner 8 kg.
Jag får äta 1350 kcal per dag. Om man motionerar ges utrymme att äta mer men man behöver inte göra det. Det jag har märkt hittills är att om man tar bort godis/snacks/fika etc samt tänker på att maten man äter ska ha en anständig fetthalt så går det ungefär jämnt upp med vad man får äta eller det blir tom mindre, dvs det handlar inte om att svälta sig och ständigt vara hungrig.
Man för in allt man äter och allt man motionerar i sin dagbok. Jag gillar det för man får 'koll på läget'. Eftersom man ska fylla i det man äter blir det en lite högre barriär att faktiskt äta den där chokladbiten som kanske inte var helt nödvändig. För mig passar det också bra eftersom jag använder datorn dagligen.
Man får 'kurvor' som visar hur mycket man gått ner (vägning 1 gång per vecka), hur midjemåttet minskar samt en kalorikurva. Jag tycker att dessa är peppande och kalorikollen ger en ökad medvetenhet.
Att jag inte valde Viktväktarna beror på att jag inte har ett behov av att gå och väga mig offentligt eller gå på möten, jag föredrar Viktklubben som kostar mindre och som man kan sköta själv.
Detta blev ingen jämförelse samt endast mina upplevelser, jag är säker på att det inte är lika för alla.
Lycka till!
Ps Har hittills tappat 3 kilo, antar att den kurvan kommer att plana ut lite men visst är det roligt att första tiden gått så bra.