• JB/79

Viktväktarna eller Viktklubben?

Har funderat lite kring skillnaden mellan Viktväktarna och Viktklubben...jag vet ju att man räknar points i V.v. och kcal i V.k. Men pointsberäkningen grundar sig väl i kalorier?!

Försökte gå in på Viktklubbens informationssida, men utan lycka. Hur många kalorier ska man äta varje dag?! Enl. V.v. metoden ska jag äta 18 pts/dag...hur många kalorier motsvarar det?!

Någon som vet?! Vilken föredrar ni?! Varför?!

• Svar på tråden Viktväktarna eller Viktklubben?
  • Mia-76

Jag har varit med i Viktklubben i två veckor och det passar mig men kanske inte alla. Jag har ingen erfarenhet av Viktväktarna, mer än att jag lagar vissa av deras recept.

Jag har valt att gå ner i ett ganska makligt tempo, ca ½ kg per vecka. Ska till mitten av sommaren gå ner 8 kg.

Jag får äta 1350 kcal per dag. Om man motionerar ges utrymme att äta mer men man behöver inte göra det. Det jag har märkt hittills är att om man tar bort godis/snacks/fika etc samt tänker på att maten man äter ska ha en anständig fetthalt så går det ungefär jämnt upp med vad man får äta eller det blir tom mindre, dvs det handlar inte om att svälta sig och ständigt vara hungrig.

Man för in allt man äter och allt man motionerar i sin dagbok. Jag gillar det för man får 'koll på läget'. Eftersom man ska fylla i det man äter blir det en lite högre barriär att faktiskt äta den där chokladbiten som kanske inte var helt nödvändig. För mig passar det också bra eftersom jag använder datorn dagligen.

Man får 'kurvor' som visar hur mycket man gått ner (vägning 1 gång per vecka), hur midjemåttet minskar samt en kalorikurva. Jag tycker att dessa är peppande och kalorikollen ger en ökad medvetenhet.

Att jag inte valde Viktväktarna beror på att jag inte har ett behov av att gå och väga mig offentligt eller gå på möten, jag föredrar Viktklubben som kostar mindre och som man kan sköta själv.

Detta blev ingen jämförelse samt endast mina upplevelser, jag är säker på att det inte är lika för alla.

Lycka till!

Ps Har hittills tappat 3 kilo, antar att den kurvan kommer att plana ut lite men visst är det roligt att första tiden gått så bra.

• JB/79

Jag känner som du ang. den offentliga vägningen och mötena...Jag tror att jag själv är den enda som verkligen kan motivera mig, därför har jag börjat fundera på Viktklubbben...

Tack för att du delade med dig av dina åsikter!

• Leone

Jag har ingen erfarenhet av viktklubben a andra sidan, bara av viktvaktarna, men jag tycker att de ar toppen.
    En radsla som manga har (och som verkligen inte blev battre av avsnittet av Se* and the city dar Miranda blev forodmjukad hos VV, tyvarr - kom ihag att det var en tv-komedi och inte verklighet) ar just det dar med att 'vaga sig offentligt'. Det gor man *inte* - vagen star sa att bara hjalppersonen (som alla ar aktiva VV-medlemmar, och alltsa vet lite om hur man kanner sig som medlem) och en sjalv ser vad som star. De laser inte upp siffrorna eller sager nat hogt sa att andra hor.

Tankte bara klargora det eftersom det rader manga missforstand dar folk tror att de kommer att bli domda, forodmjukade, ifragasatta osv pa motena - det ar det sista VV vill astadkomma, det passar inte med deras psykologi helt enkelt.

Ang. points sa anvands det for att det ar ett lattare satt att rakna kalorier - vet faktiskt inte hur manga kalorier en point motsvarar och det varierar lite eftersom points ar en grovre mattstock. Tex ett apple och en lattmjolkslatte ar bada 1 point, men de innehaller kanske inte *exakt* lika manga kalorier.

Fordelen med VV som jag ser det ar just motena man gar pa, iofs ar det frivilligt men jag lar mig *mycket* pa dem - inte bara om mat och tips pa hur man tex kan laga lattare matratter utan ocksa mycket om *varfor* man ater, varfor man tex trostater eller svullar nar man tycker synd om sig sjalv och vad man kan gora at det. Det ar ju sant man inte alltid kan klura ut pa egen hand. Jag har lart mig hantera mina kanslor ang. atande och det for mig ar viktigare an att bara rakna kalorier.

Kan ge ett exempel pa hur jag at igar som blir 20 points (som jag ar pa eftersom jag vager over 70 kilo).

Frukost:
    2 hardkokta agg, 2 hardbrodsmackor
    Ett glas vatten
    En kaffe med minimjolk

Formiddagsfika:
    En banan i skivor med 100 g fettfri yoghurt

Lunch:
    50 g farsk pasta med kottfarssas
    En paprika i skivor, tva morotter

Eftermiddagsfika:
    Te och en liten (30 gr) chokladbit

Middag:
    110 gram lammstek, 2 rostade potatisar i klyftor, sallad med 1 matsked vinagrette, 1 glas rodvin

Kvallsfika:
    Yoghurt med frysta bar

Sa du ser, det ar 'riktig' mat man ater, som man haller sig matt pa lange. Jag klarar personligen inte av pulverdieter (inget ont om dem, vissa klarar dem men jag mar illa och spyr av dem) sa det har passar mig perfekt. Gar ner i snitt 1/2 kilo i veckan, ibland mer ibland mindre.

• JB/79

Tack Leone! Hur förberedde du lammsteken?! Låter hur gott som helst!!!!

Jag har gått på V.V tidigare men känner att jag kanske inte hör hemma där egentligen...jag är inte överviktigt, jag tränar (innebandy) ca 5 ggr i veckan på hög nivå men kompletterar inte det med särskilt bra mat (dom känner igen mig på min lokala grillkiosk och pizzera ). Därför (eftersom jag är normalviktare) känns det lite "dumt" att gå på V.V. Det känns som att alla som känner att dom verkligen behöver vara där ifårgasätter vad en liten dum blond normalviktigt tjej gör där! Så är det säkert inte, men så känner jag! Jag vill verkligen lära mig äta rätt, har tack vare min kost fått högt blodtryck och högt kolestrol vid 24 års ålder!!! Samma problem som pappa!!!

• Ellte

JB/79: Jag kanske får rekommendera något helt annat...om det finns på din ort. Jag går själv på ITrim (www.itrim.se) och tycker det är kanon. Dels är det träning för hela kroppen men framförallt får man lära sig om mat...om vad som händer i kroppen när man äter...varför kroppen reagerar som den gör...varför JAG uppför mig som jag gör etc... Helt klart den bästa kurs jag nånsin gått!

Jag har även gått på Viktväktarna och gick ner bra MEN för mig funkade det inte eftersom jag inte lärde mig VARFÖR jag ska äta som jag ska...eller något alls om positiv fokusering, mental träning etc. Alltså, jag gick ner i vikt men i längden funkade det inte eftersom det för mig inte känns som ett vettigt sätt att leva på. Väga, mäta, räkna...

Bara ett litet tips för att försvåra ditt val ytterligare alltså ;)

• Leone

Slangde pa lite kryddor och orter och in i ugnen i 10 minuter - supergott och snabbt och behover inget extra fett.

Ja om det ar sa att du tranar mycket men inte ater bra mat daremellan har du ju ett problem - men kanske inte nodvandigtvis ett viktproblem utan mer hur du kan lara dig ata *ratt* mat som inte bara mattar utan aven bygger upp muskler emellan traningen, ger energi att orka med vardagen och sa vidare. Da ar kanske inte VV det basta alternativet for dig (aven om de pratar mycket om vad som ar bra mat ocksa).

Har hort mycket om ITrim men eftersom jag inte bor i Sverige har jag inte testat det - annars later det som att en dietist vore ett bra alternativ? Vet en kompis som gick till en dietist nagra ggr och fick en meny som var skriven just for henne och var anpassad till just hennes behov, hur mycket hon tranade, om hon gillade att laga mat eller foredrog att kunna peta ihop nat pa 5 minuter, osv. Det kostade inte speciellt mycket - hon gick bara 2 ggr tror jag - och hon anvander den menyn fortfarande (med modifikationer forstas).

Svar på tråden Viktväktarna eller Viktklubben?