Jag har ingen erfarenhet av viktklubben a andra sidan, bara av viktvaktarna, men jag tycker att de ar toppen.
En radsla som manga har (och som verkligen inte blev battre av avsnittet av Se* and the city dar Miranda blev forodmjukad hos VV, tyvarr - kom ihag att det var en tv-komedi och inte verklighet) ar just det dar med att 'vaga sig offentligt'. Det gor man *inte* - vagen star sa att bara hjalppersonen (som alla ar aktiva VV-medlemmar, och alltsa vet lite om hur man kanner sig som medlem) och en sjalv ser vad som star. De laser inte upp siffrorna eller sager nat hogt sa att andra hor.
Tankte bara klargora det eftersom det rader manga missforstand dar folk tror att de kommer att bli domda, forodmjukade, ifragasatta osv pa motena - det ar det sista VV vill astadkomma, det passar inte med deras psykologi helt enkelt.
Ang. points sa anvands det for att det ar ett lattare satt att rakna kalorier - vet faktiskt inte hur manga kalorier en point motsvarar och det varierar lite eftersom points ar en grovre mattstock. Tex ett apple och en lattmjolkslatte ar bada 1 point, men de innehaller kanske inte *exakt* lika manga kalorier.
Fordelen med VV som jag ser det ar just motena man gar pa, iofs ar det frivilligt men jag lar mig *mycket* pa dem - inte bara om mat och tips pa hur man tex kan laga lattare matratter utan ocksa mycket om *varfor* man ater, varfor man tex trostater eller svullar nar man tycker synd om sig sjalv och vad man kan gora at det. Det ar ju sant man inte alltid kan klura ut pa egen hand. Jag har lart mig hantera mina kanslor ang. atande och det for mig ar viktigare an att bara rakna kalorier.
Kan ge ett exempel pa hur jag at igar som blir 20 points (som jag ar pa eftersom jag vager over 70 kilo).
Frukost:
2 hardkokta agg, 2 hardbrodsmackor
Ett glas vatten
En kaffe med minimjolk
Formiddagsfika:
En banan i skivor med 100 g fettfri yoghurt
Lunch:
50 g farsk pasta med kottfarssas
En paprika i skivor, tva morotter
Eftermiddagsfika:
Te och en liten (30 gr) chokladbit
Middag:
110 gram lammstek, 2 rostade potatisar i klyftor, sallad med 1 matsked vinagrette, 1 glas rodvin
Kvallsfika:
Yoghurt med frysta bar
Sa du ser, det ar 'riktig' mat man ater, som man haller sig matt pa lange. Jag klarar personligen inte av pulverdieter (inget ont om dem, vissa klarar dem men jag mar illa och spyr av dem) sa det har passar mig perfekt. Gar ner i snitt 1/2 kilo i veckan, ibland mer ibland mindre.