• mli_b

era åsikter!

Jag tycker att det är självklart att du ska få använda bilen. Ni betalade båda två på lånet från början och det som du fick när "din" bil såldes gick till lånet. Då har du ju faktiskt betalat en del av "hans" bil.

Sen tycker jag att man inte har "ditt" och "mitt" på det viset när man bor ihop. Det kan man fundera över om det skulle ta slut och man flyttar isär. Min man äger _vår_ bil, den är betald med pengar som _han_ har jobbat ihop, han betalar (oftast) skatt och försäkring mm. Det har aldrig varit någon diskussion om jag får köra eller inte (åtminsone inte sen jag tog körkort :D) Behöver bilen tankas när jag kör gör jag givetvis det.

På samma sätt äger min man lägenheten och betalar (oftast) hyran, men jag bor här iallafall och skäms inte ett dugg för det.

Det är så jag tycker att ett förhållande ska fungera!

• mli_b

*Skrattar* Nej naturligvis inte. Att man delar på allt, både det man använder och det man betalar.

Han har ett jobb med bra betalt och jag är arbetslös med minimal A-kassa (ger ca 4000:-/månad före skatt). (Att han har betalat lägenheten beror dessutom mest på att det inte var mycket kvar på lånet när jag flyttade in.)

Det jag tycker känns konsigt att dela på mitt och ditt på det viset medans man bor ihop. Nästan allt vi har är vårt oavsett vem som har köpt, fått eller hade innan vi flyttade ihop.

Den dagen jag får ett arbete som ger en lön att tala om kommer vi att dela kostnaderna på ett helt annat sätt.

• mli_b

En bil räknas inte som bostad eller bohag och räknas inte i bodelningen när sambos separerar. Det gör inte heller båt, sommarstuga, husvagn mm..

Dessutom gäller det bara om bostaden och det bohag som är införskaffat tillsammans.

Om jag och min man hade separerat innan vi gifte oss så skulle jag ha fått halva sängen och det som var mitt när vi flyttade ihop, han skulle ha fått behålla lägenheten med alla möbler som fanns där när jag flyttade in. Pengar på banken räknas inte heller.

Det ger ett otroligt bättre skydd om man är gifta. Då delas allt som inte är enskild egendom (vilket de flesta inte har).

• mli_b

Sambors egendom

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Nej, bilen räknas inte dit (om inte jag sov på min juridikkurs :D ) . Visst är det det som är meningen med lagstiftningen, men det fungerar inte helt. Det är viktigt vem som står som ägare av vissa saker.

• mli_b

Bil måste nog räknas mer som fritidsändamål än bostad :D

Svar på tråden era åsikter!