• Blink

Doktorand + Barn = Mammapeng???

Usch usch usch, nu börjar livet kännas outhärdligt utan ett litet barn hemma. :)

Jag vill verkligen ha barn NU och min sambo med! Men det lilla problemet är att jag doktorerar, gör halvtid i september. Fram till dess har jag skattefritt stipendie, inga socialaförmåner alltså. Efter september får jag en tjänst. Man måste väl haft inkomst minst 6 mån innan man kan få mammapeng, man kan väl inte få någon om man bara har stipendie, eller är detta annorlunda för doktorander??? Är det någon som vet lite mer och kanske vart i samma sits, doktorand/barn. Det är fruktansvärt att handledare och andra chefer kan betala stipendie för att tjäna på det själva medan doktoranderna alltid kommer i mellan...vi vill ju med ha ett riktigt liv!

Jag hoppas verkligen att det finns någon som kan lite mer om detta.

Tack på förhand!
    Kram kram :)

• Svar på tråden Doktorand + Barn = Mammapeng???
  • Maira

Tyvärr så kan du bara få grundersättningen från försäkringskassan. Detta är ett av alla de skäl som gör att studentorganisationer hra kämpat och fortfarande kämpar så hårt för att alla forskarstuderande ska vara anställda som doktorander.

Eventuellt kan du anmäla detta till skattemyndigheten. Vissa fall där svenska forskarstuderande har fått stipendie istället för lön har bedömts som skatteflykt och då har universitetet fått betala in sociala avgifter i efterhand och om de gjorde det skulle du ev. kunna vara berättigad till högre mammapenning. Detta är dock knappast ett realistiskt alternativ eftersom jag antar att du vill forsätta där efter mammaledigheten.

Doktorander med utbildningsbidrag har lite bättre skydd, men det hjälper inte dig om du går på endast stipendium.

Mer än så här kan jag inte untantill, men om du har fler frågor så vet jag antagligen var jag ska ta reda på svaren.

En f.d. studentkårsaktiv med särskilt ansvar för studiesociala frågor

• ztar

För att få mammapeng måste man inte ha arbetat, men då får man grundersättningen på 60 kr om dagen...
    För att få ut 80% av din lön måste du ha arbetat 240 dagar.
    Kolla upp med försäkringskassan vad som gäller för dig!

• Maira

Kom på att det är möjligt att be den som ger ut stipendiet att få behålla det även under mammaledigheten. Vissa går med på det.

Har du varit sjuk någon gång under tiden du doktorerat? Har du då fått behålla stipendiet ?

• kanada

Oj, får man bara 60 kr per dag i grundersättning?Så om man studerat med studielån och inte haft inkomst får man grundersättning då med?

• Blink

Hej Maira!
    Du verkar ha betydligt mer kunskap på området än mig. Tack för att du delar med dig!
    Jag har alltid fått stipendiet, under långa semesterperioder och under de få sjukdagar jag har haft. Tanken att ta upp det med handledare har slagit mig men sammtidigt känns det lite si så där.... "planera barn utifrån handledare" samtidigt är jag kanske rädd för en negativ inställning från dennes sida. Du vet, forskning och pengar är alltid problem.
    Tack än en gång för lite "tankar och råd".
    :)

• ztar

kanada
    Jepp, menjag vet inte hur det funkar om du har jobbat innan du började plugga, minns inte riktigt hur det var med det. För 60 spänn om dagen lever man ju inte lyxliv för direkt,,, Helt sjukt egentligen, de snackas om att det borde födas mer barn i Sverige men hur ska man ha råd med det om man bara får 60 spänn om dagen när man inte har jobbat så länge?

• Maira

Jo du Blink, forskning och pengar ja...

Jag har ganska mycket kunskap på detta område då jag för ett par år sedan tog studieuppehåll för att jobba heltid med studenters fysiska och psykiska arbetsmiljö. Känner mig lite ringrostig, men just detta diskuterades nyligen på min instutition och jag blev då utsedd att föra studenternas talan.

Det finns mycket att läsa i doktorandhandboken www.doktorandhandboken.nu/
    som endast finns på nätet eftersom den uppdateras kontinuerligt. Om du vill att jag ska ta reda på något mer åt dig är det bara att säga till. Det är tråkigt att man lär sig så mycket men bara jobbar ett år och sedan ska någon ny läras upp. På det sättet går mycket kunskap förlorad, men å andra sidan sett får man in nya tankesätt hela tiden. Jag tycker i alla fall fortfarande att det är kul att engagera mig i studiesociala frågor.

Vill du berätta vad du studerar och vid vilket universitet/högskola? Reglerna skiljer nämligen mellan olika lärosäten.

Till sist vill jag tillägga att det inte är meningen att svenska forskarstuderande ska kunna genomgå sin utbildning på stipendium, utan reglerna för stipendium är främst till för att kunna ta in studenter från andra länder då dessa ändå inte kommer att åtnjuta svensk pension m.m. Tyvärr har många lyckats gå runt detta och jag lovar att du inte är ensam om situationen!

• Nikki27

ztar
    60 spänn!
    Vet du var man kan ta reda på reglerna? Jag har jobbat och har fö en schysst a-kassa, hjälper inte det då? Valde att börja plugga igen, då jag inte fick nytt jobb.

• Maira

Jag klipper in stycket ur doktorandhandboken som berör denna typ av finansiering:

Stipendier

En doktorands studier kan helt eller delvis finansieras via stipendier.
    Tänk på: Stipendium ska normalt inte vara ersättning för ett arbete. I vissa fall kan stipendiet vara ett alternativ till lön och då ska det tas upp som inkomst av tjänst i deklarationen och därmed beskattas.

Den som uppbär stipendium för studier bör däremot inte ha arbetsuppgifter som normalt åligger en anställd. Om stipendiaten utför sådana arbetsuppgifter kan stipendiet i efterhand bedömas som skattepliktig inkomst.
    Det sociala skyddsnätet

Skyddsnätet är mycket tunt för doktorander som finansieras genom stipendier. Stipendier ger inte några sociala förmåner över huvud taget utan alla försäkringar måste ordnas på egen hand.

Stipendier inrättas ofta med medel från privata fonder och forskningsstiftelser ? ur doktorandernas synvinkel vore det tryggare om pengarna användes till utbildningsbidrag.

Stipendier är inte sjukpenninggrundande. Den som inte tidigare haft en inkomst kommer inte nu heller att kvalificera sig för sjukförsäkring.

Den som haft en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) från tidigare yrkesverksamhet får inte ha sin SGI vilande under den stipendiefinansierade perioden.

Den som sagt upp sig från ett arbete för att forskarstudera inom sitt yrkesområde har rätt till sjukpenning under ett år, därefter utförsäkras han eller hon. Den som är tjänstledig har däremot sin sjukförsäkring under hela studietiden.

Endast stipendier som kan tas upp som inkomst av tjänst och beskattas är pensionsgrundande.

För den som under utbildningstiden har en annan anställning utanför högskolan gäller naturligtvis de socialförsäkringar som är kopplade till anställningen.

----------------------------------------

Förlåt om jag överöser med information. Tycker bara att detta är en viktig fråga som det pratas alldeles för lite om. Ska se om jag hittar den där artikeln som SFS och fackförbunden (tror jag) skrev i typ DN eller SVD. Återkommer...

• ztar

Nikki
    Allt finns reglerat i föräldraförsäkringen men jag kan för allt i världen inte minnas vart man hittade den.. Jag återkommer när jag hittat det! *söka söka*

• Maira

Dags igen... Här kommer en mycket bra artikel: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=238189&previousRenderType=2

Och en skrivelse från fackförbund och SFS:
    www.sulf.se/upload/Dokument/Nyheter/Gemensam%20skrivelse%20till%20UbU-led.pdf

Hoppas att du lyckas lösa det! Jag får förhoppningsvis en doktorandplats snart och min plan är att försöka få till det så att jag är höggravid vid disputationen och sedan kan vara mammaledig och söka jobb. Alla vet ju att barn kommer på beställning när det passar...

Lycka till!

• Maira

Nikki27:

Det är skillnad på att plugga och ha studiemedel och att forskarstudera med stipendier. Om du har studiemedel har du vilande s.k. SGI, sjukpenninggrundande inkomst och får då föräldrapenning baserat på din tidigare lön.

• ztar

Lag 1962: 381 om allmän försäkring, kapitel 4:

Föräldrapenning med anledning av ett barns födelse utges under högst 480 dagar sammanlagt för föräldrarna.Vid flerbarnsbörd utges föräldrapenning under ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första.

6 § Hel föräldrapenning utgör lägst 60 kronor om dagen (lägstanivå).
    Föräldrapenning för de första 180 dagarna utges med belopp motsvarande förälderns sjukpenning, beräknad enligt femte stycket, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för en sjukpenning över lägstanivån och skulle ha varit det om Försäkringskassan känt till samtliga förhållanden.

Föräldrapenning för de första 180 dagarna utges dock alltid lägst med ett belopp för hel föräldrapenning om 180 kr (grundnivå).

Om jag har tolkat det rätt så borde du ha rätt till 80% av din lön som du hade innan du började plugga, det står ju "om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen" sådet borde vara så, men kolla för säkerhets skull upp det med Försäkringskassan!

• ztar

vad kom smilesyrna ifrån? det är slutparanteser!

• Nikki27

tack snälla!
    ska självklart dubbelkolla med försäkringskassan. det brukar ju alltid finnas någon hake!! :)

• Icapika

Bara flikar in att de höjde lägsta nivån till 120 kr (tror jag det var) för ett tag sen...

Svar på tråden Doktorand + Barn = Mammapeng???