• ztar

Doktorand + Barn = Mammapeng???

För att få mammapeng måste man inte ha arbetat, men då får man grundersättningen på 60 kr om dagen...
    För att få ut 80% av din lön måste du ha arbetat 240 dagar.
    Kolla upp med försäkringskassan vad som gäller för dig!

• ztar

kanada
    Jepp, menjag vet inte hur det funkar om du har jobbat innan du började plugga, minns inte riktigt hur det var med det. För 60 spänn om dagen lever man ju inte lyxliv för direkt,,, Helt sjukt egentligen, de snackas om att det borde födas mer barn i Sverige men hur ska man ha råd med det om man bara får 60 spänn om dagen när man inte har jobbat så länge?

• ztar

Nikki
    Allt finns reglerat i föräldraförsäkringen men jag kan för allt i världen inte minnas vart man hittade den.. Jag återkommer när jag hittat det! *söka söka*

• ztar

Lag 1962: 381 om allmän försäkring, kapitel 4:

Föräldrapenning med anledning av ett barns födelse utges under högst 480 dagar sammanlagt för föräldrarna.Vid flerbarnsbörd utges föräldrapenning under ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första.

6 § Hel föräldrapenning utgör lägst 60 kronor om dagen (lägstanivå).
    Föräldrapenning för de första 180 dagarna utges med belopp motsvarande förälderns sjukpenning, beräknad enligt femte stycket, om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för en sjukpenning över lägstanivån och skulle ha varit det om Försäkringskassan känt till samtliga förhållanden.

Föräldrapenning för de första 180 dagarna utges dock alltid lägst med ett belopp för hel föräldrapenning om 180 kr (grundnivå).

Om jag har tolkat det rätt så borde du ha rätt till 80% av din lön som du hade innan du började plugga, det står ju "om föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen" sådet borde vara så, men kolla för säkerhets skull upp det med Försäkringskassan!

• ztar

vad kom smilesyrna ifrån? det är slutparanteser!

Svar på tråden Doktorand + Barn = Mammapeng???