Inlägg från: Umebruden |Visa alla inlägg
  • Umebruden

Valborgsbröllop 2005

Vi ska som jag skrev i den förra tråden (vad irriterande det är att aktiva trådar bara stängs per automatik, förresten) så ska vi träffa prästen på söndag.
    Jag har hittills bara pratat med honom i telefon, men han verkar jättetrevlig, och han har blivit rekommenderad av ett par andra Umeå-brudar här på BT.

Min klänning är snart färdig, jag ska hämta brodyrtråd som jag beställt idag och börja med de sista broderierna runt halsringningen. Tanken är att den ska bli helt färdig före den här veckan är slut, så jag kan fixa med annat.

Håller dessutom på att storstäda lägenheten, lite vårstädning sådär. Det ska komma folk och bo hos oss under bröllopshelgen, och dessutom tänkte vi att det kan kännas skönt att inte behöva starta äktenskapet med storstädning... :)

• Umebruden

Har också fått "hintar" om helgen. Min bästis ringde och pratade igår, vi pratade länge om annat och precis när vi skulle lägga på säger hon "förresten... vad ska du göra till helgen?" Jag svarade att vi skulle träffa prästen men att inget annat var planerat, och då frågade hon om jag kanske skulle vilja gå en promenad med henne på lördag.
    Vi brukar iofs promenera tillsammans, men det är inget vi brukar planera dagar i förväg. Normalt ringer hon och frågar samma dag, så det verkade mer som om hon ville försäkra sig om att jag är hemma och ledig...
    Vi får se. Spännande!

• Umebruden

Gucci:
    Men pausen kanske inte blir så lång... jag tror nog att det går bra ändå, och eftersom folk ser att kantorn reser sig och går så förstår de nog att ni väntar på orgeln.

• Umebruden

Nu kan ni gå in på möhippe och svensexe forumet och läsa om min möhippa! Den finns i tråden "Umebrudens möhippa som slutade i Pajala".

Otroligt lyckat blev det, men jag ska inte säga samma sak två gånger. Varsågod och läs!
    Tror sambon får en svensexa till helgen. En av hans kompisar hade sagt att han skulle vara hemma fredag och lördag och inte ta något jobb. Dessutom hade han skämtat om att det skulle bli synd om sambon till helgen (karlars jargong alltså... ). Så vi ser fram emot det!

• Umebruden

Zandrisen:
    Ja, fara runt milt sagt... det är ca 50 mil till Pajala härifrån... :)

• Umebruden

Stallet med islandshästarna låg förresten ca 2 mil utanför Luleå. Jag kunde inte förstå varför de inte kunde berätta var vi var när vi var där. Kompisarna sa att om jag hade luskat lite så hade jag nog förstått... det låg visst en telefonkatalog inne i stallet, och telefonnummerlistor med riktnumret, som jag hade känt igen om jag varit mer uppmärksam...

Men jag ville ju inte snoka heller. Det är ju roligare om man inte vet.

• Umebruden

Haha, vi skulle ju ha träffat prästen igår också. Tjejerna hade närmast fått panik när jag berättade att vi skulle till prästen igår. Jag sa det till min bästis Josefine i torsdags, så de hade fått min sambo att ordna det.
    Så prästen skulle höra av sig och boka en ny tid. Han hade i alla fall låtit cool när han hörde att vi inte kunde komma eftersom bruden var bortrövad...

• Umebruden

Vi har iofs planerat sedan nyår förra året, då han friade, men det enda vi gjorde då var bestämma datum, kyrka och festlokal. Själva planerandet började vi med för ca ett halvår sen vi med.

Det känns ganska stressigt nu, faktiskt. Blivande börjar bli nervös och hade drömt om bröllopet i natt för första gången... ha, sa jag, jag har drömt om det i flera månader... :)

Vi fixade bordsplaceringen idag. Efter flera veckors knåpande och pusslande bestämde vi oss för att nu gör vi ett försök till och sedan kör vi på det. Så vi pusslade lite i ca 20 minuter och det blev jättebra! Så det var en sak till som kan bockas av på listan.

Putsade just blivandes skor också, och skjortan hans är tvättad och väntar på att strykas. Musiken som ska spelas medan bandet tar paus och efter att de spelat färdigt brände jag ut på skivor igår. Det blev verkligen ett tvärsnitt av skivsamlingen...

Nu har vi bara kvar ett fåtal saker, skönt. Jag ska brodera färdigt på min klänning, vi ska träffa prästen, lämna in förlovningsringarna på putsning (gravyren är redan gjord) och tårtan ska göras.

En vecka kvar snart, jag kan inte fatta det!

• Umebruden

WhiteBride:
    Vad skönt att klänningen kommer! Jag hade inte heller haft någon is kvar i din situation... :)
    Min klänning blev alldeles klar igår, jag blev färdig med de sista broderierna runt v-ringningen. Gud, vad skönt att bara hänga upp den och vänta på att använda den.

Zandrisen:
    Jag hade min mens förra veckan, så jag ligger också på den säkra sidan. Jag är jätteglad att jag inte kommer att ha den på bröllopet. Hade jag haft den hade det inte varit speciellt roligt eftersom jag brukar ha hemsk mensvärk och inte orka särskilt mycket.

Just nu är vårt stressmoment att vi inte fått tag i prästen för att kunna boka en ny tid, han har varit på tjänsteärende hela veckan och kommer tillbaka först på måndag. Försöker att inte hispa upp mig över det... ;)

Blivande blev klippt igår av min frisörkompis (som också är min tärna, och som ska fixa mitt hår) så han är nu ännu fräschare och snyggare än vanligt. :D

• Umebruden

Igår fick blivande sin svensexa! Skönt, eftersom jag faktiskt in i det sista var lite orolig att han inte skulle få någon. Jag var tyvärr inte hemma när de hämtade honom, så jag fick inte se hans reaktion, men han ringde en snabbis och berättade att de spelat paintball och bastat och druckit en hel massa gin & tonic... :)

Själv hade jag en betydligt lugnare lördag med hårfärgning (min tärna som är frisörutbildad hade fixat riktig salongsfärg och blekmedel) och nu är mitt hår kopprigt. Jag kan tyvärr inte se så mycket av färgen eftersom hon också gjorde en provrullning, så jag har sovit med skumgummirullar och ett jättechikt litet tanthårnär över dem...
    Vuxna karlar kunde knappt hålla sig för skratt när jag gick hem från henne igår, jag såg nog värre ut än på möhippan med den där svampen av rullar på huvudet... :D

• Umebruden

Jag har funderat på att göra i ordning något enkelt som kan ätas kallt alternativt förberedas innan. Det blir nog mest troligt en sallad.

Zandrisen: Låter som din blivande hade det riktigt kul på sin svensexa! Kidnappningen var ju verkligen något utöver det vanliga!

Min blivande hade en hård dag igår, han sa att han inte varit så bakis på väääldigt länge... men att det var det värt.
    De hade gett honom en sjua gin det första de gjorde. På paintballbanan hade alla förstås siktat extra mycket på honom så han har ont lite varstans.
    Tur att han ska ha heltäckande klädsel på bröllopet så inte blåmärkena syns... :D

Efter bastun hade de tagit fram en stålmannencape i barnstorlek som han fick ha på sig resten av kvällen. :D

• Umebruden

Zandrisen:
    Vilken tur att inte klänningen blivit dubbelbokad! Och vilken tur att det löste sig trots att de klantat till det...

Vi har just fått veta att blivandes föräldrar måste ta med sig sitt fosterbarn eftersom de inte kunde byta helg och det är den helgen de ska ha honom.
    Jag tyckte inte det var så kul eftersom vi har varit tvungna att skära så mycket i gästlistan, och så kommer han som vi inte ens känner (han är i tonåren, så det är ju som att bjuda en extra vuxen). Men de erbjöd sig att betala hans kuvertavgift, och då hade vi inget riktigt bra argument kvar.

Tycker dock att det är dålig planering. Även om de inte kunde byta helg så kunde de väl i alla fall sagt något tidigare... arrgh! Men jag kan inte säga nej till svärmor, och tyvärr var bara jag hemma när hon ringde.

Sedan har blivandes storebror fastnat på jobbet, så han och hans tjej kan mest troligt inte komma. Och blivandes mormor har fått höfeber...
    Just nu känns det som om ingen kommer, men det gör de förstås. Är bara så besviken över detta.

Men, men, det ska inte förstöra vår dag. Jag är fast besluten att vara lycklig i alla fall.

• Umebruden

Det största problemet för oss blir fotgraferingen, om det blir regn. Vi har en back-up plan och det är att ta bilderna inne i kyrkan, men det känns absolut inte lika kul som att ta dem utomhus nere vid älven som vi hade tänkt...
    Regn och två plus lovar de till Umeå på lördag.

Nåväl, femdygnsprognoser är alltid lite osäkra. Det får gärna vara mulet, bara det inte regnar.

• Umebruden

culpepper:
    Hoppas verkligen att det ordnar sig med ringen! Jag håller tummarna för er.

Vilken tur att regnprognosen blivet en muletprognos. Det får vara hur molnigt det vill (bra för bilderna som sagt) men INTE REGN!!! Jag tänker mest på vår fotografering och så på att min frisör sagt att jag verkligen måste akta mitt hår om det regnar, eftersom lockarna så lätt går ur då.

• Umebruden

Vi har förresten äntligen fått tag i prästen, så vi ska träffa honom i morgon.
    Däremot sa ha att det nog blir problem med att få tag i kantorn, så vi ska säga till prästen vad vi vill ha för musik. Problemet är bara att vi inte vet vilken utmarsch vi ska ha. Det var därför vi ville träffa kantorn, för att få höra några förslag...

Vad ska ni ha? (skäms om ni redan talat om det och jag glömt)

• Umebruden

Tack TingelingAnna!

Ja, vädret har verkligen förbättrats. En väderkarta sa snöblandat regn och två plus igår, nu verkar både smhi, svt och tv4 (ja, jag villvara säker) överens om att det blir sydliga vindar, halvklart till mulet och ca 10 plus!

Ska strax gå in på kyrkomusiksidan och kolla om vi faller för något. Har ju varit inne där för länge sedan, varför har jag glömt att den sidan finns?

Det enda vi har kvar är att beställa taxi till och från kyrkan och så ska jag göra tårtorna. Bottnarna är färdiga och ligger i frysen, men de ska fyllas och garneras, och det kan först ske på fredag.

Känns lugnt nu.

• Umebruden

Var och träffade prästen igår. Jag höll på att börja gråta när vi skulle öva att ge löftena, och tänkte "shit, om det känns så här nu, hur mycket ska jag inte böla när det är på riktigt?"
    Brudgummen har blivit så blödig de senaste veckorna av all stress att han nästan börjar gråta av vad som helst och han gråter aldrig annars.

Nervösa är vi, men det är som tur är inte så mycket kvar att göra.

• Umebruden

De första gästerna har anlänt! Mina föräldrar kom igår, och blivandes lillasyster i morse.
    Stod och gjorde 6 stycken marsipanrosor till tårtorna igår kväll, de blev faktiskt jättefina! Fast nu måste jag snart ge mig ut på en längre promenad till en annan affär än den vi brukar handla på, eftersom vi behöver gelatin till tårtfyllningen och det hade de inte...

Nåja, det är bara tårtorna kvar, och så ska jag stryka min klänning, men det har jag väntat med så länge jag kan eftersom jag inte vill riskera att den skrynklar mer sedan.
    Blivande hämtade sina kläder igår och han blev ursnygg i dem! Jag höll på att spricka av stolthet!

• Umebruden

Instämmer helt med allt vad Zandrisen sa! Vår dag blev också alldeles underbar. Jag ska också skriva en beskrivning i gifta, men jag väntar på att kunna lägga upp foton på en hemsida först så ni får se hur vi såg ut...
    Jag meddelar här när det blir klart. Nu ska jag skynda mig över till gifta och läsa om Zandrisens bröllop!

Svar på tråden Valborgsbröllop 2005