• Tine

Gränsen för otrohet??

Den här diskussionen kanske har varit uppe förut. Men jag undrar vart Du drar gränsen för otrohet?

Jag vet inte riktigt själv vart jag drar gränsen. Det beror nog lite på omständigheterna.

Sen undrar jag ochså hur dom par som har ett "öppet" förhållande får det att fungera.

Mycket funderingar idag!!

• Svar på tråden Gränsen för otrohet??
  • K.C

jag tycker om man fantiserar om en speciell person som finns i ens närhet - det tyder väl på att man kanske inte har det man vill i sitt förhållande. allt man kan göra, som kyssar etc känns som otrohet. att umgås med nån man känner attraktion till och där det finns öppet att det är en spänning som kan leda vidare, känns inte heller så bra. men otrohet eller det som är innan nåt händer tyder ofta på att förhållandet saknar något. då kunde man ju hoppas att den som känner annat än bara för sin partner kunde PRATA innen det blir smussel och grejer..

• Nyfiken gul , nu fru

Bara för att man har ett förhållande innebär inte det att man automatiskt inte blir attraherad av andra...

hur kär man än är kommer det alltid att finnas folk i ens omgivning som man attraheras av på ett eller annat sätt, UTAN att fördenskull vilja ha den personen...

Brad Pitt är ju fortfarande sexig vare sig man har gift sig eller inte....

O att flirta? Ja varför inte så länge man är medveten om att det är en FLIRT o inget bakomliggande...
    O en flirt är i mina ögon just en _flirt_ o inget annat... Flirt är avstånd, flirt är ögonkast, flirt är komplimanger...

När man sen börjar glida över från flirt till ja... ?? nåt annat... DÅ blir det farligt....
    Då är man nog inne på ämnet otrohet o nosar...

Men givetvis får man ta det där med en nypa salt... Det som är otrohet i ett förhållande kanske nästa par inte bryr sig ett dugg om osv osv...

Enklast är att sätta sig ner vid förhållandets början o diskutera vad som är okej o inte okej.. O framför allt::. VARFÖR är det okej att göra si men inte så?

Jag känner ett nära kompispar som har öppet förhållande o jag vet att för dem gäller det att inte gå bakom ryggen... Där går deras gräns för otrohet..
    Man får hångla loss på fester ihop det är lugnt..

• K.C

alla har nog olika gränser och jag tror man drar dem efter hur man själv fungerar. om jag skulle flirta skulle det vara för att jag är beredd att gå längre och därför skulle jag inte flirta i förhållandet dvs skulle ogilla om min man gjorde det. jag är och har alltid varit rätt ointresserad av killar, har liksom aldrig gått runt och spanat etc. kanske för man lärt sig att man ofta blir besviken när man har en förutfattad mening när man väl pratar..

att tycka att nån är snygg är för mig inte alls samma sak som att attraheras - en åsikt om ett utseende har man ju alltid åt alla håll.

• blivande fru J

om jag ofta fantiserar om andra män skulle jag inte se mig själv som otrogen, men seriöst börja ifrågasätta mitt förhållande. Går jag däremot till fysiska handlingar som inte kan anses vänskapliga; kyssar, smek, hångel, sex, samlag osv är jag definitivt otrogen och har betett mig på ett förkastligt sätt. Jag skulle aldrig kunna ha ett öppet förhållande, så det tar jag inte in i mitt resonemang...

• Heroine

Otrohet är nog något fysiskt för mig. Däremot kan man vara svekfull genom att t ex flörta, ha kontakt i smyg med andra osv. Jag skulle bli förbannad om sådant kom fram också, men skulle nog inte kalla det otrohet.

• Swing

Våra bästisar började med öppet förhållande förra året. Vissa restriktioner finns. Funkar visst ungefär så här, om jag fattat rätt:

Att flörta, kyssas och liknande med andra är inte OK. Allt ska vara öppet! Dom har tillsammans och hon även ensam träffat ett par killbekanta och haft 6 vid några tillfällen. Han vet om allt i förväg, känner ju killarna, som sägs vara perfekta gentlemen och vet exakt vad som gäller och respekterar deras förhållande. Det är god middag, trevligt sällskap, vänskap och sen 6 som gäller, inget annat. Sambon hämtar henne efteråt hos ena killen. Gentlemannen följde då henne till bilen och tackade artigt sambon för att han fått en trevlig kväll i henne sällskap *fniss*.

Hon har ärligt erkänt för både mig (och killarna, säger hon) att det hemma med sambon är det som känns allra, allra bäst och mest, kan inte jämföras med nåt annat, det vet hon nu. Men att hon konstigt nog lärt sig skilja på det här med vänskap/6 med killvännerna och det hon och sambon har gemensamt.

Dom har förresten varit ett par väldigt länge, är väldigt tajta tillsammans och verkar säkra på sitt förhållande. Det är bara vi som vet, dom törs inte berätta för några andra för folk kan inte fatta det här, vilket jag förstår, även om jag så att säga förstår mer nu. Tror också att andemeningen är att det är OK så länge allt är öppet och planerat i förväg. Att gå bakom ryggen eller berätta nåt efteråt är INTE ok, även om det skulle varit med en av de "godkända" killvännerna. Svårt förklara, men så har jag fått höra.
    Berättar bara vad jag vet, hoppas det inte kommer nån moralstorm här nu, svarade bara på frågan.

• EhjärtaK = sant

Att fantisera om andra, och att faktist tända eller bli småförälskad tror jag är ofrånkomligt (jag skyller på att det är något fysiskt som man inte kan rå för ). Om man däremot blir djupt förälskad eller kär i någon annan men ändå stannar i den relation man befinner sig i tycker jag att man kan tala om psykisk otrohet (heter det så?). Även om man inte kan rå för sina känslor så tycker jag att man bär ansvar för hur man väljer att hantera dem.

Angående fysisk otrohet så tycker jag att det är helt upp till var och en att bedöma var gränsen går (så länge man är överens så är det okej). För mig är det helt okej att min sambo kramar, pussar eller håller en annan tjej i handen osv. Att flirta tycker jag inte heller är speciellt farligt. Däremot vill jag inte att han skall kyssas eller ha sex med andra tjejer (eller killar).

• Swing

Hej! Träffade våra bästisar i går och frågade mer om deras något öppna förhållande. Hon sa att hon tänker sluta träffa deras ena vän för 6, bara vara vanliga vänner framöver. Den andre bor i andra änden av landet, dom har inte träffats på 5 månader och nu har han en kvinna i hemstaden han är intresserad av, så dom ska bara vara vänner tills vidare. Dom skulle aldrig kunna gå bakom ryggen på någon.

Jag frågade om det känns trist att mista träffarna. Hon sa att hon känner sig väldigt till freds med allt just nu. Det var spännande att prova på, kanske får hon nån ny vän framöver....

Frågade honom och han sa bara som förut, inget nytt. Han vet att hon älskar honom djupt, han har aldrig tvekat över deras kärlek. Att han inte bryr sig om vilka hon har 6 med. Killarna måste bara behandla dom båda med omtanke och respekt. Hon är det dyrbaraste han har och han vill bara hennes bästa.

• halstabletten

Kyssar, om det inte finns någon särskild anledning till det, tex att det är en pjäs eller dylikt. Skulle nog inte vara superglad ändå, men jag skulle inte se det som otrohet isf.

Svar på tråden Gränsen för otrohet??