• trolla

Lite pinsam fråga.....

Nu har jag testat sockerfritt godis flera gånger. Chokladen får jag magknip av och både chokladen och annat sockerfritt godis blir magen som en lavalampa ser ut *L den bullrar och mullrar och lever om som bara den (det hörs lång väg och att bli av med gaserna finns det ju bara en väg ut....
    Jobbigt och pinsamt, enkel lösning är ju att bara låta bli att äta det. Får nog bli vanligt godis men bara i liten mängd i stället. Undrar bara om det är fler som varit med om detta och kanske någon vet vad det beror på?
    Trolla

• Svar på tråden Lite pinsam fråga.....
  • Silje21

Yup! Been there done that. Sötningsmedlet har en laxerande effekt (i större mängder sägs det, men jag får även problem av pyttelite).

• Dallandra

Samma här! Inte trevligt när magen börjar köra och man t.ex. är på bio.

Blir vanligt godis härmed hädanefter!

• trolla

Hm kanske ska sluta ha hermesetas i kvällsteet då
    /Trolla

• Forsfors

för mig är det samma sak, men inte emd alla märken viktväktarnas godis klarar jag inte av, efter en påse så är jag rejält dålig i magen i två dagar. för mig funkar dietorelle, jag får inge besvär alls, så du kanske ska pröva någon anna sort?

• shalimar

hermesetas ger inte mig några problem, däremot karameller och halstabletter - om jag äter fler än bara några få. Ett tips är därför att inte äta så många, kanske äta några vanliga och några sockerfria karameller? Då får man lite mer gott än om man bara äter vanligt godis (100 g vanligt godis blir måååånga kcal) och man äter inte såååå många sockerfria att det ger magproblem. 50 g vanligt och sen toppa med kanske 5-10 st sockerfria?

• EhjärtaK = sant

Jag känner igen mig!

Jag mådde fruktansvärt dåligt efter att ha ätit en påse (70 g) viktväktargodis. Jag mådde hemskt illa och magen blev alldeles uppblåst och värkte (behålla maten var det inte tal om *huu*) så den smörjan äter jag inte igen.

Det står en varningstext på baksidan av påsen, men att det skulle vara "SÅ" farligt trodde jag aldrig. De flesta som jag känner som har testat godiset säger precis samma sak!

• shalimar

... men man bör nog inte äta en hel påse av det, om man äter "vanligt" godis så äter man väl inte upp hela påsen på en gång, eller...? :)

• DixieChick

*wow*

Samma här, jag blev kanondålig i magen i två dagar..skumt..
    nej, jag kommer heller aldrig äta den där smörjan igen :P

• Sandi99

Oh yes! Samma sak med dietorelle... Slur på "sockerfritt" för min del!

• trolla

oj så många som har samma problem!
    Är det någon som haft problem med Hermesetas? Eller hittat ngt godis som inte ger problem?
    Trolla

• SYL

far man fraga hur mycket ni ater? snackar vi en hel pase eller bara ett par godisar?

• EhjärtaK = sant

Shalimar:
    var det ett försök att vara elak eller menar du allvar .

För mig är det knappast onormalt att äta 70 gram godis (oavsett om det är vanligt eller sockerfritt) under c:a 1 timmes tid! Om du har en våg hemma så kan du själv väga upp och se hur "lite" 70 gram faktiskt är .

Om man äter godis varje dag så är det förstås inte speciellt bra att svulla in en hel påse, men om man bara äter lördagsgodis så vill man ju kunna unna sig ordenligt .

• nano

Jag äter också upp hela påsen vare sig det är sockerfritt eller vanligt. Varför skulle det vara något fel med det?
    Men jag tål inte heller dietorelles godisar särskilt bra..men eftersom jag bara gillar deras gräddkolor så gör det inte så mycket.

• shalimar

NÄÄÄÄ, jag ville inte vara elak!!! :p Men saken är den att jag inte är sådär jätteförtjust i godis, jag gillar mer OST och KÖTT och VIN (lammbiffar med chèvre och ett härligt sydfranskt vin, åh stön) så när jag nån gång blir "godissugen" så äter jag väl några dietorelle eller några rutor 99%-ig choklad eller kanske en klubba... men såklart att det är rätt vanligt att äta upp en 100-gramspåse, det var väl jag som inte tänkte mig för. När det gäller att väga upp saker - tja, jag äter med min digitala hushållsvåg bredvid tallriken på bordet (sant!) så tro inte att jag inte vet hur mkt 70 g godis är!!! Skulle dock rekommendera att inte äta hela påsen Dietorelle - men om man äter LITE sånt och LITE annat godis så har man ju i vilket fall skurit ner på kalorierna! Det var ett uppriktigt tips från min sida! (Sorry om jag verkade elak...)

• feb-06

jag vill bara skriva att det gått upp ett ljus för mig efter att ha läst detta! Inte har jag förstått att det är det sockerfria godiset som gjort att jag märkbart har haft så ont i magen på sistonde. Min chef har frossat i viktväktaregodis samt andra sockerfria. OCh finns det så tar jag ju det oxå...Tyvärr så är mitt godis sug så ENORMT att jag även äter annat oxå...

Hur kan man egentligen sluta?Det går ju bara inte...

• EhjärtaK = sant

shalimar:
    okej, det verkade som om du antingen ville vara elak eller helt enkelt hade svårt med viktbegrepp - men jag förstår .

Kul för dig att du inte gillar godis *lite avis*.
    Jag föredrar också mat och vin, men den perfekta avslutningen på middagen är ju chokladmousse *suck*. .

• trolla

Inget sockerfritt i helgen annat än grejer med hermesetas i och magen höll sig lugn *L
    däremot har vi testat Wight Wachters nya efterätt, Chocolate mousse och den innehåller bara 150 kcal för en hel bit
    kanongott och magen klarade det fint utan "buller". Kollade och den innehåller vanligt socker och sorbitol men förmodligen i väldigt liten mängd. Nån annan som har ngt "magvänligt" och nyttigt godis som e gott.
    Trolla

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Lite pinsam fråga.....