• K.C

Rökrum

jag tycker att om man säljer cigg fortfarande så måste det finnas ställen där folk kan röka - delar av lokaler etc. helst inte rökrum - det stinker ju as därinne och det är säkert inte speciellt trevligt för rökare - en rökpaus ska väl inte bara gå ut på att stå upp i ett rum och röka..
    hatar att lukta rök, även när jag själv feströker, men jag tycker att i vissa lokaler får man kanske räkna med att det förekommer eller så får man väl förbjuda det helt. det känns otroligt falsk att sälja cigg samtisigt som man "röker ut" (ursäkta skämtet) rökarnas ställen att röka. gillar inte riktigt anti-rök-grjen som kommit även om jag håller med att det luktar illa.

• K.C

men känner ni röklukt när fläktarna funkar då? för det är ju trist. vår ventilation hemma drar in rök i vårt vardagsrum från nån granne, ibland luktar det i garderoben.. det suger.
    själva röker vi vattenpipa inne när det är fest. luktar inget men bolmar bra!

låt folk röka om de vill och om man inte blir inrökt på ställen där man inte kan räkna med det tycker jag.

• K.C

LUNDABRUD:
    jag tycker visst att det håller. att dricka innebär ju ett rus, att man blir full och inte beter sig som vanligt, det kan man ju inte säga om de cigaretter jag menar.

det finns mycket som inte täcker upp kostnaderna - övervikt och sjukdomar därifrån..?

• K.C

LUNDABRUD:
    Jag tycker att det är skillnad på offentliga miljöer och offentliga miljöer. På ett fik ska man ju absolut inte få röka överallt, inte på en restaurang heller, men på en bar tycker jag faktiskt det måste få vara helt ok. Dels för att det är väldigt många som just feströker och pratar man om hälsa så ska man väl knappast sitta och dricka sprit i samma mening men självklart typ inne på en bio - det var ju inte längesen det var ok... man måste ju kunna värja sig. jag tycker rökavdelning inte är en dum idé - man väljer när man går ut om man vill ha rök på sig eller inte.

BLIVANDE FRU:
    tror inte att du inte var välkommen in dit... det var säkert mer en grej eftersom den enda skyltningen rökare får se är att de inte får röka.

• K.C

LUNDABRUD:
    åh, nej jag menade absolut inte att rökare ska sitta i fikarummet och kvalma! Håller absolut med dig om att riktigt offentliga miljöer ska hållas rökfria. det jag menade - jag var nog otydlig - vad att just rökrum i regel är grymt äckliga och att man på en liten yta ska stå och röka och glo in i en vägg - mer att rökandet för folk som måste röka nog är liksom mer än bara så. Det gör ju också hela rökgrejen jäkligt äcklig för oss som inte röker till vardags...

äh, vi tycker nog lika ändå!

• K.C

nu låter jag som om jag älskar att lukta rök och sitta hos rökare, men så är det inte. tycker bara att just rökare får ta så mycket skit.

det finns ju egentligen två aspekter:
    1: man blir störd pga röklukten.
    Men det finns mycket saker som stör en, folks parfym, skrikand ungar, skrikande tonåringar, fyllegubbar som pissar på trottoaren när man går förbi etc... alla stör sig på nåt och ska man vara petnoga så kommer det alltid finnas en massa att reta sig på.

2. man blir utsatt för passiv rökning: gäller inte det typ folk som sitter i en omedelbar närhet och dessutom väldigt regelbundet? ska man se det så - vad fasen får vi i oss när vi andas utomhus med alla utsläpp och föroreningar? Om man går på krogen ett par gånger i månaden tror jag inte att man får samma farliga som det vi dagligen andas.

egentligen borde vi lägga energi på att de som kan verkligen fixar den där livsfarliga vardagsmiljön!

• K.C

LUNDABRUD:
    håller med! snyggt gjort!

HALSTABLETTEN:
    håller med om att det inte är trevligt att bli brännmärkt, men det gäller väl många andra saker också? det är inte kul om folk spiller öl på en eller kör på en med barnvagn eller skvätter färg på en.. Om nån pajar din nya tröja så tycker jag de är skitknäppa om de inte ersätter dig för den...

LEONE: Men det det precis det jag menade med 2:an - utsläpp etc. Jag skrev ju att det både var irriterande och farligt.. Men grejen är som sagt att du måste utsättas så mycket under så lång tid om det ska märkas på hälsan... EN kväll på krogen tror jag inte gör varken till eller från. Och om rökrummet på jobbet släpper ut så mycket rök att man känner sig som passiv rökare så måste det ju gå att åtgärda. ANnars kan ju rökarna lika gärna sitta och röka vid sina skrivbord...

F.ö får jag hellre lite rök runt mig när jag väntar på bussen än jag ser en snuskgubbe stå och hala ut den alldeles bredvid..

Svar på tråden Rökrum