• lundabrud

Rökrum

KC

Jag tycker inte att argumentet "jag tycker att om man säljer cigg fortfarande så måste det finnas ställen där folk kan röka" håller.

"om man säljer alkohol vill jag kunna dricka närsomhelst" etc. etc.

Det är inte bara det att det luktar illa. Det är också farligt och rökare kostar tyvärr samhället väldigt mycket pengar när de blir sjuka. Den skatt som finns på cigaretter täcker inte alla dessa kostnader.

• lundabrud

nej visst man blir inte full av cigaretter. Men man utsätter folk för farliga ämnen - räcker inte det? Jag vill absolut inte att man ska få röka inomhus i offentliga miljöer. Vad är det som är positivt med det?

• lundabrud

Norrbottensbrud:

Nej nej inte hävdar jag att skatten på alkohol täcker kostnaderna för allt den ställer till med. Det var inte tanken med uttalandet.

K.C.
    OK vi kanske inte tycker så förfärligt olika ändå. Men jag reagerade främst på att du skrev att rökrum som pausrum är otrevliga och att det borde finnas delar av lokaler för rökare istället. Och då trodde jag att du menade t ex arbetsplatser (alltså inte barer). Och på sådana offentliga platser, där man faktiskt måste befinna sig, tycker jag det ska vara fritt från rök.

Barer är en annan fråga, personligen slipper jag gärna röken (och hur allergiker och astmatiker gör förstår jag inte). Men det är ändå miljöer dit man inte är tvungen att gå.

• lundabrud

K.C.

Dags för lite inbördes beundran: Så duktiga vi var som lyckades hålla en diskussion på en sansad nivå fast vi tyckte olika, och sedan lyckades komma fram till att vi kanske inte var så oeniga ändå! *dunk i ryggen*

Svar på tråden Rökrum