• kritvitbrud

bästa preventivmedel

Man hör mycket om många dåliga och ibland hemska biverkningar av preventivmedel som tex p-stav. Någon som har det bästa tipset vilket som är enklast och i regel ger minst biverkningar?

• Svar på tråden bästa preventivmedel
  • Nyfiken gul , nu fru

Hormonfritt p-medel verkar vara det absolut bästa!!

Då slipper man alla dessa biverkningar som hormoner kan ge folk...

Jag har haft kopparspiral i två omgångar o jag kan inte hitta några fel på den alls, den har varit perfekt för mig som mår skit o piss av hormoner o vill ha en kropp man känner igen varje månad.

• kritvitbrud

Tack för svaret!.. känner mig lite vilsen i området.

....respekterar att folk har olika inställningar till abort. Själv vill jag inte göra det och anser att spiral ger en abort då ägget redan kan vara befruktat. Finns det andra lösningar?

• vixen not a tramp

Gå och prata md en gynekolog/barnmorska. Det är inte helt lätt att råda i såna här frågor eftersom vi alla reagerar olika på preventivmedel och vi är ju bara lekmän med bara våra egna erfarenheter som referens. Om du ändå vill läsa så finns det ju ett antal trådar om detta ämne.

• Sussili

Hej!
    Vill bara lägga mig i angående spiral. Jag har själv aldrig provat men jag har en kompis som hade spiral. Hon fick jätteblödningar. En annan kompis som hade spiral, på henne växte spiralen fast och hon hade jätteproblem - tror att hon fick göra någon mindre typ av ooperation för att få loss spiralen. Själv kör jag med p-piller - de absolut svagaste när det gäller hormonmängd. Det funkar för mig.

• Nightingale

"spiral ger abort då ägget redan kan vara befruktat"???!!??
    Nej så fungerar det inte, kopparspiralen gör så att miljön bli outhärldig för spermierna och de dör, hormonspiral fungerar som p-piller, påverkar hormonbalansen och gör att äggen inte befruktas. Isåfall är alla preventivmedel en form av abort.

Jag har kopparspiral för andra gången nu och jag hade hemska blödningar och väldigt mkt besvär första gången jag hade den (drog den i jan-05). Satte in den nya i onsdags. Jag fick till och med cervicit (inflammation i livmoderhalsen). Men detta är det enda alternativet för mig som absolut inte tål en gnutta hormoner ens. Så jag tyckte att det var värt ett försök till!

• Swiss!

Nightingale: Jag funderar själv på kopparspiral eftersom jag inte heller tål konstiga extrahormoner.
    Jag undrar om cervicit kan leda till att man blir steril, och hur du fick det? Lite orolig, eftersom jag inte fått barn ännu och inte vill riskera att bli steril.

• Nightingale

Swiss:
    Jag har inte heller fått barn, och nej cervicit leder inte till sterilitet om den upptäcks och behandlas. Det finns något som heter kronisk cervicit som lättare leder till sterlilitet genom upprepade infektioner, men det är inget som man normalt kan få. Mn gynekolog hade inte hört talas om att man ens kunde få cervicit av spiral, utan jag måste ha fått det av andra orsaker, påverkan utifrån. Om cerviciten däremot ej behandlas kan infektionen gå upp i äggledarna (salpingit) och där leda till sterilitet. Men risken är mycket liten och behandligen jag fick var antibiotika (vagitorer) i tre dagar, redan efter första dagen var besvären borta.
    Symtomen är extremt illaluktande flytningar, man missar inte detta, det går inte ens att gå ut för lukten är så bedrövlig. Samt att jag blödde vid sa*lag.

Men jag provar ändå en till kopparspiral, jag blir så less på att använda kondom, det slutade med att vi använde oss av avbrutet istället och det är ju INTE säkert på nått sätt.

Lycka till!

• Swiss!

Nightingale:
    Tack för svar! Jag har kollat runt i trådarna här och många påpekar att de känner folk som blivit gravida trots kopparspiral. Vad sa din barnmorska om säkerheten?
    Det vore så sjukt skönt att slippa biverkningar som torra slemhinnor, minskad sexlust, hudproblem, viktuppgång, ostadigt humör mm... Vad är det egentligen man stoppar i sig?! Nu får det vara slut på det! Har använt mig av hormonella preventivmedel i 5 år men nu känner jag att det får vara nog. Man är ju lite nyfiken på hur man är utan dessa extrahormoner också...!

• Nightingale

Swiss:
    Javisst finns det folk som blivit gravida trots kopparspiral, men det finns folk som blivit gravida även fast de använt p-piller. SOm jag ser det så är det på ett sätt säkrare med spiral ändå, för det kan vara lätt hänt att missa ett piller eller ha en kräkning eller diarre så minskar effekten av dem. Med spiral är effekten likadan alltid!

Problemet är ju mer rikliga blödningar och mensvärk, men alla får inte det, och jag tycker att det är värt det för att slippa alla hormonella biverkningar såsom depression, PMS och allmänna humörsvängningar. Jag mår hemskt dåligt av hormoner.

En annan nackdel kan vara flytningar, en arbetskamrat drar sin spiral på grund av detta. Visst ökar flytnignarna, men för mig som tränar nästan varje dag och i och med det duschar 1-2 ggr dagligen så är det inte ett problem. Även det är nått jag hellre har istf humörsvägningarna!

• Swiss!

Nightingale:
    Jag håller med, hellre mera blödningar än de biverkningar jag nämnde i tidigare inlägg. Tack för hjälpen!

• Jennie med ie

Nightinggale m.fl. Befruktning kan ske fast man använder p-medel, oavsett sort. Alltså även spiral. Och de flesta p-medel gör då så att det befruktade ägget får svårt eller omöjligt att fästa ordentligt i livmodern, detta gäller alla hormonella p-medel samt kopparspiral. De p-medel som inte påverkar ett ev. befruktat ägg negativt är kondom och pessar.

• Sussili

Jag som då äter p-piller med låg hormondos har inga besvär alls. Varken humörsvängningar, PMS, depression eller något annat. Under perioder, tidigare i mitt liv då jag inte haft någon man slutade jag äta p-piller under perioder på flera års tid och jag är lika dan nu som då jag inte åt p-piller. När jag var yngre åt jag p-piller som hade mellan- eller högre hormondos men det var heller ingen skillnad för mig. Så man kan inte säga att besvär är något som drabbar alla som äter någon typ av hormoner. Jag tror att det detta är väldigt individuellt. Drt är bara att testa det man tror passar, funkar det inte så testa något annat OCH lyssna inte på vad alla andra tycker. Sammanfattningsvis: det som passar för mig kanske inte passar för dig och vise versa.

Svar på tråden bästa preventivmedel