• Nightingale

bästa preventivmedel

"spiral ger abort då ägget redan kan vara befruktat"???!!??
    Nej så fungerar det inte, kopparspiralen gör så att miljön bli outhärldig för spermierna och de dör, hormonspiral fungerar som p-piller, påverkar hormonbalansen och gör att äggen inte befruktas. Isåfall är alla preventivmedel en form av abort.

Jag har kopparspiral för andra gången nu och jag hade hemska blödningar och väldigt mkt besvär första gången jag hade den (drog den i jan-05). Satte in den nya i onsdags. Jag fick till och med cervicit (inflammation i livmoderhalsen). Men detta är det enda alternativet för mig som absolut inte tål en gnutta hormoner ens. Så jag tyckte att det var värt ett försök till!

• Nightingale

Swiss:
    Jag har inte heller fått barn, och nej cervicit leder inte till sterilitet om den upptäcks och behandlas. Det finns något som heter kronisk cervicit som lättare leder till sterlilitet genom upprepade infektioner, men det är inget som man normalt kan få. Mn gynekolog hade inte hört talas om att man ens kunde få cervicit av spiral, utan jag måste ha fått det av andra orsaker, påverkan utifrån. Om cerviciten däremot ej behandlas kan infektionen gå upp i äggledarna (salpingit) och där leda till sterilitet. Men risken är mycket liten och behandligen jag fick var antibiotika (vagitorer) i tre dagar, redan efter första dagen var besvären borta.
    Symtomen är extremt illaluktande flytningar, man missar inte detta, det går inte ens att gå ut för lukten är så bedrövlig. Samt att jag blödde vid sa*lag.

Men jag provar ändå en till kopparspiral, jag blir så less på att använda kondom, det slutade med att vi använde oss av avbrutet istället och det är ju INTE säkert på nått sätt.

Lycka till!

• Nightingale

Swiss:
    Javisst finns det folk som blivit gravida trots kopparspiral, men det finns folk som blivit gravida även fast de använt p-piller. SOm jag ser det så är det på ett sätt säkrare med spiral ändå, för det kan vara lätt hänt att missa ett piller eller ha en kräkning eller diarre så minskar effekten av dem. Med spiral är effekten likadan alltid!

Problemet är ju mer rikliga blödningar och mensvärk, men alla får inte det, och jag tycker att det är värt det för att slippa alla hormonella biverkningar såsom depression, PMS och allmänna humörsvängningar. Jag mår hemskt dåligt av hormoner.

En annan nackdel kan vara flytningar, en arbetskamrat drar sin spiral på grund av detta. Visst ökar flytnignarna, men för mig som tränar nästan varje dag och i och med det duschar 1-2 ggr dagligen så är det inte ett problem. Även det är nått jag hellre har istf humörsvägningarna!

Svar på tråden bästa preventivmedel