Hej!
Min blivande hade ungefär samma inställning som din sambo verkar ha.
Vi var kompisar och fikade lite då och då under ett års tid utan några som helst "vibbar" annat än att vi var kompisar. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och diskuterade bland annat varför folk gifter sig och förlovar sig och sånt (ganska naturligt eftersom vi har rätt olika syn på saken). Han tyckte inte att det fyller någon som helst funktion att varken förlova sig eller gifta sig (både för honom och mig ÄR detta faktiskt två helt skilda saker), och ville absolut aldrig i hela sitt liv ha barn, gick till och med så långt att han hade funderingar på att sterilisera sig. Kan tillägga att vi båda varit singlar i lite drygt fem år vid det laget och båda hade längre men mindre lyckade förhållanden bakom oss..
För att gåra en lång historia kort: vi blev ett par i april 2003 och på midsommar samma år förlovade vi oss. Då hade vi haft ringarna hemma i nästan en månad, och det var han som tog initiativet :)!
Sen var det ju det där med giftermålet... Han tycker inte att det fyller någon funktion, men jag förklarade glatt att då kan han väl göra det för min skull om han inte har något direkt emot det... Dessutom om han skulle dö närmaste tre åren skulle jag bli bostadslös eftersom sambolagen inte träder i kraft förrens efter 5 år och så är det juridiskt bättre/enklare om vi ska ha barn. Skulle aldrig gifta mig på de premisserna, men ville så ett frö och var ju då tvungen att använda argument han kan relatera till. Sen gick det ett bra tag och vi pratade inte så mycket mer om det. Så plötsligt i januari i år friade han och frågade om jag hann "svänga ihop" ett bröllop som jag ville ha det på ett halvår och den 20/8-05 gifter vi oss!
Enda "vilkoret" var att jag skötte planeringen till störst del vilket jag trivs aldeles utmärkt med. Men han kommer ofta och frågar saker och har förslag på musik, mat, hur inbjudan ser ut och han har valt sina kläder och är nog allmänt mer med i planeringen än vad han själv reflekterar över!
Han har i efterhand förklarat att han ser mycket fram emot det och tycker det är jättekul att han ska få en liten fru.. ;) Får ungefär ett SMS om dagen asvlutat med "min underbara blivande fru"!
Kanske var det så att han hade en helt annan föreställning om att det måste vara på ett visdst sätt när man är gift och att jag på något sätt lyckats avdramatisera det hela lite.. Missförstå mig rätt, att gifta sig är ett enormt viktigt och speciellt steg för både mig och min blivande, men det behöver ju inte vara gravallvarligt för det utan man kan ju göra det med glimten i ögat!
Så nu gifter vi oss borgerligt på mammas och pappas gräsmatta med närmaste familjen och jag får ju i alla fall ha min drömklänning och allt det där utan att hela tillställningen blir stor och stel och så (vilket jag tror var vad han var rädd för innan jag sa att man kan göra precis som man vill när man gifter sig)! Dessutom har han så smått så där i förbifarten börjat fråga saker om barn och så.. Aldrig i perspektivet att jag och han skulle ha barn men det verkar ju finnas ett intresse! Så jag svarar snällt på hans frågor i allmäna ordalag, pratar inte om det på eget initiativ och håller tummarna..
Nåväl, långt blev det, men om du läser det här har du ju kommit igenom hela ;)
LYCKAT TILL!!!!