• jinni

Droger i sambons sällskap..

Frances, jag har forsokt ha denna diskussion med folk "hemifran" med samma resultat; jag ar drogliberal, korkad, oupplyst etc.... snark. Jag ar inget av ovanstaende (forutom att jag anser cannabis vara mindre farligt an andra droger). Jag ser inte gras som en inkorsport, det dar ar skramselpropaganda fran hogstadiet! Jag rokte pa forsta gangen efter 25. Hade ingen intention att prova nagot tyngre, vilket jag inte heller gjort. Jag roker inte pa regelbundet (gillar inte ruset speciellt mycket, foredrar ol faktiskt...)

Men har man en addictive personlighet ska man nog halla sig ifran alla droger, aven alkohol. Det gar att missbruka mycket, aven preparat som ar lagliga. Och binge-drinking (som frances namnde) varje helg ar bra mycket skadligare an att roka pa ett par ganger per ar.

• jinni

Nej, helt ratt genus. Jag kan bara utga fran mina egna erfarenheter, sa jag omformulerar mig: gras BEHOVER inte vara en inkorsport till tyngre saker. Om du tycker att jag ar snav, okunnig, korkad - then so be it! Du har valt att ta stallning emot alla droger (inkl alkohol). Jag foresprakar inte anvandandet av droger. Tvartom sager jag foljande: ar man osaker pa ifall man klarar av att roka en splif nagon gang da och da, utan att sluta som prostituerad heroinmissbrukare sa har du helt ratt; da ar det dumt att chansa. Sjalvklart ar det inte nyttigt att roka, vare sig gras eller vanlig tobak. Det ar inte heller nyttigt att fa i sig for mycket socker, mattat fett, huvudvarkstabletter eller avgaser.

Samma sak galler med alkohol; hur kan man vara helt saker pa att inte borja missbruka alkohol? Ok, du ar nykterist, men majoriteten ar inte det och klarar av att ha ett normalt forhallande till alkohol. Tycker du att alkohol ska forbjudas? Ar bara nyfiken. Och jo, jag vet att cannabis ar olagligt och att det ar skillnad pa att bruka nagot som ar accepterat av samhallet(=ofarligt?), som exempelvis alkohol. Gras ar inte olagligt overallt.

• jinni

Marian; bra synpunkter. Haller med om att det ar lite skevt att jamfora med alkohol.
    Just med tanke pa att quality control saknas for olagliga substanser, man vet inte vad man far.

Det ar en knivig fraga hur man tacklar information i skolan. Sjalv ar jag glad att jag vantade med att prova. Jag tycker vid 27 att jag var mogen nog att avgora om jag ville prova eller inte.

Men jag vet inte om det ar ratt att ga ut med osaklig information till ungdomar heller, i stil med; "provar du att roka pa blir du fast i annat, det ar bara en tidsfraga".

Jamfor pastaendet; "man kan bli blind eller do av hembrand sprit". Samma skramselinfo for att fa ungdomar att inte kopa svartsprit. Men felaktigt samtidigt. Men blir inte blind av etanol vare sig den ar framstalld av staten eller i garaget. Jag talar alltsa om etanol framstalld ur socker, jast och vatten. Inte industrisprit innehallande andra alkoholer.

• jinni

KC; jag har aldrig pastatt att jag rokt pa i sverige. Jag vet att gras ar olagligt dar. Det galler inte overallt i varlden.

• jinni

Genus; splif=joint.

Totalforbud av alkohol? Intressant tanke...
    Tur att du inte representerar vad beslutsfattarna i sverige tycker, aven om regeringen ar full av godtemplare. Da hade jag sokt politiskt asyl dar jag befinner mig nu
    Jag kan inte tanka mig ett liv utan ett glas vin till maten. Lika lite som jag kan tanka mig att avsta fran choklad resten av livet, vilket ocksa ar skadligt om det missbrukas. Antar att det far bli pa bekostnad av andras alkohol och overvikts-problem?

• jinni

Fettskatt - det kan val anda aldrig ga igenom (ens i sverige)? Eller... nasta gang jag kommer hem kanske det har inrattats en statlig monopolverkasmhet som tillhandahaller smor, choklad och chips. Vem vet.

• jinni

Ska vi forbjuda internet och tv ocksa, for att en del anvander det som flykt fran verkligheten? Det kanske inte ger fysiska men, men du pratar ju anda om det sjalsliga planet. Det blir ju hogst subjektivt vart ska man dra gransen for verklighetsflykt.

For mig ar grillfest med mina narmaste, gott vin och kanske t o m lite gras (aven om det var lange sedan nu) inte mer flykt en att sitta klistrad vid en doku-sapa var eviga kvall (vilket jag for ovrigt inte gor). What ever rocks your boat.

Svar på tråden Droger i sambons sällskap..