Droger i sambons sällskap..
håller med ovan, men måste också säga att det känns lite skumt att vilja umgås med folk som röker på.. hur kul har han då?
håller med ovan, men måste också säga att det känns lite skumt att vilja umgås med folk som röker på.. hur kul har han då?
en viktig sak som glöms är ju att alkohol är TILLÅTET och andra droger OLAGLIGA. Det borde ju göra en viss skillnad när man väljer vad man ska berusa sig av.
har väldigt svårt för den där drogliberala synen att det inte är farligt eller att jämföra med alkohol. det ÄR farligt och man blir inte bara lite glad, många blir jäkligt borta och har mycket svårare att sköta om sig än när man druckit. Dessutom är det så att droger (det som inte är alkohol) ofta är en inkörsport till annat. ALkohol är ju inte känt som det eftersom vi använder det på ett annat sätt.
en annan skillnad är ju att alkoholen sover man bort, men andra droger ligger kvar i kroppen på ett annorlunda sätt. Jag skulle alltså hellre bli opererad av en läkare som tagit några öl kvällen innan än nån som rökt maja.
uppenbarligen har vi olika åsikter. men det är ju trots allt så att det i princip inte förekommer att nån som håller på med tunga droger som inte rökt på till en början. därav inkörsport...
att det inte varit så för er eller era vänner betyder ju inte att det inte är farligt...
jag vet många som rökt på under perioder utan att fastna eller ta tyngre saker. men man ska ju veta att risken finns. och jag tycker inte det är riktigt samma sak som att man kan bli alkoholist - dels eftersom alkohol är lagligt och dels eftersom det finns så många "regler" för hur man ska dricka (man dricker sig t.ex inte redlös ensam varje helg om man inte har problem..). När man röker på så vet man också att man gör något olagligt och därifrån har man överskridit en gräns, så är det ju inte med alkohol. Alkohol har en smak - det går att använda det till annat än att berusa sig, röka på är ju enbart att man är ute efter ett rus.
sen håller jag absolut med om att man måste få berusa sig - livet skulle vara för tråkigt annars!
det är jätteintressant att höra era åsikter. men det förvånar mig att så många resonerar kring saken och jämför med alkohol. hela grejen med berusningsmedel är väl att alkohol är tillåten idag men skulle inte blivit det om det KOMMIT idag. skillnaden på hasch och maja är ju att det inte är tillåtet - det är liksom nåt som verkar glömmas bort lite. Oavsett vad man själv tycker så är det olagligt och människor som röker på bryter mot nåt som de som köper vin på systemet inte gör.
jag skulle hata ett liv utan vin till maten eller att bli lullig av några drinkar. samma sak med choklad! skulle det bli förbjudet skulle livet verkligen suga. det rä väl hela grejen att kunna belöna sig ibland. vad vi alal gillar är ju olika - blir man glad av ett extra varv runt löpbanan så är väl det ok, vill man inte dricka eller unna sig inte supernyttig mat ibland så är väl det okej också. Gillar däremot inte tanken på att förbjuda saker som inte är bra för människan. och dessutom finns det många sportsmän som våde super, röker och knarkar. Tror inte att det ligger i muskerna.
att jag tycker liberal inställning till hasch etc är så dåligt är av en massa olika orsaker - dels beror det på vår kultur - tror inte vi skulle klara att ha det som i många andra länder där det fungerar. sen tycker jag att alkoholhaltiga drycker har mycket mer plus än att man blir full - det händer ju oftare att man dricker nån öl på eftermiddagen i solen eller ett glas vin till maten än att man blir redlöst berusad. fattar inte att alkohol ska verka som nåt man alltid blir svinpackad när man dricker. i så fall kanske man ska tänka igen hur man dricker...
jag vet att många kan röka på utan att fastna, jag vet cokså att många tror attd e inte fastnat fast de aldrig skulle vilja vara utan rökat och jag vet att många som tagit klivet över och gör det som är förbjudet också fortsätter.. önksar att folk kunde använda sig av sunt förnuft, men tyvärr går det ju inte alltid.
JINNI: jag riktade nog inte det till dig, bara allmänt.
jag jobbad ett tag med ungdomar och vi pratade knark med dom. På min tid sa man att alla som testar dör eller blir galna etc etc. Jag sa till dem att inte alla som testar åker dit på nåt eller fastnar i ett beroende, men risken finns och det är lite annorlunda mot att dricka, dels rent kemiskt och så socialt. Man kan självklart klara sig på att festknarka men risken finns också att man inte gör det.
de gillade att vi var uppriktiga och jag tror det avdramatiserade.. man man får ju heller inte bagatellisera grejen..
FRANCES:
jag säger inte att dina vänner inte klarar det där , men det finns fler sidor av myntet. jag har också varit inne i en sån sväng och jag vet att det går att precis som med en öl ta lite grann för stämningen. tycler ändå att det är stor skillnad mellan alkohol och andra droger. på många olika plan.
men det som är grejen är väl att det eg. inte är nåt att diskutera eftersom det inte är lagligt, redan där är det väl rätt illa att man använder det.. i andra länder med andra lagar och annan kultur.. ja..
JINNI:
håller med! det finns ju förslag om att höja skatterna på typ chips, choklad... för att folk ska gå ner i vikt.. Hallå?? hur sjukt är det? Är vi bebisar eller vuxna människor med ansvar?! Jag blir asförbanand av sånt där förmynderi. Människan måste ju få lite nöjen i livet också.. Annars räcker inte ens asyl..
ja, det är sverige det. gud vad hemskt. och kränkande, tycker jag. precis som att de inte ville ha peter harrysson på tv för han var för tjock! hallå??? sen när rä det ok att diskrimenera folk så?? man sa att han stod för nåt osunt..! Men jösses. Snarare är det väl skönt att se lite olika folk på TV! Eller ska alla vara små nedbantade våp - snacka om osunt.
var bor du? jag är också på väg härifrån snart.
jag vet precis. helt sjukt att folk kan sitta och nicka och tycka det verkar som en bra idé!
dessutom kan ju träning också vara ett beroende som kan bli VÄLDIGT osunt!
GENUS:
Det beror på hur man ser det. jag tyclker all överdrift är värd att bekämpa så attd et är vanligare med övervikt tycker inte jag gör att överträning blir mindre allvarligt. ofta tror jag det är en reaktion på de krav som ställs på oss.
om man kan skapa ett samhälle där folk är snälla och toleranta, där barn uppfostras i sunda familjer så tror jag att varken övervikt eller andra överdrifter skulle finnas.
önskar att världen såg ut så. om jag flyttade till nepal och bodde i ett kloster och kunde gå promenader och funder i en park skulle jag kanske inte må så dåligt. men så länge livet är så jäkla hårt och man hör om det ena och det andra tillsammans med sina egna tyngder - då behövs nåt som piffar upp. alkohol för smak och ibland berusning - skulle ha svårt att inte göra världen lite skönare med sånt ibland.