Droger i sambons sällskap..
För det första vill jag påpeka att gräs inte är en kemiskt beroendeframkallande substans (som till exempel alkohol eller cigaretter). Däremot kan man självklart ha ett psykiskt beroende av att röka på, men det är någonting helt annat.
Men det är, trots det, inte bra att bruka cannabis, lika lite som det är att bruka alkohol. Det är en av de mest psykopatogena drogerna som finns och kan leda till exempelvis ångestsyndrom, hallucinationer och akut delirium. Det har hänt kompisar till mig, och det har hänt mig. Inte roligt alls att uppleva.
Men, man blir inte 'fast' om man röker på vid ett tillfälle. Och enligt socialstyrelsens rapport om cannabismissbruk (SoS 1997) kan man inte fastställa att marijuana är en inkörsport till tyngre droger, inte i högre grad än till exempel alkohol. Däremot kan man ju tänka sig att missbruk (och då menar jag alltså bruk, ingenting annat) av cannabis tyder på en högre toleransnivå gällande droger och att man därmed är öppnare för att testa annat. Den stora majoriteten av cannabisrökare tar dock inte andra olagliga droger.
Vad gäller varför man brukar alkohol och andra droger, det är väl olika från person till person. Alla har vi olika anledningar. Alltifrån den femtioåriga kvinnan som tar ett glas vin på kvällen för att lättare kunna somna, till trettioåringen som bingedricker för att släppa loss, till den blyga tjugoåringen som vill ha hjälp med att vara social. Det är samma med cannabis, med den skillnaden att många som röker på bara gillar ruset.
"Varför inte vara nöjda med livet som det är" är för övrigt en dum fråga. Människan har berusat sig på olika sätt sedan begynnelsen. Även nykterister söker kickar - antingen det är att tatuera sig, eller att hoppa bungyjump eller vad sjutton som helst som ger vardagsedge. Adrenalin- och serotoninkicken man får är samma sorts kemikalier som ingår i vissa droger.