Genus:
Det här är en jätteintressant diskussion, även om jag inte riktigt håller med dig. För mig, som författare och konstnär, har kroppen och min andliga tillvaro varit obotligt åtskilda. Jag känner mig oftast separerad och distansierad, både från andra och från mig själv. Det är väldigt få saker som kan ta ner mig på jorden, som får mig att känna mig hel och osplittrad. Förstår du hur jag menar?
Jag satt och pratade med en musiker om det, som kände Sara Lidman väldigt väl, och han berättade att - förutom att han kände igen sig så väl i det jag sade - att hon menade att det var någonting som kom med ett kreativt yrke: "Det ingår i vårt jobb att granska, tolka och återberätta mänskligt beteende. Därför granskar och tolkar vi oss själva också". Och så är det med de allra flesta andra författare, musiker och konstnärer jag umgås med. Jag håller absolut med att skapande handlar om en själslig egenskap, och bara själen, men jag tror också att det innebär att kreativa människor lider av att vara så högt i det blå - att jordiskheten fattas. Och jag är övertygad om att det är därför många konstnärer, författare, skådespelare et cetera också tar droger.
Så: jag tror inte att droger 'hjälper' i skapandet per se, utan att det 'hjälper' skapande människor att handskas med sin tillvaro som skapande människor, för precis som du påpekar är det ju många gånger en verklighetsflykt som i arbetarnas fall. Det vore väldigt skönt att kunna vistas med sig själv och sin kroppslighet på ett väldigt avslappnat, bekvämt sätt, men det är inte alltid det lättaste.