• suslof

Droger i sambons sällskap..

Fick just reda på att det förekommer droger i de kretsar min sambo umgås.. Snowboardfolk som tydligen röker på då och då.. Själv sade han nyss att det är väl inte så farligt att röka på en gång?! Och att han själv BARA gjort det en enda gång, vilket jag definitivt tycker är en gång för mycket..!! Nu kommer jag aldrig att känna mig lugn eller lita på honom när han går ut och festar med dem.. :( Han säger själv att han inte ska ta något, men jag HATAR verkligen droger och är ändå rädd att han faller för trycket.. :( Har en nära vän som fastnade i ett missbruk för några år sedan. Hon har lyckligtvis tagit sig ur skiten, men jag vet ju hur det kan gå.. Någon som varit i en liknande situation? Hur skulle ni ställa er till saken?

• Svar på tråden Droger i sambons sällskap..
  • K.C

JINNI: jag riktade nog inte det till dig, bara allmänt.

jag jobbad ett tag med ungdomar och vi pratade knark med dom. På min tid sa man att alla som testar dör eller blir galna etc etc. Jag sa till dem att inte alla som testar åker dit på nåt eller fastnar i ett beroende, men risken finns och det är lite annorlunda mot att dricka, dels rent kemiskt och så socialt. Man kan självklart klara sig på att festknarka men risken finns också att man inte gör det.
    de gillade att vi var uppriktiga och jag tror det avdramatiserade.. man man får ju heller inte bagatellisera grejen..

• Frances

KC:

...det händer ju oftare att man dricker nån öl på eftermiddagen i solen eller ett glas vin till maten än att man blir redlöst berusad. fattar inte att alkohol ska verka som nåt man alltid blir svinpackad när man dricker. i så fall kanske man ska tänka igen hur man dricker...

Samma sak med gras, pga all skramselpropaganda sa ser de flesta gras som nagot helt hemskt, det ar ju KNARK (osv), alla som roker pa sitter jattestenade, stirrar in i vaggen och ar helt borta, etc etc...

Det ar ju precis som du sager med gras ocksa, det hander att mina vanner delar pa en joint innan maten, inte for att bli stenad men for att fa en trevlig, uppsluppen stamning. Eller efter, och bara sitta och prata hela kvallen. Just det, alltsa DELA pa EN joint pa kanske 5 killar, det handlar ju definitivt inte om att bli stenad da, utan ar mer som en social grej - typ indianer som delar vattenpipan mellan sig eller nagot :)

Det ar sjalvklart att man inte ska 'promota' droger, men man behover inte kora med varldens skramselpropaganda heller, jag lovar att jag efter gymnasiet trodde att 'alla som ens kommer i kontakt med DROGER 'typ' blir heroinister i slutandan och ligger pa en madrass pa T-centralen' eller sa, men nu nar jag sett det pa nara hall sa fattar ju jag att det ar skillnad pa droger och droger, bruk och missbruk.

99% av de rokare jag kanner haller sig ENBART till majja och tycker att de som provar pa annat, 'tyngre', som metamfetamin, ar helt tomma i skallen - de skulle ALDRIG. Det har att gora med att de som brukar en del droger, som tex gras, ar MYCKET mer palasta i knark an 'det vanliga folket' som bara matas med skramselpropaganda, och skillnaden mellan metamfetamin och majja ar ratt stor om man sager sa. De vet exakt vad det gor med kroppen och knoppen skulle aldrig utsatta sig sjalv for det.

• K.C

FRANCES:
    jag säger inte att dina vänner inte klarar det där , men det finns fler sidor av myntet. jag har också varit inne i en sån sväng och jag vet att det går att precis som med en öl ta lite grann för stämningen. tycler ändå att det är stor skillnad mellan alkohol och andra droger. på många olika plan.

men det som är grejen är väl att det eg. inte är nåt att diskutera eftersom det inte är lagligt, redan där är det väl rätt illa att man använder det.. i andra länder med andra lagar och annan kultur.. ja..

• jinni

Genus; splif=joint.

Totalforbud av alkohol? Intressant tanke...
    Tur att du inte representerar vad beslutsfattarna i sverige tycker, aven om regeringen ar full av godtemplare. Da hade jag sokt politiskt asyl dar jag befinner mig nu
    Jag kan inte tanka mig ett liv utan ett glas vin till maten. Lika lite som jag kan tanka mig att avsta fran choklad resten av livet, vilket ocksa ar skadligt om det missbrukas. Antar att det far bli pa bekostnad av andras alkohol och overvikts-problem?

• K.C

JINNI:
    håller med! det finns ju förslag om att höja skatterna på typ chips, choklad... för att folk ska gå ner i vikt.. Hallå?? hur sjukt är det? Är vi bebisar eller vuxna människor med ansvar?! Jag blir asförbanand av sånt där förmynderi. Människan måste ju få lite nöjen i livet också.. Annars räcker inte ens asyl..

• jinni

Fettskatt - det kan val anda aldrig ga igenom (ens i sverige)? Eller... nasta gang jag kommer hem kanske det har inrattats en statlig monopolverkasmhet som tillhandahaller smor, choklad och chips. Vem vet.

• K.C

ja, det är sverige det. gud vad hemskt. och kränkande, tycker jag. precis som att de inte ville ha peter harrysson på tv för han var för tjock! hallå??? sen när rä det ok att diskrimenera folk så?? man sa att han stod för nåt osunt..! Men jösses. Snarare är det väl skönt att se lite olika folk på TV! Eller ska alla vara små nedbantade våp - snacka om osunt.

var bor du? jag är också på väg härifrån snart.

• Frances

Haller med om fettskatten, helt sjukt. "Storebror'-staten ar helt sjuk, kan forsta att vissa ar anarkister (naja, inte riktigt, men ni vet vad jag menar :))

• K.C

jag vet precis. helt sjukt att folk kan sitta och nicka och tycka det verkar som en bra idé!

• marian

Genus:

Mina inlägg är inte dumma, de är pålästa. Du säger att du lever sunt och tränar, och då borde du veta precis samma sak som jag: att mångfalden droger, lagliga som illegala, utnyttjar samma kroppsliga mekanismer som exempelvis träning. Både träning och droger - nikotin, snabba kolhydrater och alkohol inkluderat - triggar hjärnans belöningssystem. Däri finns den största nyckeln till beroende. Så varför förstöra kroppen? Tja, det beror på att rationalitet och kroppens kemi inte alltid går ihop. Bevisligen, eftersom - som sagt - människan har använt berusningsmedel sedan tidernas begynnelse och också eftersträvar att trigga hjärnans belöningssystem på olika sätt. Det ligger i mänsklighetens - och många djurs, till exempel apor och möss - natur.

Och tur är väl det. För om det inte vore för det skulle vi inte ha ett flertal mediciner idag. För du vet väl om att majoriteten av alla gatudroger säljs i legal form som läkemedel på apoteket? Metamfetamin ges till barn med sociala anpassningsstörningar. Opiater är ångestdämpande och smärtstillande. I vissa länder tillåts medicinskt bruk av cannabis, eftersom det dämpar smärta och ökar hungerkänslor.

Jag tycker att det är ytterst fördomsfullt att påstå att nikotin- och alkoholintag är likställt med ett i övrigt osunt leverne, för det stämmer inte. Punkt. Jag känner elitidrottare som både dricker och röker när andan faller på. Jag röker och dricker men tränar regelbundet och äter mycket bra mat. Det handlar inte om att kroppen är för "ren" för att kräva någonting, det handlar om att man har funnit alternativa belöningssätt som tyvärr inte fungerar för alla.

En retorisk motfråga: vad finns det för anledningar att inte förstöra sin kropp? Man kommer att dö i alla fall. Så varför inte göra det som får en att njuta av idag snarare än i morgon?

Och: jag är inte drogliberal. Däremot tycker jag att drogmotstånd bör baseras på fakta, och inte godtycke.

Svar på tråden Droger i sambons sällskap..