Inlägg från: blivande fru J |Visa alla inlägg
  • blivande fru J

HIV-test

Jag fick i julas hemska tankar om att jag kanske hade HIV. Orsak? jag är lite oroligt lagt och lyssnade på ett föredrag om HIV där det talades om att svampinfektioner var valiga hos HIV-smittade kvinnor. jag som haft mängder av svampinfektioner trodde naturligtvis att det var pga av HIV. Jag låg och grät på nätterna, vågade inte ha sex med min sambo längre och trodde att jag förstört inte bara mitt utan även hans liv. Till slut gick jag och testade mig. I mitt landsting gör man det inte på vårdcentralen utan på infektionsavdelningen på sjukhuset. Ett snabbt blodprov och man fick själv ringa för besked efter en vecka. man fick fylla i ett papper om hur många sexpartners man haft senaste månaden, senaste året och hela livet, om man haft sex utomlands, injecerat narkotika, fått blodtransfusion och om man som man haft analsex med andra män. Sköterskan skrattade nästan åt min oro då jag haft sex med sex svenska män i sverige och aldrig knarkat eller råkat ut för någon olycka. det är väldigt ovanligt att smittas av HIV i Sverige. I mitt landsting HIV-smittades 7 personer förra året, samliga utomlands. För din egen skull tycker jag dock att du kan göra ett test. Det kan vara skönt både för sig själv och sin partner att veta att du inte är smittad. Ring och boka tid direkt, ingen tid är värd att spilla på oro som det blev för mig. Jag höll ett tag på att helt förstöra vår relation då min sambo blev lika rädd som jag eftersom jag verkligen var säker på att jag var dödssjuk. Han började också tro att det var något som jag inte berättat för honom eftersom jag var så orolig. Angående svampinfektionerna så talade han med en HIV-läkare som sade att de symptomen brukade komma efter 5-10 år från smittotillfället och samtliga som hade de symptomen hade långt tidigare märkt att de var HIV-positiva. Svamp är oftast inte lika med HIV. Du Elvira verkar ha lite samma orostänkande som jag. Vill du prata om det?

• blivande fru J

Bonni: jag håller verkligen med dig om vikten av att testa sig innan man inleder en relation. HIV finns överallt och det sexuella förflutna syns inte på utsidan.

Utifrån de andra trådarna jag läst om Elvira så misstänker jag dock att HIV inte är problemet utan någon slags oror eller ångest som jag tror hon behöver professionell hjälp med, precis som jag behövde.

• blivande fru J

jag tror inte att sådana tester görs i samband med cellborttagning. De gör ju inte HIV-test om du tar blodprov för att utreda exempelvis en allergi.

Svar på tråden HIV-test