• Elvira M

    HIV-test

    Jag har funderat på det här med HIV-test. Hur pass viktigt är det att man gör ett? Jag har haft sex med tre personer i mitt 29-åriga liv, varav en var oskuld. Alla "vanliga" svenskar.

    Dessutom undrar jag om någon vet hur pass vanligt det är att få ett falskt positivt HIV-test? Jag har läst att testet kan visa positivt fast det är negativt. Låter inte kul att få ett positivt test fast man egentligen inte är smittad.

  • Svar på tråden HIV-test
  • K.C

    jag tycker att om man ens tänekr på det så ska man testa sig. det finns ju inget negativt med att göra det. även om de där ursprungliga riskgrupperna man talade om fortfarande representerar de flesta som är smittade så finns det såklart massor av "vanligt folk" som kan bära smittan. och även om den du låg med var vanlig så kan han ju i sin tur... ja, du vet. och hur vanliga är folk man tror är vanliga överhuvudtaget. och vad är vanligt..

    tror inte alls det är vanligt med falska positiva svar. jag har aldrig hört om nån som fått det.

    tror inte du ska oroa dig, men testa så kan du släppa tanken.

  • LisaML

    En viktig fråga!

    Jag har givit blod under många år. Då kollar de givetvis att man inte är HIV-positiv eller har hepatit eller liknande. Jag är ganska säker på att om du får ett positivt svar på ett HIV-test, så kommer du att behöva göra om testet igen, för att minimera risken att du får ett felaktigt resultat. Vid något tillfälle då jag givit blod har de upptäckt att jag hade hepatit A (tror jag) men vid två ytterligare tester visade det sig att det var falskt alarm. Något fel på utrustningen, puh! Jag har varit i samma förhållande under många år och jag har ingen anledning att misstänka att min sambo eller jag har haft några amorösa eskapeder vid sidan om. Men om jag skulle inleda ett nytt sexuellt förhållande, så skulle jag helt klart testa mig själv och begära att min nye partner också gjorde det, innan vi upphör med att använda kondom.

  • vixen not a tramp

    Testa dig! Det är inge farligt eller konstigt! Även om alla du legat med varit "vanliga" så har de haft sex med människor som haft sex med människor......
    Egentligen ligger man ju med alla ens partner varit med (brr läskig tanke)
    Så testa dig, du kommer må mycket bättre efteråt!

  • blivande fru J

    Jag fick i julas hemska tankar om att jag kanske hade HIV. Orsak? jag är lite oroligt lagt och lyssnade på ett föredrag om HIV där det talades om att svampinfektioner var valiga hos HIV-smittade kvinnor. jag som haft mängder av svampinfektioner trodde naturligtvis att det var pga av HIV. Jag låg och grät på nätterna, vågade inte ha sex med min sambo längre och trodde att jag förstört inte bara mitt utan även hans liv. Till slut gick jag och testade mig. I mitt landsting gör man det inte på vårdcentralen utan på infektionsavdelningen på sjukhuset. Ett snabbt blodprov och man fick själv ringa för besked efter en vecka. man fick fylla i ett papper om hur många sexpartners man haft senaste månaden, senaste året och hela livet, om man haft sex utomlands, injecerat narkotika, fått blodtransfusion och om man som man haft analsex med andra män. Sköterskan skrattade nästan åt min oro då jag haft sex med sex svenska män i sverige och aldrig knarkat eller råkat ut för någon olycka. det är väldigt ovanligt att smittas av HIV i Sverige. I mitt landsting HIV-smittades 7 personer förra året, samliga utomlands. För din egen skull tycker jag dock att du kan göra ett test. Det kan vara skönt både för sig själv och sin partner att veta att du inte är smittad. Ring och boka tid direkt, ingen tid är värd att spilla på oro som det blev för mig. Jag höll ett tag på att helt förstöra vår relation då min sambo blev lika rädd som jag eftersom jag verkligen var säker på att jag var dödssjuk. Han började också tro att det var något som jag inte berättat för honom eftersom jag var så orolig. Angående svampinfektionerna så talade han med en HIV-läkare som sade att de symptomen brukade komma efter 5-10 år från smittotillfället och samtliga som hade de symptomen hade långt tidigare märkt att de var HIV-positiva. Svamp är oftast inte lika med HIV. Du Elvira verkar ha lite samma orostänkande som jag. Vill du prata om det?

  • Bonni

    Jag har gjort ett HIV test och krävde även att min sambo skulle göra det innan vi hade oskyddat sex.

    Jag var inte så noga med att skydda mig tidigare, men för 6 år sedan så kom det fram att en kille (både svensk "vanlig") som jag haft en tillfällig relation med var HIV possitiv. Det kan ta upp till tre månader efter att man haft sex innan viruset syns i ett test, och jag tror aldrig att jag mått så dåligt som under de tre månaderna innan jag fick tillbaka testresultatet och det var negativt.

    Jag tycker alltid att man ska testa sig om man tidigare haft oskyddat sex och man träffar en ny partner. Som Mia.Maria skrev så vet man ju faktiskt inte vilka ens partner varit med tidigare.

  • Bonni

    Det skulle inte vara en smiley i texten.

  • Bonni

    Även om det är ovanligt att smittas av HIV i Sverige så åker ju de flesta på semester någon gång. Killen som jag träffade som var HIV possitiv hade smitatts på en semester på Gran Canaria. Jag hade tur som inte fick viruset, men jag vet att det var en annan tjej som han hade en längre relation med innan vi träffades som blev smittad.

  • blivande fru J

    Bonni: jag håller verkligen med dig om vikten av att testa sig innan man inleder en relation. HIV finns överallt och det sexuella förflutna syns inte på utsidan.

    Utifrån de andra trådarna jag läst om Elvira så misstänker jag dock att HIV inte är problemet utan någon slags oror eller ångest som jag tror hon behöver professionell hjälp med, precis som jag behövde.

  • H2O

    Här är en som tagit 4 (!) HIV-test. Inte för att jag varit orolig egentligen. Mest för att vara säker.

    De tillfällena som jag tagit HIV-test har varit när min pojkvän kom hem från 8 månaders resa i Asien. Vi testade oss båda och jag tog även ett nytt test efter 6 månader för att vara säker (kan ju ta några månader innan det visar sig på testet om man nu är HIV-positiv).

    Tredje gången var det för att jag ville att min nuvarande fästman skulle testa sig. Givetvis tog jag ett prov samtidigt för att visa honom den respekten tillbaka.

    Fjärde gången var det för min visumansökan, det var obligatoriskt.

    Det är inget konstigt att testa sig, jag tycker verkligen man ska göra det, för sin egen skull och för sin partners. Det känns bra att man slipper tänka på det.

    Blodproven tas oftas på vårdcentral och efter typ 5-6 dagar går man tillbaka och får resultatet. (Ingen av gångerna jag tagit testen har de givit ut resultatet via telefon).

    Om ni överhuvudtaget tänker på HIV, hur löst taget i luften det än är, tycker jag att ni ska testa er. Som sagt, sen slipper ni tänka på det. Det är lätt att börja inbilla sig symptom och oroa sig i onödan. Och skulle någon här, gud förbjude, vara HIV-positiv så är det ju bra att upptäcka det tidigt.

    Ha det bra!
    /H2O

  • ChristiansBrud

    en idé är ju som LisaML skrev. gå och lämna blod, där kollar de ju så att du inte har någon smitta. så behöver inte tycka det är så jobbigt att gå och fråga på ngn vårdcentral.

Svar på tråden HIV-test