Här är en som tagit 4 (!) HIV-test. Inte för att jag varit orolig egentligen. Mest för att vara säker.
De tillfällena som jag tagit HIV-test har varit när min pojkvän kom hem från 8 månaders resa i Asien. Vi testade oss båda och jag tog även ett nytt test efter 6 månader för att vara säker (kan ju ta några månader innan det visar sig på testet om man nu är HIV-positiv).
Tredje gången var det för att jag ville att min nuvarande fästman skulle testa sig. Givetvis tog jag ett prov samtidigt för att visa honom den respekten tillbaka.
Fjärde gången var det för min visumansökan, det var obligatoriskt.
Det är inget konstigt att testa sig, jag tycker verkligen man ska göra det, för sin egen skull och för sin partners. Det känns bra att man slipper tänka på det.
Blodproven tas oftas på vårdcentral och efter typ 5-6 dagar går man tillbaka och får resultatet. (Ingen av gångerna jag tagit testen har de givit ut resultatet via telefon).
Om ni överhuvudtaget tänker på HIV, hur löst taget i luften det än är, tycker jag att ni ska testa er. Som sagt, sen slipper ni tänka på det. Det är lätt att börja inbilla sig symptom och oroa sig i onödan. Och skulle någon här, gud förbjude, vara HIV-positiv så är det ju bra att upptäcka det tidigt.
Ha det bra!
/H2O