Inlägg från: förlovadflicka |Visa alla inlägg
  • förlovadflicka

Svart på bröllop

Jag bryr mig inte om någon gäst skulle ha svart på sig, dock har man väl vett att inte ha helsvart, det känns ju bara konstigt. Hade inte blivit ledsen om någon kommit i det men hur kul ser det ut? Enda gångerna jag någonsin har på mig helsvart är när jag har konserter och föreställningar, och då känner jag mig så grymt tråkig- älskar färg! 
    Om någon skulle komma i en vit klänning på mitt bröllop skulle jag faktiskt bli sur, jag menar, det ska ju synas vem som är bruden!  

• förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-03-11 15:03:25 följande:
    Hmmm... Så färgglada kläder är dyrare än svarta... eller menar du att alla dina vänner BARA har svarta kläder i garderoben och skulle i så fall få köpa något som inte är svart?

Det är faktisk kontroversiellt så den kloke gästen frågar brudparet. Om brudparet tycker att det är OK så är det det. Om brudparet inte vill att gästerna ska klä sig i svart är det inte OK och det spelar ingen roll vad vi säger på BT då Svart är traditionell sorgefärg vare sig man vill eller inte. Detta gäller inte bara i Sverige. Jag har varit på bröllop i Italen och frågade den italienska bruden för säkerhets skull, men nej svart fick man absolut inte ha Det ser väldigt dystert och tungt ut om många har svart på sig. Vi gifter oss på sommaren och då ser det extra tungt och dystert ut Det finns tusentals andra färger så man har ju en del annat att välja mellan
    Haha, vad skum känsla, trodde du svarade på mitt inlägg så jag bara "vad händer??" :P 
  • förlovadflicka
    Oniq skrev 2011-03-11 19:42:07 följande:
    /me har uttryckligen skrivit på vår bröllopssida att svart är helt okej, vitt likaså och att jag inte skulle se någon rödklädd tjej som min blivandes älskarinna ;)

Om någon missar att det är jag som står brud så har jag misslyckats totalt :)

Väääldigt många av mina vänner har svart som dominerande färg i garderoben och jag är rädd att jag inte skulle känna igen flera av dem om de kom i någon annan färg :)

MEN för att svara på TS fråga så kan jag bara tycka att det väl bode bvara ok om man dessutom bär en accentfärg (flådigt ord) i form av sjal, blomma i håret eller så.

Svart hatt med svart sorgflor till svart klänning - DÅ.. eller nej.. inte ens då skulle jag nog höja på ögonbrynen ;)
    Fattar inte älskarinna-biten, finns det någon sådan traditionell symbolik i rött? :) 
  • förlovadflicka
    polkapinne skrev 2011-03-11 20:18:42 följande:
    Vissa påstår att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att hon haft ihop det med brudgummen, men detta är bara en myt:)
    Haha ok, då ska jag säga åt min lillasyster att inte ha den röda klänningen hon tänkt ha på sig! Skojar :P 
  • förlovadflicka
    SposaRoma skrev 2011-03-13 17:39:08 följande:
    Haha, det var rätt gissat ;)
    Jag tycker också att svart är fel på bröllop, men har inte stött på den åsikten här alls. Inte ens min svägerska, som är från Torino, var emot svart, så det känns inte som en central-Italien sak. Hennes hela tema var t o m svart/silver/vitt. Jag hade t o m en gäst som sade att hon funderade att ha på sig vitt på mitt bröllop! Varpå jag satte ned min fot och bara "absolut inte".

Däremot är rött i antiken en färg som representerar fertilitet, och antikens romerska brudar klädde sig i rött och gult (guld), det är Venus färger.
    Så hur hamnade vi från Venus till att man har haft hankypanky med brudgummen? Offtopic, men jag bara undrar Flört 
    Tycker den kopplingen låter rätt logisk om jag ska vara ärlig :P 
  • förlovadflicka
    SposaRoma skrev 2011-03-13 22:16:14 följande:
    Huh. Tyckte inte jag. Då är alltså allt kvinnligt kopplat med mansslukeri? MEH!
    Tungan ute 
    Haha nej, men Venus-fertilitet-rött=gästen ifråga... Ok, det är ju dåligt men det är iaf en förklaring, haha :P 
  • förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-03-14 08:26:57 följande:
    Om en av de manliga gästerna har röd slips, har han haft ihop det med bruden då?
    Gäller säkert inte åt det hållet... 
Svar på tråden Svart på bröllop